Ръката е само проводник. Разговор с Текла Алексиева

Имам любима книга – „Соларис“ на Станислав Лем. Имам я от сто години, толкова пъти съм я препрочитала, че я знам наизуст. В това старо издание художникът е нарисувал на корицата една ракета и край ракетата – скелетата, които я поддържат. А в целия „Соларис“ изобщо няма ракета. „Соларис“ е съвсем друга книга. Не е за ракети, не е за Космоса. Тя е за човека. И аз съм нарисувала това, което трябва – човек. Ето един пример как не трябва да се изобразява. Художникът трябва да е честен, като обявява съдържанието на книгата. [...]

България във високите арт води

Изложбата Acqua alta в галерия „Капана“ в Пловдив е важна, историческа и мисионерска дори. Целта на кураторите Светлана Куюмджиева и Пламен Петров е да проследят с текстове, произведения и възстановки българските участия във Венецианското биенале. Те са общо 11 досега в 130-годишната история на този най-стар и престижен форум за съвременно изкуство. По ред причини България се е представяла в него с големи прекъсвания. И не е случайно, че тази изложба се явява след участията в последните му три издания [...]

Духът на Родопите

Фотографията ми е вродена, желанието да снимам се появи още когато бях дете. Навремето нямаше откъде да се запали човек, нямаше социални мрежи или интернет, и когато родителите ми ме попитаха какво искам да ми купят за един рожден ден, аз спонтанно им отговорих, че имам желание да снимам и искам фотоапарат. Исках да снимам, да запазвам някакви моменти, когато сме заедно с тях. Във Велико Търново имаше едно магазинче, където продаваха фотоапарати и ленти, и оттам получих първия си фотоапарат „Вилия“. [...]

Конструирани реалности

Слав Недев започна 2025 г. с изложба в софийската галерия „Българи“. „Нова магика“ включва творби, създадени в периода от 2007 до 2024 г., и е своеобразна ретроспекция. Идеята ѝ е да проследи една от многото посоки в творчеството на Недев, свързана с взаимодействието външно-вътрешно пространство, човек-урбанистична среда, архитектура-природа, социум-индивид. Общото, което присъства във всички творби и е център на изложбата, е архитектурата с нейната „вездесъщност“ в прецизно конструираните визуални реалности. [...]