Начало Филми Премиери Бразилската приказка на Стивън Долдри
Премиери

Бразилската приказка на Стивън Долдри

Лора Трайкова
19.11.2014
2654
1
„Измет”

След Голямата награда на фестивала в Рим и смесените чувства, с които го посрещна критиката в Бразилия, най-новият филм на британския режисьор – „Измет”, ще закрие Киномания в София. За премиерата на филма в Рио.

Не си правете илюзии, че когато влезете в салона, за да изгледате „Измет”, там ще ви очаква филм, носещ отчетливия почерк на Стивън Долдри. Малко неща в него, като например, виртуозното водене на актьорския състав от дебютанти и утвърдените им колеги професионалисти, напомнят за предишните творби на режисьора на „Били Елиът”, „Часовете” и „Четецът”. „Измет” е екшън трилър за тийнейджърска публика, ако и по-възрастните зрители искат да му се насладят, е добре да го възприемат като киноприказка.

Тъй като филмът е заснет в Бразилия и основната част от екипа му е бразилски, премиерата му беше в рамките на 16-ия Международен филмов фестивал в Рио де Жанейро в началото на октомври, малко преди „Измет” да тръгне по екраните в страната на теленовелите. За да го представят пред публиката и критиката, в Рио пристигнаха Долдри и сценаристът Ричард Къртис. Те се присъединиха към консултанта по актьорско майсторство Кристиан Дуурворт, копродуцентите Крис Тайкър от Великобритания и Андреа Барата Рибейро от Бразилия, костюмографа Бел Берлинк, бразилските звезди на филма Вагнер Моура и Селтон Мело, техните колеги Жузе Думонд и Андре Рамиро, както и дебютантите Риксон Тевис, Едуардо Луиш и Габриел Вайнстайн. Всички участваха в пресконференция в луксозен хотел на крайбрежната алея на Копакабана и в маратон от персонални интервюта след нея. Ето какво чух на пресконференцията, след като имах шанса да съм сред първите зрители на филма.

Едуардо Луиш, Риксон Тевис и Габриел Вайнстайн заедно с Вагнер Моура, Слетон Мело и Стивън Долдри

Българският читател познава „Сметището” на Анди Мълиган, преведен преди две години у нас. Романът служи за основа на киносценария, но за мен преводът на филмовото заглавие печели с двузначността си пред романовия. Мълиган, който е живял в Бразилия, Индия, Филипините и Малайзия, не е ситуирал историята си в определена страна и признава, че бяга от конкретиката, защото неговият поглед е на чужденец – поглед отвън.

Сюжетът се върти около тийнейджърите Рафаел, Гардо и Плъха, които живеят на сметище и един ден случайно откриват портфейл с малко пари, но с друга ценна и потенциално смъртоносна придобивка. Докато те се опитват да разкодират шифрованото послание от портфейла, ние научаваме много за двете първи приятелки – корупцията и властта, и за паралелните светове в страни на крайна бедност и невъобразимо богатство каквато е и Бразилия. Да, именно там филмът се нанася заедно с историята, персонажите и всички произтичащи от този избор последствия.

2
„Измет”

На пресконференцията продуцентът Крис Тайкиър сподели, че е научил за романа от литературния агент Джени Казарото. „Дадох „Сметището” на трима души. Сред тях беше и Стивън Долдри, който търсеше нов проект. С него се познаваме от времето на „Били Елиът”.

„Книгата е младежка, чете се на един дъх – допълни го Додри. – Идеята да заснема екшън трилър за тийнейджъри ми хареса, защото ми предлагаше да се изправя жанр, с който не съм се сблъсквал досега.”

Ситуирането на действието в Бразилия е одобрено и от Анди Мълиган, който смята, че Рио е епицентърът на сериозна кинокултура – бразилската. За избора на Рио изиграват роля няколко фактора, сред които и възможността международна копродукция да получи финансова подкрепа от бразилската държава. Заради изискванията на закона „Измет” е англо-бразилско-немска копродукция. От бразилска страна като копродуцент се включва Фернандо Мейрелес, когото познаваме като режисьор от „Градът на Бога”. До момента „Измет” е копродукцията с най-висок бюджет (12 700 000 долара), снимана в Бразилия. Според Тайкиър, да се снима в страната с един от най-бързо развиващите се пазари в света (според сп. „Варайъти” годишният приход на кината за 2012 г. е 741 100 000 долара) е изключително успешно начинание.

