Начало Книги „Византийски етюди”, лепта Каприева
Книги

„Византийски етюди”, лепта Каприева

Митко Новков
23.12.2014
3349
kapriev
Фотография Николай Трейман

Книгата на проф. Георги Каприев „Византийски етюди” излезе няколко месеца преди честванията по случай 25-годишнината от създаването на специалността „Философия на Средновековието и Ренесанса” в СУ „Св. Климент Охридски”. Прочее, българските медиевисти имат още два повода за празник – 30 години от началото на Лятна философска школа в Елена и 20 години от излизането на първия брой на алманаха „Архив за средновековна философия и култура”. И ги отбелязаха на 1 декември с подобаващо тържество. На което отчетоха и свършеното, сред което свършено е и, разбира се, книгата „Византийски етюди”.

188494zМай не бива да казвам книгата, защото така излиза, че тя си е някакво самостоятелно томче, без предишни връзки и комуникации. А изобщо не е така, „Византийски етюди” е просто точка със събрани статии от дългия континуум научни занимания на проф. Каприев, свързани с византийската философия и с философията във Византия. Двете не са едно и също, специална студия в сборника обосновава дистинкцията – „Философия във Византия и византийската философия”. Всъщност, всички студии в томчето са специални – не заради друго, а защото са един вид оформяне на академична дисциплина. Както сам отбелязва Георги Каприев в предговора към книгата: „Ако първият цялостен курс по византийска философия стартира през 1999 г. (и то тъкмо в Софийския университет), сега такива курсове имат място в учебните планове на множество университети не само в културния кръг, исторически повлиян от византийската цивилизация, но и в Централна и Западна Европа, както и в Северна Америка”. Иде реч точно за оформителство, за конструиране, ако щете, на един цялостен научен и академичен корпус, доскоро обикновено оставян без живо внимание, отбягван с пренебрежение от университетските и хуманитарни среди. И тъкмо в това е ценността на сборника: той показва как с упорит труд и със съсредоточено усилие се гради научна дисциплина, как за нея се извоюва територия, постепенно и не без съпротиви превърнала се в безспорна. „Византийски етюди” са, тоест, продукт, но и детерминатор на едно стриктно проучване на приноса на интелектуална Византия за тезауруса на световната хуманитарна и философска култура.

Такова утвърждаване не може да стане без сравнение. Без сравнение с други, синхронни на византийското любомъдрие, интелектуални практики. Ценно е да бъде, защото спецификата на източноромейската мисъл е съвсем различна от занимаващата се със същите проблеми, но по съвсем инакъв начин западноевропейска схоластика. Ето защо една подобна книга не може да мине без предупреждения като следното: „Тъкмо опитите схоластичният образец да се припише на византийската култура като иманентно валиден за нея са основният източник на погрешните тълкувания, имащи и до днес място в нашата изследователска област”. Просто трябва да се знае: Византия има свой собствен философски облик, който макар и да се оглежда в западните си „колеги”, все пак не може да се сведе до тях, не просто погрешно – архи-сбъркано ще бъде, ако се свежда до тях. Имало е контакти, имало е сблъсъци, имало е дори сътрудничества, но всички те са обагрени с едно уникално византийско мислене, по въпроси, които единствено то – именно по силата на своята уникалност – е способно да постави: „Енергийното учение стои в ядрото на многообразните проекти в областта на византийската философия”, подчертава проф. Каприев, след като малко преди това е дал свое определение на тази „византийска философия”: „Под „византийска философия” разбирам, напротив, тенденциите, различаващи се от западните традиции с това, че слагат по-интензивно ударението върху динамиката на битието. Те издигат за най-първи предмет на философското мислене не същността, субстанцията или биващото във и за себе си, а неговата действителност, неговите действия и движения и в този смисъл неговото съществуване, чрез което именно може да бъде познавана и същността му. Това особено нюансиране на централната метафизична проблематика разглеждам като специфичен принос на философската култура във Византия”.

Този специфичен принос в своето време не би могъл да остане безучастен и примирен към опитите да бъде изличен и дори претопен от все по-набиращата мощ Западна Църква. Съвсем не на празно място идва констатацията, че: „Цялата след-Константинова история може да се тълкува, не на последно място, като история на напреженията между Изтока и Запада. Знаменателно е, че в почти всички случаи на остри конфликти като доминиращи се привиждат политически мотиви, докато решаващите основания са културните и манталитетните различия”. Тези културни и манталитетни различия обосновават реалната ситуация на наистина тънката линия между Рим и Константинопол, определяща европейското интелектуално състояние „като културна елипса с два фокуса”, но линия с пропускливост, която би било твърде оптимистично, ако я наречем еластична. Напротив, това е тънка линия, но тук-там със съсиреци, които пречат на едно повече изпълнено с взаимно разбиране теоретично общуване. Не че не го е имало, но то е сякаш плод повече на индивидуални усилия, отколкото на общозначимо намерение, най-вече, както посочва Георги Каприев, „след 1204 г. и особено след 1368 г.”, когато „личния[т] интелектуален диалог” се превръща във „фактически единствената форма на позитивното и продуктивно контактуване между мислителите на Изтока и Запада”. Естествено, тук не би трябвало да отминем едно друго, много ценно наблюдение на проф. Каприев, че: „Във Византия, би могло да се каже, има толкова философии, колкото и философи”. Той го отдава на „непоправимия индивидуализъм на византийските интелектуалци” и отчита като знаково в тази връзка разпространеното широко самоизтъкване от тяхна страна, че „нямат учители”. Поради същата причина, вероятно: „Във византийския културен кръг няма някаква специална философска институция и не възниква никаква школска философска традиция”.

Толкова по-учудващо е в този „византийски” контекст на българската култура и хуманитаристика обстоятелството, че проф. Георги Каприев не само при всеки удобен случай подчертава значимостта на своите учители за собственото му научно развитие, но и изтъква непрестанно принадлежността си към българската философска медиевистична школа. Защото аз няма да се уморя да повтарям: ако днешна България има някакъв принос за световната хуманитарна научна мисъл, то това е изградената интелектуална школа от българските медиевисти, може би единствената школа в сградата на българската философия. Георги Каприев е отдал съществена, дори бих казал изключителна лепта, за да се случи тя, и неговата книга „Византийски етюди” е поредният му актив в това случване. Който, убеден съм, няма да е последен…

Митко Новков
23.12.2014

Свързани статии

Още от автора