Начало Музика Албуми „Български оперни гласове“, новият компактдиск на БНР
Албуми

„Български оперни гласове“, новият компактдиск на БНР

1618
Новият компактдиск беше представен на концерт на 8 декември 2023 г., Александрина Пендачанска беше сред солистите, фотография Здравко Петров

Преди години имаше поредица, издадена от „Балкантон“, „Българските оперни гласове“. В няколко диска бяха представени някои от най-известните наши певци от края на ХХ век: Никола Гюзелев – бас, Николай Гяуров – бас, Стоян Попов – баритон, Райна Кабаиванска – сопран, Гена Димитрова – сопран, Анна Томова – Синтова – сопран, Стефка Евстатиева – сопран, Александрина Милчева – мецосопран, Христина Ангелакова – мецосопран, Калуди Калудов – тенор. Издание, което достойно представяше оперната слава на България.

След почти 45 години Националното радио като единствен пазител и разпространител на българската музикална култура у нас и по света, започна да издава записи на съвременни оперни певци. Първият диск беше на баритона Кирил Манолов и диригента Павел Балев. Вече е на пазара и вторият, „Български оперни гласове“, който представя голяма част от най-добрите ни оперни певци днес. Записите са правени между 2014 и 2023 г.

Първият диск беше представен на концерт в зала „България“. Същото се случи и с втория – на 8 декември миналата година на великолепна гала. Съпровождани от Симфоничния оркестър на радиото с диригент Григор Паликаров, пяха Александрина Пендачанска, Кирил Манолов и Деян Вачков. Специално участие имаше и Смесеният хор на радиото с диригент Любомира Александрова. Техният компактдиск „Българска литургия“, издаден също през 2023 г. и посветен на 70-годишнината на хора, вече спечели много ласкави отзиви. Ярка беше изявата им на финала на концерта в атрактивните Половецки танци от операта „Княз Игор“ от Александър Бородин. В концерта участва и Детският хор на БНР с диригент Венеция Караманова.

В новия диск са представени четиринайсет съвременни оперни певци с някои от най-ярките си изпълнения. Диригенти са Григор Паликаров, Павел Балев, Лучано ди Мартино, Иван Ангелов, Тито Чекерини. Специални поздрави заслужава продуцентът Георги Еленков за селекцията и подреждането на траковете.

Дискът започва със силна серия от няколко арии от опери на Джузепе Верди. Първо са три арии от „Бал с маски“. Открива Красимира Стоянова с голямата сцена на Амелия Ecco l`orido campo. Безспорно изключително изпълнение на тази тъй обичана певица, която изгражда с изумително майсторство цялата палитра от чувства – страх, любов, решителност, които преминават през изтерзаното сърце на младата жена. Разбира се, записът е под майсторското ръководство на Павел Балев, с когото двамата работят отдавна.

Владимир Стоянов, спечелил званието Рицар на Верди, продължава с Alzati, la tuo figlio – в разтърсващата ария на Ренато, разкъсван от гняв и ревност, сцена, която решава финалната трагична развръзка.

Тенорът Милен Божков се включва с финалната ария на Рикардо Forse la soglia attinse, изпълнена с много страст, съжаление и решителност.

Eдна от коронните си роли представя Александрина Пендачанска. Забележителна е интерпретацията ѝ на сцената с писмото Nel di della vittoria, в която Лейди Макбет излива цялата си жажда за власт.

Преди нея може да се чуе басът Иво Станчев с изисканата му вокална линия в арията на Банко от операта „Макбет“ под диригентството на Иван Ангелов. Чудесно решение и възможност да се запознаем с този прекрасен певец, който съвсем неотдавна направи своя дебют в България на сцената на Софийската опера като крал Филип II от „Дон Карлос“.

Вердиевият маратон завършва с много красивата сцена на Гомес да Силва от операта „Ернани“ – Che mai vegg`io. Грандиозният бас на Деян Вачков разкрива величието на испанския благородник.

Деян Вачков участва в концерта за представянето на албума на 8 декември 2023 г., фотография Здравко Петров

Записите в новия диск, издаден от БНР, ни срещат и с две всепризнати интерпретаторки на музиката на Волфганг Амадеус Моцарт. Като нежна въздишка прозвучава Laudamus te от До-минорната меса в интерпретацията на Мария Радоева под палката на Тито Чекерини. Както винаги изящна и тук, Светлина Стоянова изумява с брилянтните си фрази в Parto, mа tu ben mio – арията на Секст от „Милосърдието на Тит“.

С Che gelida manina радиото ни припомня за обичания и незабравим Камен Чанев. Записът на арията на Рудолф от „Бохеми“ на Джакомо Пучини е под диригентството на Лучано ди Мартино.

За мен радостен е изборът Габриела Георгиева да бъде представена в тази поредица с вълнуващата и много ефектна ария на Лиза от „Дама Пика“ на Пьотр Илич Чайковски, за да открием майсторската ѝ интерпретация на тази героиня.

Изпълнената с отчаяние и трагично предчувствие финална ария на Туриду Mamma, quel vino e generoso от „Селска чест“ на Пиетро Маскани представя по най-добър начин великолепните вокални възможности на тенора Иван Момиров.

В последните години Радостина Николаева освен с Вердиевите си роли се наложи и като безспорна интерпретаторка на едни от най-великите образи в оперите на Рихард Вагнер. Сцената на Кундри от „Парсифал“ – Grausamer! Fühlst du im Herzen я представя по забележителен начин.

Съвсем изненадващ и много важен е жестът на Кирил Манолов, чиито записи на арии от опери на Верди вече зарадваха почитателите му. Тук противно на всички очаквания прочутият ни баритон изпълнява арията на Хитър Петър от едноименната опера на Веселин Стоянов. Това ме върна към началните години на певеца, когато той представи партията на Събо в русенската постановка на „Момчил“ на Любомир Пипков.

Дискът завършва с една от най-вълнуващите български песни – „Синеоката“ от Георги Златев-Черкин, представена от Надя Кръстева, красиво решение на великолепната ни оперна певица, която сме свикнали да аплодираме като Кармен или Далила.

В записите, в които не е споменат изрично диригентът, на пулта е Григор Паликаров. Всички оперни певци обичат да работят с него и той с вещина води Оркестъра на БНР в звукозаписните сеанси, изискващи безкомпромисна звукова картина.

Новият диск „Български оперни певци“ е като кратко енциклопедично издание, което дава много точна представа за съвременните български гласове, някои от които за съжаление не могат често да се чуят на нашите сцени. Двуезичният буклет дава допълнителна биографична информация за изпълнителите и диригентите.  

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. До януари 2022 г. е главен редактор на програма „Христо Ботев“.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display