Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Дебати
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Музика
  • Под линия

Култура / Брой 1 (2984), Януари 2022

22 01

За „безскръбната скръб на нещата“

От Катя Атанасова 0 коментара A+ A A-

„Шествието“, Кирил Василев, Издателство за поезия ДА, 2021 г.

Каквото и да се опитам да кажа за тази книга, няма да е нито достатъчно, нито възможно да предаде силата на думите, на мисълта, на чувството, но най-вече на осмислянето в нея. Бях забравила как преди доста години бях поразена от поезията на Кирил Василев. Говоря за „Три поеми“ от 2004 г. Той е автор на още две книги с поезия – „Липсващи страници“ (2010) и „Провинции“(2015).

След „Шествието“ се чувствам отново поразена и неспособна да събера в едно преживяването с тази поезия. Ще започна с усещането, което имах през цялото време, докато четях, за гласа, който говори в тези стихове. Глас на човек, който носи в себе си непоносимата тежест на време и свят, трупана сякаш с години. Човешко същество, познало безнадеждността както във всекидневието, бавно умиране сред „безразлични хора и дни“, но и една друга, екзистенциална безнадеждност, белязала човешкото в неговото сътворение. Болезнено усещане за тленността, мисъл за крайността на земния ни път, съзнаване на живото като мъртво, „мъртвото, което не умира“…

Много се мисли и говори за смъртта в „Шествието“ на Кирил Василев.

Тя се преживява като непосредствено страдание, като болка, рана, като житейски урок, в който научаваш, че „всеки сам се прибира у дома/да се учи как се умира…“. Но тук имаме и една философия на смъртта –  неизбежност в житейския цикъл, крехкост на телесното, но крехкост, тленност на ума. Тленност на историческото, на съзнанието ни за времевото движение в една посока, и то възходяща. Но не, тя не е „изкачване“ към върха, а „бавно напредване“ към „огънатия връх“ на „листото на царевицата“.

Какво откриваме, ако се вгледаме в света ни? Какво живеем, какво помним и към какво вървим? Отговорите, които поетическият глас дава, са честни. Нямаме много възможности за упование, а и възможности да „поправим“ живота си. „Коминът е рухнал/просто отказва дима и пепелта ни/и керемидите за пренареждане са твърде много/но когато се качим на покрива/и видим ясно онова което приближава/ще имаме ли сили да довършим работата си/или ще се вкореним/сред изгнилите греди и спуканите керемиди/и ще мълчим с отворени очи.“ Каква „прецизност в наблюдението“ и каква яснота и прямота в назоваването. Като изстрел в зле укрепените ни убежища, построени с некачествени материали, убежища, в които звуците на сирени са фалшиви. И не знаем какво да се направи и накъде да тръгнем.

Поезията на Кирил Василев се движи между индивидуално човешкото и общозначимото. Прозренията за крах на личния порив, намерение, опит за живеене скръбно се умножават с откритието, че не само индивидуалният човешки аз, не някакво по-общностно ние, а целият цивилизационен порядък е вървял към това крушение, целият свят, тук и там, живее в обреченост, „изтощена мъртва плът“, „свят след катастрофа“.

Но нито атом самосъжаление, нито атом оплакване дори. Други са атомите, които градят този свят – стоицизъм, малки лични битки, все едно дали с разбиране, че са обречени, или без него. „Бог е мъртъв повтаряме Бог е мъртъв/но те са тръгнали/посоките на света са тръгнали/времената на света са тръгнали…“. В това „шествие“ на стоицизма и съпротивата са и позналите „затвора“ на празните думи, и „излишните“ в „света прославящ свободата“, мъртви и живи, обречени и призвани.

Тази книга е толкова честна. Философски честна. И житейски честна. В назоваването, но и в обмислянето на човек и свят, на тяхната свързаност с преди, на възможностите им за утре. Няма утехи. Няма надежди. Но има стоицизъм. Малки силни времена на всеки праг, на всяко житейско стъпало. А това означава – разбиране за стойността на живота. Онази, която не може да бъде измерена.

„Шествието“ на Кирил Василев е и книга за онова, което не можем да видим или се опитваме да подминем. Да забравим. За онова, което сме неспособни да изкажем. Защото е всичкото ни днес. Всичкото днес на света ни. Но някой – поетът, може. Защото така прави поезията. Когато освен думи е плът. Тяло, на което всички органи са живи.

Споделете

Автор

Катя Атанасова

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Краят на новия мир
    24.01.2023
  • Скритият смисъл на нещата. Разговор с Румен Гашаров
    24.01.2023
  • Благовест Златанов за „Хайката…“ на Ивайло Петров
    24.01.2023
  • Душко Кръстевски – По мостовете на литературата
    24.01.2023

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Съобщение

Очаквайте новия, седми брой на сп. „Култура“ в началото на месец септември.

Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2023 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO