Торнадо отсам канала

„Пистолет в торнадо“ (оригинално заглавие Natural Shocks) се играе от началото на сезона и съвсем не e сред незабелязаните. Това е втората постановка на продуцентския екип Луиза Григорова-Макариев и Александър Сано – „Break a leg“. Знаменателно е, че посягат не към лесно харчещи се шеги и закачки, а към театър от висок калибър. Представлението, което гледах, не бе премиерно. При все това залата бе пълна докрай, и то с адекватно реагираща, същински театрална публика. Оптимистично, нали? [...]

Театър на крехкостта на живота

Сценичният свят в „Сцени на разсъмване“ се събужда от своята летаргия с будилник – първо един, после друг. Персонажите отначало чуват само собствения си глас – поднесен през медиума на телефоните. После се събуждат от тази солипсистична изолация, за да започне „Собственият ад“. Адът на диалога им със стената. Историите на тримата „герои“ се представят като филми. „Кратък филм за любовта“, „Кратък филм за благодарността“, „Кратък филм за изневярата“. Те сами осветяват празния екран, който отразява терзанията им. [...]

Път със заредени капани. Разговор с Николай Поляков

Съвременният начин на „общуване“ е взиране в телефона. За щастие, театърът все още гледа в упор в очите на зрителя. И вярвам, че никога няма да настъпи времето на „виртуална сцена с виртуална публика“. А монологичният театър е като другия театър, само е по-труден. И по-рисков – отникъде помощ за клетия актьор – няма партньор, няма пауза, няма време за съсредоточаване и презареждане. Само миг разсейване и си излетял от вниманието и интереса на публиката като състезателен болид от пистата. [...]

Трагичност и карнавалност на българина

Сред творците с успехи в моноспектакъла двама се утвърдиха като големи майстори на този сценичен жанр – Мариус Куркински и Камен Донев. Техните представления се радват на небивал интерес, играят се в големите зали на НДК и „Арена Армеец“. Емоционалната амплитуда на въздействието им се движи от стаено мълчание до изблик на витална реакция. Публиката на тези представления е твърде разнородна – от обикновени, демократично настроени към театъра зрители до тези, които имат по-изтънчен, по-елитарен вкус. [...]

Летопис на европейската опера

Новата книга на Боянка Арнаудова носи непретенциозното заглавие „Кратка история на операта. От Монтеверди до Моцарт“ (том I, изд. „Лист“, 2023). Но кратка ли е наистина „Кратката история“? Бих я нарекла по-скоро „Богата история на операта“. Защото елегантната, стилно оформена корица обгръща внушителен том от 670 страници, в които се разстила пътят на оперното изкуство от неговото зараждане до края на XVIII век. В седемте обемни глави хроникалният разказ започва от древногръцкия театър, трубадурите... [...]

Музеят на Борис Христов отбелязва 20 години. Разговор с Елена Драгостинова

Преди две десетилетия Министерството на културата създава Музикалния център „Борис Христов“, който през 2011 г. е преобразуван в Национален музей „Борис Христов“. Има разлика в начина на субсидиране и в администрирането, но смисълът остава същият – да съхранява паметта за триумфите на великия артист и да стимулира новите поколения в техния устрем. „Така го е мечтаел Борис Христов, така е завещал“, казва директорката му Елена Драгостинова. За по-голямата част от аудиторията къщата на Борис Христов е дом, в който кипи живот... [...]