След уточняването на параметрите на копродукцията британският сценарист Ричард Къртис („Наистина любов”) започва работа с бразилския си колега Фелипе Брага (автор на телевизионния документален сериал за звездата на бразилския национален отбор по футбол Неймар – Neymar Jr’s Life Outside the Fields). Първият, който до момента има опит предимно в жанра на комедията, адаптира романа на английски, а вторият го превежда на португалски. Кристиан Дуурворт отбеляза: „Искахме да заснемем бразилски филм, а не субтитриран на португалски британски филм. Ако някой казва, че наистина сме направили бразилски филм, за мен това означава, че сме си свършили добре работата.”

Може би и затова почти всички основни фигури в екипа са бразилци. Оператор е Адриано Голдман, който работи с Фернандо Мейрелес по предишния филм на режисьора – „360”, но също и по „У дома през август”, „Джейн Еър” и др. Антонио Пинто („Градът на Бога”, „Съучастникът”) композира музиката. Целият сценографски отдел на филма е съставен от бразилци, костюмите пък са дело на Биа Салгадо („Градът на Бога”).

„Посетихме Жардим Грамачо – най-голямото сметище в света, намиращо се в близост до Рио – спомня си Крис Тайкиър – В нефункционираща каменоломна възпроизведохме атмосферата му като направихме езеро и река и заринахме всичко с изкуствен боклук.” През голяма част от филма действието се развива на въпросното сметище, а когато героите излизат от него, те не се разхождат из познатите ни символни за града места. „Пейзажът тук не е толкова важен – според Долдри. – Затова не виждаме Рио, както сме го виждали по други филми – красив и лъскав като на картичка.”

Мейрелес и Андреа Барата Рибейро, които са работили заедно по „Градът на Бога” и последвалия го телевизионен сериал, са отговорни и за кастинга на актьорския състав. Покрай тези два проекта те познават добре много жители на фавели. Правят пробни снимки на 10 000 (!) момчета в тийнейджърска възраст. Стивън Долдри отбеляза: „За мен не беше важно децата да имат актьорски опит, а да са харизматични, с блясък в очите и да се отдадат на филма с цялото си сърце.”

Четиринайсетгодишните Риксон, Едурардо и Габриел са младите звезди на „Измет”, които, според мен, до голяма степен изнасят на плещите си филма. Да, те са харизматични, естествени и излъчват с погледите си неочаквана за годините си мъдрост, която вероятно се дължи на условията, в които живеят. Макар да са заобиколени от големи звезди – световно известни имена като Мартин Шийн и Руни Мара, и бразилските им колеги, изглеждат, сякаш плуват в свои води. Само срещата с пресата ги попритесни. Но на снимачната площадка са имали свободата да експериментират с репликите си и дори помагат при избора на финала на историята, който очевидно се е колебаел между няколко варианта.

Що се отнася до „порасналите” им колеги, режисьорът сподели: „Голям почитател съм и на Вагнер, и на Селтон. Да отговоря на въпроса какво беше усещането да ги режисирам, е все едно да кажа какво е усещането да се режисира Мерил Стрийп – за мен работата с тях беше удоволствие. Не ми се налагаше да им давам кой знае какви инструкции – просто ги молех да изиграят сцената и те го правеха.”

Вагнер Моура може и да е познат на българската публика от „Елизиум” и двете части на „Елитен отряд”, но Селтон Мело, който се изявява и като режисьор – едва ли. И въпреки това, те са две от най-големите звезди на бразилското кино в момента. Заедно имат повече от 70 награди. Техните лица красят бразилския плакат на филма. Първият е в ролята на идеалиста Жузе Анжело, който иска да разобличи огромна корупционна схема, а вторият е продажното и безпощадно зло ченге Фернандо.

3
„Измет”

И двамата си спомниха, че въпреки величината на режисьора, първата им среща с него била изненадващо спокойна. „Представях си, че ще ми се наложи да направя 200 пробни снимки, за да го убедя, че съм най-подходящ за ролята, но нищо такова не се случи – каза Селтон. – Мисля, че той вече беше гледал моите филми O cheiro do ralo и O palhaço и направо ме покани във филма си. Той има навика да се вглежда във вас с внимание и да ви изслушва с разбиране. Това се вижда много ясно на снимачната площадка. От време на време ни караше да импровизираме и да изиграем сцената другояче. И макар и да не разбираше какво говорим, защото не знае португалски, усещаше интуитивно, че сме се справили по-добре. Мисля, че обръща внимание на музикалността на езика и от начина, по който казваме нещо, той разбира дали сме били по-убедителни.”

Валтер, който пък в момента играе Пабло Ескобар в сериал на Нетфликс за колумбийския наркобарон, допълни: „Стивън работи по различен начин от режисьорите, с които съм се срещал досега. За мен преживяването беше много интересно, поучително, а и той ми обеща да ме вземе в следващия си филм, за да изиграя ролята на тип със странен акцент на английски.”

