Начало Галерия Бъдещето на изкуството
Галерия

Бъдещето на изкуството

Калина Цонева
09.03.2021
11009

До 13 март в Ко-оп в София е представена самостоятелна изложба на живеещия в Пловдив френски художник Мич Брезунек. Изложбата носи заглавието Бъдещето ще дойде и представя последния проект на художника (осъществен в партньорство с галерия Сариев в Пловдив) – колода от 22 карти Арт Таро, в която традиционните фигури на Таро са интерпретирани с такива от съвременното изкуство. Освен картите в изложбата са представени керамични творби, чиито образи се доближават до спиритуализма и мистичното. Проектът е донякъде пародиен, но успоредно с това е силно критичен и подлага на съмнение действащата в момента система.

Картите Таро представляват символни изображения на лица или ситуации в живота и по начало се свързват с окултното и свръхестественото. За първи път се появяват през Средновековието и обикновено служат за предсказване на бъдещето или тълкуване на определени събития. Може да се каже, че мистерията на картите до известна степен се е запазила и до днес, но с настъпването на епохата на разума тяхната гадателска функция намалява и в съвременното общество на картите се гледа по-скоро с насмешка. Във време, в което научният прогрес и развитието на технологиите са водеща движеща сила, предсказването на бъдещето посредством карти (а и с каквито и да било други методи) се смята за глупава, но, разбира се, забавна безсмислица.

Тази рационална концепция обаче не е валидна по време на криза. Може би капитализмът с неговото универсално ръководство за функциониране на света е бил разклатен много преди пандемията, но сега дефектите на действащата система излизат наяве. Оказва се, че консуматорският начин на живот и обменът (и притежанието) на стоки не помагат в кризисни ситуации. Безусловната вяра в науката и нейната способност да ни „спасява“ във всякакви ситуации също се пречупва. Кризите във всички аспекти на живота неминуемо водят до парализиране на културната индустрия, което пък създава тягостното усещане, че сякаш времето на изкуството изтича. Въпросите „Какво следва?“ и „Какъв е изходът от ситуацията?“ са изключително актуални. Мич Брезунек уверява – Бъдещето ще дойде. Но какво бъдеще е това?

Ами ако наистина разумът се сгромоляса и се окаже, че именно окултните традиции ще ни покажат пътя? Представяйки своите карти Арт Таро, художникът обещава да спаси с тяхна помощ намиращото се в безпомощно състояние изкуство. Описанието на картите гласи, че това е свещена колода, която е създадена да излекува мъките в художествения свят и да даде светлина на криещото се в бъдещето. Нещо повече – именно в Таро се крие надеждата за съграждане на един нов артистичен свят, който надхвърля границите на разума. Дали изкуството ще спаси света? И дали Таро ще спаси изкуството?

Картите на Мич Брезунек не са с традиционните изображения. Символите на 22-те аркани са заменени с такива от света на изкуството. На тях могат да се видят образи, изключително важни за всеки артист: галеристът, кураторът, колекционерът, биеналето… Това са все маркери, бележещи пътя на изкуството. Поставени в контекста на кризисната ситуация, тези образи са силно проблематизирани: присъстват ли ролите в момента по начина, по който са присъствали преди? И има ли изобщо арт свят във време на пандемия и глобална криза?

Картите Арт Таро се продават и всеки, който ги купи, би могъл да предскаже бъдещето на изкуството. От една страна, това автоматично отпраща съдбата на изкуството в полето на случайността (а и в полето на капитализма – само този, който е инвестирал пари в притежанието на картите, има право да определя бъдещето). От друга страна обаче се създава усещане за колективност. Ако всеки притежател на Арт Таро може да предскаже бъдещето на изкуството, това означава, че съдбата му зависи от целия колектив, или иначе казано от всички участници в ритуала по гадаене. Оттук следва и заключението, че бъдещето на изкуството е буквално в наши ръце.

Мич Брезунек предлага на зрителя карти за гадаене или по-скоро – карти за игра на гадаене. Заедно с тях върви и наръчник за гадаене, публикуван онлайн от галерия Сариев (и разпечатан и представен на посетителя в Ко-оп). Този наръчник прави самия ритуал по предсказване на бъдещето още по-достъпен. Който спазва правилно стъпките, има възможност да стане един от градящите основите на бъдещето. Нещо повече, всеки зрител, който избере да си купи тестето, има възможност да проектира себе си в света на изкуството и да заеме някоя от ролите, изобразени на картите.

Керамичните произведения, които също са част от изложбата в Ко-оп, наподобяват окултни произведения на изкуството от отдавна отминали епохи. Те сякаш носят в себе си мистичните сили на миналите цивилизации, с чиято помощ тълкуването на настоящето става възможно. Защото колкото и стари и дори свръхестествени да изглеждат, керамиките на Мич Брезунек, всъщност изобразяват съвременни сюжети (вж. Art fair cancelled или Social Media). Те свързват миналото с настоящето и като че ли са насочили поглед към утрешния ден и се питат ще дойде ли бъдещето.

В изложбата на Мич Брезунек минало и настояще се срещат по един нетипичен за съвременната епоха начин, за да ни уверят, че бъдещето ще дойде. Какво е това бъдеще обаче, зависи от картите Арт Таро – те са създадени от художника като лек за страданията в света на изкуството. Веднъж научи ли се да използва правилно картите, техният притежател ще бъде натоварен с мисията да разгадае част от загадките на бъдещето. Това обаче, предупреждава Мич Брезунек в упътващата карта, е възможно само и единствено ако въображението надскочи границите на разума.

Калина Цонева
09.03.2021

Свързани статии

Още от автора