Хуманизъм „на предела“. Разговор с професорите Стоян Атанасов и Александър Кьосев

Хуманизъм „на предела“. Разговор с професорите Стоян Атанасов и Александър Кьосев

Преходът на Цветан Тодоров от структурализъм към нещо като не-структурализъм е свързан с личността на изследователя и преживения опит. А този преживян опит е драма. Той е истински конфликт с дълбоки и несъзнавани неща, които откриваш на късни години и с които трябва да се справиш. Това е преживян опит, който може да преобърне човека, може да го промени радикално. В редица от книгите на Цветан Тодоров наблюдаваме тази драма на преобръщанията: българското е особена форма на универсалност, то е граничният тоталитарен опит. Тоест онова, което застрашава истински емигранта и му внушава нощни страхове. Емигрантът Цветан Тодоров прекрасно би могъл да мине без тази драма. Би могъл да си бъде чист французин, а българското, както впрочем прави Юлия Кръстева, да го остави настрана, да го превърне не в политическа, а в езикова драма. Но той не прави това, връща се тук и внезапно, сякаш в един миг, се сблъсква със своето възможно аз – какво би станало с мен, ако бях останал в България? Започва процес на сериозно осмисляне, който при човек като Цветан Тодоров е свързан със сериозно изследване, това не е просто някакво лично философско размишление. Така той научава за лагерите повече, отколкото мнозина други, и се конфронтира с „предела“. [...]

Невъзможно и неизбежно

Тези, които поддържат идеята за двунационална държава, трябва да разберат, че тези два народа – израелците и палестинците, не могат да създадат политическо единство. Позовавам се на изказванията на „Хамас“, там мислят това, което говорят, и открито обясняват, че Израел трябва да бъде унищожен. На 7 октомври започнаха да го правят. Затова трябва да ги приемаме сериозно. Ако искаме да имаме бъдеще, неизбежно трябва да сключим споразумение с тях. Разбира се, във всяко споразумение между нас и тях ще има несигурност. [...]

Той ще липсва на Русия на бъдещето

Смъртта на Алексей Навални моментално го превърна в могъща историческа фигура, в негова чест след време ще бъдат наименувани улици, проспекти... Такава искряща, енергична личност, която се изправи срещу цялата система на държавната власт практически сама – защото неговите съратници бяха по-скоро негови служители, отколкото колеги – дълго можеш да дириш из широката Русия. Разбира се, в близкото минало имаше подобни фигури като академик Андрей Сахаров или Борис Немцов, ала Навални е направо кинообраз. [...]

Столетникът Любен Зидаров

Броени месеци не достигнаха на Любен Зидаров, за да навърши 100 години… Юбилеят му post mortem е ознаменуван с чудесна и внушителна експозиция, която синът на художника Филип Зидаров, който е неин куратор, дефинира с думите „една ретроспекция“. Още на влизане в залата на „Шипка“ 6 погледът попада на централното пано, стенен килим, разположен на насрещната стена, който носи заглавие „Моят град“ (1971). в моите представи това произведение фокусира същината на художническото кредо на Любен Зидаров... [...]

Чуй сърцето си!

„Солидарност с хората в Палестина“ – извика от сцената на „Берлинале палас“ режисьорката Мати Диоп, получавайки Златната мечка за документалния си филм „Дахомей“. В този си филм тя проследява връщането на Бенин на 26 ценни предмети от общо 7000, които Франция някога е заграбила от бившето кралство Дахомей. Миналото не бива да бъде забравяно, за големите политически прошки не може да има амнистия, каза още тя. В „Дахомей“ се проследява пътуването на фигурите до Бенин, подреждането в музей... [...]

90 години Крикор Азарян

През последните години винаги свързвам месец март с проф. Крикор Азарян. За него интуитивно си спомням не в зимния декември, когато си тръгна от този свят, а винаги през пролетта, когато идва, за да сътвори своята удивителна театрална вселена. Ако беше жив, на 15 март 2024 г. той щеше да навърши 90 години и със сигурност щяхме да искаме да чуем думите му за хората, за изкуството, за вълненията… Откакто го няма – почти 15 години вече – не спирам да провокирам в интервюта негови студенти и колеги да си спомнят за Коко. [...]