Що се отнася до най-щекотливия въпрос – доколко Стивън Долдри се е справил с пресъздаването на действителността в Бразилия, такава, каквато е, всички потвърдиха, че са помагали на режисьора да налучка най-верния тон и да пресъздаде възможно най-реалистично атмосферата. Според Моура, „той предлага различен поглед към нашата действителност. Ние не обичаме чужденците да се вглеждат в нас и да ни казват какво виждат. Падаме си малко ксенофоби и не искаме друг да говори за нашите проблеми, защото не вярваме, че той може да ги разбере. Но мисля, че точно режисьор като Стивън може да убеди бразилците, че това не е така.”

Долдри има специално отношение към Бразилия. Той прекарва две години в страната, докато работи по филма. През 2013 г., докато текат снимките на „Измет”, в рамките на фестивала в Рио режисьорът представя пред публика от малки балетисти класиката си „Били Елиът”. Специалното на събитието е, че то се състои в киното на Комплексо до Алемао – един от най-големите комплекси с фавели в Рио. В резултат от прожекцията фондацията Латиноамериканска пътешественическа асоциация събира достатъчно пари, за да направи ново танцово студио в Комплексо до Алемао за най-бедните прохождащи танцьори.

Вагнер Моура, Стивън Долдри
Вагнер Моура, Стивън Долдри, снимка Rogerio Resende/R2Foto

Долдри смята, че филмът не разказва „просто историята на трите момчета, а една приказка. Тя е ситуирана на точно определено място в точно определено време. Изпълнена е с надеждите и мечтите на тези момчета и засяга теми като свободата и вярата.”

Сценаристът Къртис го подкрепи: „До края на годината ще участвам в кампанията на ООН за борба с глада в световен мащаб. За постигането на целите на кампанията е нужна воля и хора, които да работят в тази посока. Надяваме се, че днешните 15-годишни ще се преборят с крайната бедност до 2030 г. В началото си мислех, че снимаме забавен филм за едно портмоне, но той успя да изрази надеждите ни, че следващото поколение ще е по-добро от нашето. И че ще се бори с несправедливостите, които всички знаем, че съществуват, а много от нас приемат за нормални. Надявам се да разсмеем зрителя, да го изплашим и да му дадем надежда, че нещата могат да се променят към по-добро.”

Вероятно така са разчели посланията на филма на кинофестивала в Рим, където той получи Голямата награда от международния конкурс. Що се отнася до реакцията към него в Бразилия, три седмици след премиерата, „Измет” е събрал приходи от 1 189 072 долара. Можете да направите сравнение с други две бразилски заглавия – политическата сатира „Честният кандидат” (O candidato honesto) за четири седмици има над 8 млн. долара, а далеч по-скромният дебют „Счупено” (Na quebrada) за две седмици има почти 900 000 долара. Отбележете си и за какви мащаби става дума в страна с население от 200 млн. души – в първата си седмица „Измет” е бил прожектиран на 251 екрана в цяла Бразилия, а сега се показва на 132.

4
„Измет”

Критиката е по-скоро резервирана. Една от най-балансираните в отношението си към филма рецензии е на Джей Уайзбърг във „Варайъти”, който го гледа заедно с бразилските журналисти на фестивала в Рио. Колежката му от най-тиражирания в страната всекидневник „Глобо” – Сузана Шилд, обаче нарече „Измет” „невъобразим фалш от неправдоподобни ситуации, герои и анекдотични заключения, които са или нелепи, или незначителни.” Наталия Бриди от Omelete е по-мека: „Искрен филм с добри намерения, който обаче губи, като решава да замени катарзисния финал с претенциозен политически дискурс, който очевидно е вдъхновен от протестите през 2013 г.” Даниел Райнингер от Cineclick смята, че бразилските актьори са се справили добре със задачите си, но Мартин Шийн и Руни Мара участват във филма само за да бъде гледан той и извън Бразилия. „Проблемът е, че тяхната игра е безлична, най-вече заради слабости на сценария… Филмът критикува организации, които в Бразилия рядко биват нападани – като футболни величия и религиозни институции.” Пабло Базарело в Cinepop оценява високо визуалния стил на филма. Франсиско Карбоне от Cineplayers не разбира „интереса на Долдри да направи пастиш от сцени, които Дани Бойл вече показа на света в „Милиони” и „Беднякът-милионер”. Освен че цитира тези два филма, „Измет” преразказва и „Градът на Бога”.”

А за вас остава сами да прецените с какво сте съгласни и с какво – не, след като се срещнете на четири очи с Рафаел, Гардо и Плъха и се потопите в една действителност, която колкото и правдоподобно да бъде показана на филм, си остава за нас изключително екзотична и някак фантастично нереалистична.

Лора Трайкова
19.11.2014

Свързани статии

Още от автора