Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Дебати
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Музика
  • Под линия

Култура / Брой 10 (2983), Декември 2021

19 12

Да предозираш с Уес Андерсън

От Екатерина Лимончева 0 коментара A+ A A-
„Френският бюлетин на Либърти, Канзас Ивнинг Сън“, САЩ/Германия, 2021 г., режисьор Уес Андерсън
 

Задъхан филм за един флегматичен свят, заострен до крайност метафоричен авторски стил и публика, държана на дистанция с твърде много ритъм, убиват ритъма. Не е ясно? Горе-долу така звучи и „Френският бюлетин на Либърти, Канзас Ивнинг Сън“ на Уес Андерсън. И всеки опит да бъде обяснен го деконструира по начин, който рискува да го превърне в още по-неразбираем.

Story#1 Анюи-сюр-Блазе или скука-над-безразличие

Като страстен привърженик на топонимията, Андерсън неволно (надявам се) е закодирал в името на измисленото френско градче, където се развива действието на десетия му пълнометражен филм, емоционалната нагласа, с която дори сериозни фенове на ексцентричния режисьор са склонни да си тръгнат, след като са „прочели“ най-добросъвестно „от кора до кора“ последния брой на „Френския бюлетин“. Сюжетът определено не е силната страна на този литературен експеримент, защото цялата творческа енергия е пренасочена към формата и визията. Трите основни статии от „изданието“ са неравностойни и след като започва ударно с твореца затворник и неговата муза надзирател, ироничното перо се омотава в студентските демонстрации от май '68 и някъде по средата на втората статия от интригуващ филмът се превръща в тягостен. После дори анимация не може да го разведри...

Story#2 „Френският бюлетин“ или „Ню Йоркър“

Идеята да се сглоби не просто конструкция от отделни скечове, а те да се организират като брой на списание (вдъхновено от любимия културен седмичник на Уес Андерсън) е брилянтна. Нещо повече, редом с любовта към литературата режисьорът има възможност да разгърне киноманската си страст и да придаде на подбраните „статии“ индивидуален стил – поклон пред майстори на френското кино като Жак Тати, Анри-Жорж Клузо и френската Нова вълна начело с Годар. За разлика от сюжетната самоцелност грижливо премислената естетика на разказа редува черно-бяло и цвят, прескача напред-назад във времето от 30-те до 60-те години на ХХ век, включва анимационен епизод, автоцитати, жанрови акробатики и ирония в големи дози, като през цялото време кадърът е средоточие на множество послания, конкуриращи се за зрителското внимание.

Story#3 Експлозия на визуални идеи или налудничава носталгия

Уес Андерсън е ненадминат майстор на екранната провокация, отличава се с остроумна изобретателност, усет за поетична бурлеска, привързаност към нетипични герои... Разпознаваемият му стил (както в игралното кино, така и в рисуваното) носи характерни белези на мизансцена, цветовите решения, движението на камерата и дори обичайното изобилие на известни актьорски имена. Неподражаемият му вкус към детайла може да си съперничи единствено с усета му за делничен абсурд, а често мрачното му чувство за хумор напомня на безизразните лица маски на някои от звездните комици на нямото кино. Филмите на Андерсън най-често са празник за сетивата и интелектуално предизвикателство в едно. После се появява „Френският бюлетин...“, сякаш в пристъп на нескромна самонадеяност – твърде много виртуозност убива виртуозността.

В най-новия експеримент на Уес Андерсън визията многопластово доминира над безразличието на сюжета, но за публиката, дори и англоезична, не остава достатъчно време да се наслади на изобилието в кадъра – сякаш е омаловажен за сметка на думите (казани или написани), но те пък профучават с бясна скорост и смисълът нерядко се изплъзва... „Френският бюлетин на Либърти, Канзас Ивнинг Сън“ сигурно впечатлява американците с множеството литературни препратки към реални хора и събития, а французите – с изобретяването и интерпретацията на места, киноперсонажи и стереотипи. Но какво остава за останалата част от аудиторията, на която неспирните потоци от имена и факти не навяват никакви асоциации? Обикновеният зрител (ако изобщо се изкуши да гледа този филм) снизходително е оставен на забавлението да разпознава превъплъщенията на многобройните звезди – от неузнаваемата Тилда Суинтън чак до мимолетните появи на Кристоф Валц, Сърша Ронан или Едуард Нортън...

Споделете

Автор

Екатерина Лимончева

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Никога не можах да я разбера докрай
    27.02.2023
  • Мъжът, който знаеше края на всяка история
    28.02.2023
  • Сценариите за войната в Украйна
    28.02.2023
  • Театър на котурни
    28.02.2023

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Съобщение

Очаквайте новия, седми брой на сп. „Култура“ в началото на месец септември.

Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2023 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO