Защо мълчанието е гражданска смърт. Разговор с проф. Атанас Стаматов

Защо мълчанието е гражданска смърт. Разговор с проф. Атанас Стаматов

Наистина „Оптимистична теория за нашия народ“ е най-популярното, най-често цитираното, най-преиздаваното негово произведение. В случая може би е подходящо да си помогнем с едно сравнение. За да въздейства върху „народната свяст“, Иван Вазов поема ролята на любящ, поощряващ утешител, който се стреми да акумулира моралния капитал на Възраждането и да го положи като градивна за сънародниците си сила. Различна за себе си роля избира еленчанинът Стоян Михайловски – това е ролята на строгия морален наставник, който по-често сочи бъдещето, а не миналото и както казва Иван Богданов, „гони към него тълпите с бича на словото“. Хаджийски споява тези два подхода в структурата-сандвич на творбата си. Неговата критика към недъзите на съвременността е безпощадна. Разбира се, такава действителност не дава кой знае какви поводи за оптимизъм. Ала този не особено „вкусен“ пълнеж може да бъде преглътнат, щом го поставим между нравствения образ на патриархалното българско общество, на Българското възраждане и очаквания облик на човека в „светло бъдеще“, което трябва да настъпи по силата на обективните исторически закономерности. В едно от изследванията си той буквално твърди, че „историческото изследване иска въпросът да бъде разглеждан с оглед на нравствеността, която ще установи обществената група на бъдещето“. [...]

Откъде започнахме ние

У нас често избухват разпри във връзка с хвалби на някого, че балтонът му бил по-нов от нашия, с други думи – във връзка с това кой е по-напред и кой е по-назад в незнанието и неумението ни в наука и изкуство. Това самоизмерване на нашата изостаналост, неправилно наричана посредственост, често води до самоподценяване, като че ли изостаналостта е вечно проклятие над състава на нашата кръв, а не нещо обществено преходно. Във връзка с това нека кажем няколко думи. [...]

Към мир или Трета световна война?

С разрастването на милитаризираните блокове по цял свят търговията се съкращава, като най-висока цена отново плащат бедните. А с нарастването на напрежението между милитаризираните блокове се увеличава и вероятността някоя искра в отдалечено ъгълче на света да доведе до световен пожар. И тъй като алиансите се градят на доверие, дори най-незначителният проблем в някое незначително място може да стане повод за Трета световна война. Човечеството е виждало това. Ситуацията днес е далеч по-лоша от 1939 или 1965 г. [...]

Вяра и реалност

Градът не почива единствено върху това хората да удовлетворяват практическите си потребности. Общността би могла да има и друга, по-висша цел – начин на съвместно съществуване, който не подлежи на развала и смърт, който е вечен. Следователно църквата на гражданите представлява израз на един извънвремеви начин на съсъществуване, който надхвърля обичайните човешки потребности и осъществява истината на един модус, който не познава развала и смърт. Това е реалността, която мечтаем да постигнем. [...]

Най-добрата книга на ГГ?

Някой трябва да започне тази дискусия публично, след като с редица познати вече в лични разговори си го споделяхме и явно на мен се пада да го кажа: „Градинарят и смъртта“ е може би най-добрата книга на Господинов. Не най-литературната, впечатленията ми са прекалено пресни, за да съм толкова смел. Много хора биха посочили „Естествен роман“, постмодерната бомба, променила до голяма степен пътя на новата ни литература. Или „Физика на тъгата“ – с нейния заслужен пробив на толкова много езици. [...]

Цивилизацията – можем ли я?

Възхитителни са изображенията на човека във всички древни цивилизации. Но и в египетското, и в индийското, и в южноамериканското изкуство човешкото тяло е по-скоро маркирано, за да се използва като отпратка към други, по-значителни неща и идеи. То е сведено до символ, емблема, знак, лишен от собствено съдържание. Единствено в Древна Гърция това тяло е обгърнато от любовно внимание, изучено е в най-малки детайли и е пресъздадено заради собствените си, несравними с нищо друго достойнства. [...]