Светкавиците на интелигентността

Винаги, когато посещавам изложби на Андрей Даниел, имам чувството, че съм обладан от някакъв, бих го нарекъл разкошен магизъм, чиито наелектризирани теми – предизвикателни и впечатляващо стилизирани, са съсредоточени около намерението му да бъде артист и около връзките му, в качеството на артист, с хората, живота и предметите. При това с присъствието на завидна лична култура. И с винаги наложената престижна представа за себе си. [...]

Ян Ван Ейк: революция на окото

Една от задължителните изложби през 2020 г. е най-голямата експозиция на Ян ван Ейк досега, подредена в Музея за изящни изкуства в Гент, Белгия, до 30 април. Наречена е „Ян ван Ейк. Оптическа революция“. Картини на художника от целия свят проследяват траекторията на западноевропейското изкуство през XV в. Защо Ван Ейк е пионер в изкуството и какво може да се види по време на изложбата? Един от асистент-кураторите в музея – Матиас Депортер, споделя повече. [...]

Градоустройствени проблеми на Банския площад

Един от съвсем малкото градоустройствени мотиви, които имаме в столицата, е сигурно поставеният на ъгъл масив на джамията, който разсича монотонността на ул. „Мария Луиза“. Може би тъкмо неправилното положение на джамията, особено с тази хубава аркада, чиято крайна колона дори прекрачва тротоара – един ужас за автора на градоустройствения план на София – може би тъкмо тази неправилност дава и неочаквания чар за окото на идещия от ул. „Мария Луиза“. [...]

Къси съединения

Изложбата на Цветан Кръстев в Музея за съвременно изкуство САМСИ е събитие, което отдавна трябваше да се случи и съвсем естествено провокира голям интерес у заинтересованата публика. Ако е вярна тезата, че процесите в „полето“ на културата притежават най-вече символно значение, можем да кажем, че на софийската сцена най-сетне окончателно се социализира един автор, който по своята оригиналност не отстъпва на утвърдените имена в съвременното българско изкуство. [...]

Да уловим светлинката. Разговор с Димитри Стефанов

Никой не се е родил фотограф или художник. Знам, че това занимание изисква много труд. Говорим за малки проценти талант. Даже не е талант, а много учене, много гледане, много четене и много отдаденост. Това е точната дума – отдаденост. Отдаденост на това какво искаш да правиш и какъв искаш да станеш. Това е въпрос за един милион долара – какъв искаш да станеш, когато пораснеш? Можеш да го зададеш на дете на шест години или да попиташ мъж на четиридесет – отговор понякога има, понякога няма. [...]

Една полузабравена художничка

Признавам чистосърдечно, че доскоро не знаех нищо за Маргарита Милиджийска (1910–2001) – художничка, която по различни причини дълги години е стояла встрани от талвега на изобразителното изкуство в България. Пропуснал съм самостоятелните ѝ изложби през 1984 г. в тогавашната, отдавна закрита галерия на бул. „Руски“ 6 и през 1999 г. във все още съществуващото изложбено пространство на „Шипка“ 6. За щастие галерия „Лоранъ“ устрои неголяма, но обхватна експозиция на тази авторка, която заслужава нашето внимание. [...]