Начало Филми Премиери Без(при)страстна справедливост
Премиери

Без(при)страстна справедливост

Екатерина Лимончева
16.05.2016
1299
dron2
„Война на дронове”

С „Война на дронове” режисьорът Гевин Худ разтваря друга страница от „тихата” война и един по един изскачат множество проблеми.

„Война на дронове” е много интересен филм, от онези, които вероятно не би ти хрумнало да гледаш, освен ако не попаднеш случайно в киносалона. Но когато прожекцията свърши, си изненадан от откритието и изключително доволен, че не си го пропуснал. Българският превод на оригиналното заглавие Eye in the Sky е удачен, не само подчертава морално-философските аспекти на историята, но и ни пренася във време (не бъдещо, а съвсем сегашно), когато войните вече се водят от креслата и заседателните зали, а основният проблем са допустимите „косвени жертви”. За втори път след „Извличане” (2007) южноафриканският режисьор Гевин Худ се насочва към „обратната страна на монетата” във войната срещу тероризма и разглежда неудобни етични казуси, които изплуват насред патриотичния поток на целесъобразните бойни действия. В резултат един военен трилър се превръща в напрегната многопластова драма, вероятно най-добрият проект на Гавин Худ (въпреки че „Цоци” (2005) е носител на Оскар за чуждоезичен филм).

Полковник Катрин Пауъл (Хелън Мирън) от британското военно разузнаване е начело на свръхсекретна операция, целяща залавянето на двама терористи от ислямистката групировка Ал-Шабаб, засечени в Найроби, Кения. Местните части чакат в засада, докато дронът, управляван от американския лейтенант Стийв Уотс (Арън Пол), подпомогнат от екип на терен, установява, че в къщата с терористите се подготвят две камикадзета. Целта на мисията се променя от „залови” на „унищожи”, но високопоставеният политически съвет, с който генерал-лейтенант Франк Бенсън (Алън Рикман в последната си роля) наблюдава операцията на екрана в заседателна зала в Лондон, се колебае относно целесъобразността на промяната и шанса за политически скандал… А процентът косвени жертви, прогнозиран след предстоящия наказателен взрив в района на къщата, е неблагоприятен…

Правилата на войната са се променили, но дори когато в нея участват дронове, вместо хора (от страната на Добрите), ужасът си остава все така реален. Ужас от отговорността за живота на другите, от неразбираемата саможертва на терористите-самоубийци, от разрушителната сила на справедливостта и моралния спор можеш ли да жертваш един човек в името на хиляди… „Война на дронове” разпалва този ужас и повдига множество въпроси, някои – очевидни, а други съвсем неочаквани. При това всеки от участниците в наказателната операция има своя позиция, която отстоява и чрез заявения характер на персонажа си – защото за разлика от много военни екшъни, Гавин Худ придава индивидуалност на своите герои и ги превръща в личности със своя ценностна система, което изостря и разширява измерението на психологическия конфликт, превърнал се в сърцевина на филма.

dron1
„Война на дронове”

Действието се развива в рамките на няколко часа, което усилва съспенса, смесен умело с моралните аспекти на военно-политическия дебат. Една разузнавателна мисия се превръща във военна операция, която може да има непредвидим отзвук, що се отнася до потенциалните жертви на един атентат, и съвсем предвидим обществен отклик, ако на мястото на събитието бъдат засегнати цивилни граждани.

Но сценарият на „Война на дронове” не спира дотук – той отделя достатъчно време да извади от анонимността едно обикновено кенийско семейство, живеещо насред терора на сомалийските ислямисти, и да ни направи съпричастни към съдбата на 9-годишната Алия и нейните родители. На 6500 метра над дома им един дрон дебне съседната къща, а далеч от там, в Лондон и на военния полигон в Лас Вегас, непознати политици и военни трябва да вземат решение, което да накаже насилието… чрез друго насилие.

В „Извличане” Гавин Худ представи една различна гледна точка към антитерористичните мерки, когато параноята се превръща в застраховка, а един човек може да стане жертва на подозрение и мъчения само заради етническата и религиозната си принадлежност. Впоследствие се появиха още подобни сюжети. С „Война на дронове” режисьорът разтваря друга страница от „тихата” война и един по един изскачат множество проблеми: дали атаки от дистанция намаляват усещането за реалност – ако не рискуваш да загинеш, ставаш ли безотговорен; кой оценява допустимия процент косвени жертви; военно или политическо решение изстрелва ракета към жилищен квартал в приятелска държава; от значение ли е, когато терористите се окажат британски, американски или граждани на друга „цивилизована” страна, и т.н. С цялата прецизност на британски филм „Война на дронове” проследява позиции и гледни точки – от нерешителността на своите политици и безпардонността на американските, през чувствителността на обикновените военни, които ценят човешкия живот, до жертвоготовността на кенийския агент Джама Фарах, който се оказва в епицентъра на събитията. Гавин Худ дори си позволява проблясъци на хумор, който се сблъсква с паническия страх от публичен скандал и се превръща в горчива ирония. Тя отпуска за миг напрежението – само за да го подсили и да сгъсти мрачните краски на ситуацията… Ритъмът е съвършен, всеки драматургичен ход е точно преценен, напрежението достига връхната си точка с изстрелването на ракетата. После настъпва тишина, от Кения, през Лондон до Лас Вегас. Животът продължава.

Чудесните актьори добавят към „Война на дронове” един финален щрих на ефективно въздействие.

 

Екатерина Лимончева
16.05.2016

Свързани статии

Още от автора