Начало Галерия Венецианското биенале започна
Галерия

Венецианското биенале започна

Соня Александрова
24.04.2022
2290
© La Biennale di Venezia

Венеция, специално за Портал Култура

59-ата Международна художествена изложба (23 април–27 ноември) е организирана от Венецианското Биенале с председател Роберто Чикуто. Тя е замислена и създадена в период на голяма нестабилност и несигурност. Подготовката ѝ съвпадна с началото на пандемията, което принуди Биеналето да отложи с година това издание. Това се е случвало само по време на Първата и Втората световни войни.

Откриването на изложбата само по себе си е чудо. То е не толкова символ на завърнала се нормалност, колкото знак на колективно усилие. За първи път може би от следвоенните изложби кураторът не успява да види предварително много от представените творби, нито пък да се срещне лично с повечето им автори. Чечилия Алемани е първата италианка, куратор на Биеналето. Тя живее в Ню Йорк. През 2017 г. е куратор на италианския павилион на Биеналето. На откриването беше обявено, че участват 213 творци от 58 страни, между които 26 италиански,180 първи участия, 1433 показани произведения и обекти, 80 нови продукции. За първи път в повече от 127 години история на венецианската институция преобладаващото мнозинство – 80%, са жени. Двата Златни лъва за цялостна кариера са за германката Катарина Фрич и чилийката Сесилия Викуня.

В Джардини и Арсенале – двете исторически пространства, има 80 национални участия. За първи път присъстват пет държави: Камерун, Намибия, Непал, Оман и Уганда. А Казахстан, Узбекистан и Киргизстан дебютират със собствени павилиони. Кураторът и двамата художници на руския павилион още в първите дни след войната, в знак на солидарност с Украйна, се отказаха от участие.

На централно място в Джардини е инсталацията „Пиаца Украйна“, проектирана от украинската архитектка Дана Космина. Идеята е родена допълнително, извън украинския павилион. Целта на неговите куратори – Борис Филоненко, Лизавета Герман, Мария Ланко, е да даде възможност на художниците на Украйна и други страни за изразят солидарност с украинското население след бруталното нашествие на Русия и да създаде пространство, което да е място за дебат, диалог и подкрепа за украинската култура.

Мотото на изложбата „Млякото на мечтите“ е заимствано от заглавието на книгата с разкази на Леонора Карингтън (1917–2011). През 50-те години на миналия век в Мексико тя си представя и илюстрира вълшебни приказки най-напред директно по стените на дома си, а след това ги събира в книжка. В нея художничката сюрреалистка описва вълшебен свят, в който животът непрекъснато се преоткрива чрез въображението. Биеналето, както подчерта Чечилия Алемани, се фокусира върху три тематични области: телата и техните метаморфози; личностите и технологиите; преплитането на телата и Земята. Разпределени сред експозициите в Централния павилион са пет малки изложби с исторически характер. В тях са събрани произведения на изкуството, предмети, артефакти и документи, които допълват някои от основните теми на изложбата. Замислени като капсула на времето, те обогатяват Биеналето и проследяват приликите и наследствата между художествените методологии и практики, създават връзки между настоящето и миналото.

Петчленното международно жури присъди официалните награди. Златен лъв за най-добро национално участие получи павилионът на Великобритания с Feeling Her Way на Соня Бойс, която (според мотивите на журито) „предлага нов прочит на историите чрез звук“. Златният лъв за индивидуално участие е за афроамериканката Симон Лeй за нейната монументалната скулптура на входа на Арсенале.

България е представена с проекта „Ето къде си“ на Михаил Михайлов, роден през 1978 г. във Велико Търново, който живее и работи между Виена и Париж. Куратор е Ирина Баткова. Българският павилион е близо до моста Риалто, в центъра на Венеция. Това е десетото участие на България в историята на Венецианското биенале. Павилионът беше открит в присъствието на вицепрезидента Илияна Йотова. По време на вернисажа се състоя пърформанс, който използва пространствата, за „да разполови“ тялото на автора. Същото усещане ще има и посетителят, който може да надникне с главата си в стената и да види изложбата и отвън, и отвътре.

Инсталацията „Ето къде си“ се вписва в общите теми на Биеналето, тя засяга въпроса за мястото на човека в обществото, проследява работата на артиста в ателието чрез преобразуванията на неговите материали и взаимодействието с технологиите.

Соня Александрова
24.04.2022