Кое е другото на Средновековието?
„Другото Средновековие“, Цочо Бояджиев, художник Надежда Олег Ляхова, Фондация „Комунитас“, 2021 г.
В своя предговор Цочо Бояджиев обявява, че томът съдържа лекциите, съставящи специализирания курс „Културна антропология на Западноевропейското средновековие“, представян от него, с асистент Тони Николов, над 20 години в специалност „Философия“ на Софийския университет. Скромно е добавено, че се цели описание на светогледния контекст на дисциплината „Философия на Средновековието и Ренесанса“. Тя бе въведена през 1991 г., до 1998 г. Той бе титуляр, аз му бях асистент. Като настоящ титуляр си позволявам енергично да се усъмня в стилизирането на „Културната антропология“ просто като суплемент към специализирано философския курс. Основанията ми са маркирани в същия този негов предговор.
Цочо Бояджиев сочи за двигател на тематичния спектър в „Другото Средновековие“ „убеждението, че философията е форма на животоразбирането, че тя израства от и се надгражда над онова, което бихме могли да наречем универсалии или интуиции на културата. Разбирането на философските системи от миналото следователно до голяма степен зависи от проясняването на светогледния фон на философското построение, оня набор от предрефлексивни положения и поведенчески реакции, който характеризира спецификата на историческата епоха“. Тези две изречения маркират „културологичния историко-философски метод“, който се асоциира по света с името тъкмо на Цочо Бояджиев и е една от запазените марки на основаната тъкмо от него Българска школа по философска медиевистика.
Ние сме сигурни, че всяка философска активност има корена си в своята историческа културна ситуация и е неин фрагмент. Факт е, че всяка автентична философия постига трансценденталните основания на битието, във всеки случай на човешкото битие. Питането за историческата ѝ локализация изглежда вторично. Така е обаче само на пръв поглед. Работата на философията е да намери понятия за тези принципи, каквито думи всекидневният език няма как да предложи. Само наглед парадоксално е, че философската лексика има корена си тъкмо в езиковата мрежа на актуалното ѝ всекидневно съществуване. Той просто няма откъде другаде да дойде, държи ли да бъде разбиран от живите си адресати. Почвата, разбира се, не е коренът, нито е дървото. Разликата между методите, изследващи исторически всекидневието, и нашия е в това, че той е именно историко-философски, той е философски диалог с културата и нейните феномени, между които има законното си място и философията.
Тази позиция може да бъде проследена в „Другото Средновековие“, където се тълкуват и философски позиции или теми, без обаче да бъдат някак привилегировани. Спрямо какво? За да отговорим, трябва да видим кое му е другото на това „друго“ Средновековие.
То е друго първом относно морето от предразсъдъци, приписващи на средновековната култура отчайващ примитивизъм. Те се повтарят вече пет столетия, основно за да заявят несравнимото превъзходство на Новото време с неговите координатни системи и съответните им центрове и ценности. Тук са си намерили майстора. Той обаче не цели отъждествяването на днешните култури с валидните през онези около 1000 години. Средновековната цивилизация – книгата се занимава само със западноевропейската – е представена като достойно „друго“ на нашата, познаването на което може да действа като привилегирована гледна точка за критично мислене и за осмисляне на настоящето. То е друго и по още една линия: тук няма Средновековие-то. Нито епохата, нито културата имат единствено число. Изследването навлиза в разни синхронни пластове с отчитане на диахронни връзки със съответните им мутации и иновации.
Дотук стана дума за преподаване и изследване в тяхната заедност, задължителна в Хумболтовия университетски модел, който, надявам се, продължаваме да следваме. Изследователският момент е подчертан на няколко нива. Едно археологическо проследяване на лекционния курс ще покаже поетапното навлизане на теми и позиции, следващи историята на Цочо-Бояджиевите проучвания. Затова законно място имат (стриктно заявени в текста) откъси от негови публикации, появили се в хода на курса. Заедно с множеството мотиви, разгърнати тук за първи път, разпознавам няколко „сгърнати“ монографии и обратно, теми, само щрихирани като нужни за изпълване на картината. И препоръчани като перспективна задача пред бъдещи изследователи.
„Другото Средновековие“ е способно да шокира неподготвения читател именно с пълнотата си, със своя обхват. Може да се твърди, че е погледнато във всичките ниши на културното пространство, макар и не еднакво интензивно. От словесността и образоваността, през религиозната вяра и съответните светогледни норми, интелектуални модели и социални жестове се отива към природознанието със съпровождащите го астрономия, астрология, магия и разбиранията за съдбата. Това кулминира в типовете четене на света: символизма, натурализма, мистиката. Следват питания за характера на злото, за вечността и времето, за сезоните, часовете, жизнения ритъм, както и за пространството. Това повежда към темите за историята, вътрешните, ексцентричните и есхатологичните топоси, заедно с утопиите, което пък отваря хоризонт към схващанията за същината на човека с неговите душа и тяло, заедно с неговите възрасти, с красотата и недъзите му. През хигиената, облеклото, храненето и сексуалността се върви към тълкуване на обществените структури и техните маргиналии, за да се отвори поглед към отношенията между половете и по-специално за ролята на жената. Този космос се закръгля с финалните размишления, посветени на смеха и играта.
Има ли място за допълнителни изследвания, възможни ли са възражения към така представената картина на средновековния свят? Да, има. Лично аз бих поспорил с историческата абстрактност в отделни глави, с някои тълкувания на визиите за историята, с типа въвеждане на темата за семпитерналността (вековечността), с редуцирането на схващанията за душата и връзката ѝ с тялото само до концепцията на Тома от Аквино. И така нататък. Но това си е буквално моя работа. Цочо Бояджиев е свършил своята и дава свобода на всеки да проведе собствени изследвания от свои си гледни точки.
Тя, свободата, третият задължителен елемент на споменатия университетски модел, е могъщо демонстрирана в „Другото Средновековие“. Свободата на изследването и преподаването е очевидна. Има обаче и друго. Структурата на книгата може да бъде разчетена и като съпротива срещу свръхформализирането на нашите науки напоследък. Перманентната презумпция за виновност, тегнеща над академичния автор, и присъдружните ѝ психясвания доведоха дотам, че съдържанието, иновативността и евристичността на изследователските резултати да отстъпват по значимост на детайлното и свръхпрецизно форматиране на справочния апарат – бележки и библиография, които вече нерядко надхвърлят по обем основния текст. Цочо Бояджиев пренебрегва тази напаст с невъзмутимост. Под черта се появяват само посочвания на негови предешни публикации, когато от тях е зает съответният пасаж.
За сметка на това текстът преизобилства от имена на автори и съчинения, повечето звучащи за първи път в българската култура. Списъкът им би бил равен поне на една четвърт от текста. Те се включват в често изненадващи взаимовръзки и биват също така интерпретирани, акцентирани или вкарани в незадължително очакван контекст. Всеки е свободен да ги издири, да установи адекватността на ползването им, да потърси собствени тълкувания или алтернативни източници. Цочо Бояджиев е сложил майсторския си знак и е отправил своето предизвикателство, давайки на евентуалния си опонент пълна свобода на действие. Само нека той внимава да не би, както гласят последните думи в книгата, да не вземе да чуе как дяволът произнася „шах“, а – при рецидив – и следващата дума: „мат“.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук