Начало Идеи Дебати Берлинската стена – санитарен кордон?
Дебати

Берлинската стена – санитарен кордон?

6618
фотография Антон Чалъков, „Дневник“

Терминът „санитарен кордон“ влезе в употреба и у нас след изборите в края на октомври. ПП-ДБ постави изискване да бъде изграден „санитарен кордон“, изолиращ „ДПС-Ново начало“ от властови позиции и прекъсващ взаимоотношенията на всички останали с партията, ръководена от Делян Пеевски.

Изискването е заимствано от подобно действие, извършено в Европейския парламент спрямо крайно десните организации. Резултатът от това тамошно решение още не е ясен, но очевидно, без да се мисли за последиците, то се харесва като ярък политически жест, който може да въодушеви нашенските избиратели.

Бърза справка показва, че изразът „санитарен кордон“ се появява в края на 80-те години на миналия век във Франция. И тогава поводът е ограничаване на влиянието на „крайната десница“. По-късно и в други европейски държави се възприема такъв подход. А иначе в началото на XIX век в Испания многохилядна войска образува буквален санитарен кордон по границата, за да предотврати разпространението на смъртоносната „жълта треска“.

Тъй като в обществен план за опасна зараза се смятат идеологии, провокиращи животозастрашаваща агресия, наименованието, произтичащо от медицински нужди, се пренася и в политиката. Но дали метафората, която работи реторически, може да работи и практически? Дали разпространението на идеологическия „вирус“ може да бъде предотвратено по същия начин, по който се спира биологическия?

Като че ли отговор на въпроса защо въобще в природата съществуват патогенни микроорганизми не е даден от вирусологията. Науката се опитва да им противодейства като на поначало налични и успява донякъде, доколкото те могат да бъдат стриктно класифицирани и изолирани със съответни мерки.

С патогенните идеологии случаят е доста по-различен. Тяхната поява сякаш отново е предзададена, но за разлика от вирусите, съдържателните им единици нямат материален носител, който да бъде третиран. Те стават обект на изучаване от философията, психологията и социологията, а знаем, че строгата научна дисциплина е непосилна за тези сфери. Още по-специализираното изследване на политологията също не може да се похвали с категорични постижения.

Разбира се, ако за съдържателна единица на патогенна идеология може да бъде посочен самият човек, то неговото унищожаване решава проблема – такава е рецептата на един известен политик. И така стигаме до опитите за политическо лечение, които приравняват хората с вирусите.

Берлинската стена беше въплъщението на „санитарния кордон“, който трябваше да отдели света на империалистическата капиталистическа зараза от този на здравия комунистически строй. Издигането на буквална преграда вървеше с оправданията за борбата с фашизма и нацизма, но всъщност предназначението ѝ беше да спира тези, които искаха да избягат от режима на комунизма. С претекст за ограничаване на една крайност, друга крайност наложи забрана и убиваше нарушителите.

Отвъд стената справянето с крайностите представляваше дълъг процес на осъзнаване и възстановяване по пътя на християндемокрацията и либерализацията – с неотклонна воля, но и с внимание към склонностите на човешката натура, които стават лесно възбудими на тема достойнство и лична свобода.

Зад стената, при тези, които я бяха изградили, тоталитарната зараза се развиваше и взимаше многобройни жертви, но пропагандно-реторически не беше така. Затворниците бяха насърчавани с лозунги да се чувстват горди и щастливи, защото са изолирали лошото с кордон и живеят в доброто.

След дълги и мъчителни години стената рухна. Оказа се, че третирането на хората като вируси е човеконенавистна стратегия, която с грозни репресии, скрити зад красиви фрази, води към онова, срещу което заявява, че се бори. Дали онези, които бяха живели в „лошия“ свят, междувременно бяха разрешили всичките си проблеми? Не. Продължават да ги имат. Идеализирането на живота им беше и е само в главите на затворените. Това е обратният ефект на лечението със забрани.

Забраната е симулативно средство за справяне със задачи от този тип. Истинското разрешение е свързано с упорити усилия в широк културен контекст, които нямат финален срок, а съпровождат живото протичане на събитията. Изисква се отказ от униформената представа за човека в полза на реалистичната оценка по отношение на неговата вродена греховност и добродетелност. 

В светлината на разбирането, което можем да получим от историята, е наложително да кажем, че и в наши дни трябва сериозно да обмисляме прилагането на „санитарни кордони“. Споменахме за мерките във Франция през 80-те, но виждаме, че резултатът им точно там е нетраен. А и не само там. Причините за надигането на масова вълна от крайни настроения трябва да се разглеждат по-задълбочено и да не се взимат мерки, доказали своята неефективност.

У нас е още по-сложно, защото обществото ни не е извървяло пътя на политическо съзряване и продължава да реагира на пропагандни призиви, като трудно прави разлика откъде идват и накъде отиват. Престъпна наивност проявяват тези, които влизат в играта на надвикване, смятайки, че „истината“ ще бъде чута и ще победят.

Стоян Радев завършва НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в класа по режисура за драматичен театър на проф. Красимир Спасов през 1998 г. Сред по-известните му спектакли са „Плач на ангел“ от Стефан Цанев, „Караконджул“ по Николай Хайтов, „Опит за летене“ от Йордан Радичков, „Ничия земя“ по филма на Данис Танович (Народен театър „Иван Вазов“), „Кой се бои от Вирджиния Улф“ от Едуард Олби (МГТ „Зад канала“), „Куклен дом“ от Хенрик Ибсен, „Жена без значение“ от Оскар Уайлд (Театър „Българска армия“), „Палачи“ от Мартин Макдона, „Развратникът“ от Ерик-Еманюел Шмит (Театър „София“), „Братя Карамазови“ по Достоевски (ДТ Пловдив), „Соларис“ по Станислав Лем (ТР „Сфумато“) и др. Има награда „Аскеер“ за най-добър режисьор, както и многобройни номинации за „Икар“ и „Аскеер“ в същата категория. Заснел е няколко документални филма и шест серии от тв сериала „Четвърта власт“, отличен с наградата за най-добър сериал от Българската филмова академия и от Асоциацията на европейските обществени телевизии CIRCOM.

Свързани статии