Климт и Италия

От няколко месеца пред музея на Рим („Палацо Браски“) се вият опашки заради изложбата „Климт. Сецесионът и Италия“ (27 октомври 202 –27 март 2022). Никъде извън Австрия изкуството на виенския майстор не се разбира така, както в Италия. Експозицията проследява всички етапи от живота и творчеството на Густав Климт, роден преди 160 години, подчертава ролята му на съосновател на Виенския сецесион и за първи път изследва неговите отношения с Италия, разказвайки за пътуванията и професионалните му успехи. [...]

Историята зад кадъра. Разговор с Димитър Караниколов

Да, визуалното е много важно наистина, защото живеем във време, когато захаросаните, перфектни кадри са най-търсени. Мисля, че това не е достатъчно. Днес всички имат достъп до камери, хората пътуват много и всеки може да направи визуално издържан кадър. За мен обаче много по-важно е какъв е смисълът на този кадър, различен ли е от целия останал визуален океан, който ни залива. Каква е историята зад този кадър, има ли смисъл да занимаваме публиката с този кадър. [...]

Архитектура и политика

Архитектурата винаги е свързана с политиката. За разлика от художника, който може да впише работата си в политическа среда, но не е длъжен, архитектът създава места, засягащи и други хора. Затова архитектурата подлежи непрекъснато на политически дебати. Не можеш да я затвориш в частната си градина, тя засяга и съседите, квартала, града, страната. С Пиер желаем архитектурата да допринесе за обществото и за начина, по който живеем. Дали това ще се случи, или не – не определяме ние. [...]

Усещане за бедствие

Бедствието е неясно и всеобхватно в изложбата на Красимир Терзиев „Реконструкции на предстоящото“ (2 февруари–12 март 2022) в галерия „Структура“. Усещането за него идва от цялостното пространство, от обектите в него, от филма, прожектиран на цялата отсрещна стена, а най-вече от една осезаема липса. Човекът липсва, човешкото липсва. Останали са само следи от неговото съществуване. За бедствието свидетелстват няколко черни пластмасови стола, огънати и частично стопени от незнайна стихия. [...]

Светлописците Пенкови

Проектът „Архив Гипсън V. Светлописците Пенкови“ представя фотографското майсторство на именития живописец, приложник и сценограф Иван Пенков (1897–1957) и неговия баща, книжовника и професионален фотограф Георги Пенков (1864–1913). Събраната колекция е заслуга на синовете на художника – математика Боян Пенков (1927–2016) и звукорежисьора актьор Джони (Георги) Пенков (1933–2021), а цялостната организация и реализация на проекта е на фотографа и приятел на семейството Иво Хаджимишев. [...]