Фотография, документация, изкуство…

Три софийски изложби сплитат тези елементи – всяка в своята химия или алхимия, за да представят светове. Всъщност все нашия свят, в различните му измерения, в близки и далечни географски точки, в призивната му актуалност, в съзерцание на неговата различност, в следите от съществуването ни в него… „Аз трябваше да направя нещо“ – утвърждава още с названието на изложбата си Станислав Беловски. Представена в САМСИ, тя проследява арт намесите на художника в градската среда през 2022 г. И те са свързани с войната в Украйна. [...]

Тялото на фотографията. Разговор с Рафаело Казаков

Обичам да съзерцавам изкуството на колегите си, а не своите неща. През чуждите снимки гледам навън и затова ги оприличавам на нови прозорци в стените. Алън Уотс говори за „затвора от кожа, в който сме заключени“. Изкуството е един от ключовете на катинара на този затвор. Другата метафора, която съм си повтарял много пъти, е, че собствените ми снимки са огледала, в които се оглеждам. (Гледката невинаги е приятна.) За какво ми е затвор с огледала! И моето его е голямо, както обикновено при артистите, но чак пък толкова! [...]

Живописта „след“ или „по“?

Изкуството от ерата на социализма в България все още очаква задълбочено и всестранно проучване. Ето защо би следвало всячески да приветстваме стореното от Светлана Куюмджиева и Даниела Радева, както и от екипа на СХГХ, ангажиран с изложбата „Документи. Живопис след фотографията в България през 70-те– 80-те г. на ХХ век“. Налице е сериозен изследователски интерес, положен е значителен труд, за да бъдат събрани не само картините, но и разнообразни свидетелства и документи, отразени в текстовете в залите, както и в каталога. [...]

Климт и другите

Възможно е в творбите на различни художници да се появят едни и същи мотиви, т.нар. странстващи мотиви. Възможно е някой да е видял нещо от друго и тихомълком да го е приложил. Това е плагиатство. Възможно е да се цитира мотив. Възможно е да се имитира. В изложбата „Климт. Вдъхновен от Ван Гог, Роден, Матис“, копродукция между австрийския музей „Белведере“ и нидерландския Музей на Ван Гог, показана през есента на 2022 г. в Амстердам, а сега във Виена, кураторите наблягат на думата „вдъхновение“. [...]

В главната роля градината на музея

Музеите вече не са само научни или академични средища, днес става дума и за забавление – и аз не го омаловажавам. Трябва да се намери баланс между предлагането за местните посетители и за чуждестранните туристи. За националните музеи това е особено трудно, защото те са преди всичко туристически атракции. Националната галерия в Лондон не е място, където лондончани си правят срещите. В по-малките градове музеите имат и социална функция. В Атина ние се стремим да свържем двете функции. [...]