Начало Галерия Вместо състезание
Галерия

Вместо състезание

Даниела Радева
14.01.2015
1691

k1 copy

Как да реагираш на такова административно състезание между градовете, което ползва културата като средство за утвърждаване на власт и усвояване на пари?

„Култура ООД”, изложба в галерия „Съвременно пространство”, Варна, 18.12.2014 – 18.01.2015. Автори: Албена Баева, Александър Георгиев, Алекси Иванов, Антония Колева, Виктория Георгиева, Иван Костолов, Калин Серапионов, Калоян Илиев – Кокимото, Люба Томова, Ненко Атанасов, Николай Божинов, Самуил Стоянов.

Галерия Contemporary Space във Варна съществува от две години, за които вече се е утвърдила като едно от сериозните независими художествени пространства с правилен усет за съвременни художници и съвременно изкуство. Изложбата „Култура ООД” отбелязва втората годишнина на галерията, но също така представлява равносметка за дейността на пространството през изминалата година – представените художници са имали самостоятелни изложби там. Тази равносметка се отличава и с едно интересно съвпадение, което собствениците Биляна Рубинова и Васил Даскалов забелязват и трансформират в художествена концепция – „техните” художници по различни начини са свързани с градовете, кандидатствали за Европейска столица на културата. По този начин изложбената концепция преминава от празнична в социална, като коментар на едно от най-актуалните събития на миналата година, пряко свързано с професията.

k5 copy

Как да реагираш на такова административно състезание между градовете, което ползва културата като средство за утвърждаване на власт и усвояване на пари? Можеш кротко да следваш изискванията или да се мъчиш да лавираш между идеални и материални приоритети. Но може и да действаш на инат, каквато е и логиката на въпросната изложба – вместо битка на приоритети, културата е поставена като общо понятие, което художниците да интерпретират. Тук се появява и връзката между темата за културата и определени градове в България, така че широкото понятие се конкретизира, малко или много насочва към градската култура, и също така добавя не-художествения и не-културен щемпел „ООД”.

Общо взето дейността на Contemporary Space е да поправи съществената грешка, която институциите правят – изнасят изисквания към културата, без да знаят какво тя представлява. Знаят ли общинските служители, че може би най-разпознаваемият почерк от галерията на уличното графити изкуство, плъзнал в цялата държава, е на Алекси Иванов от Варна? Или че Виктория Георгиева и Николай Божинов са внасяли култивиращи естетиката на града намеси без тяхно разрешение? Служителите може би смятат, че „туристическата карма” на града по подразбиране изисква да е „бряг на вдъхновение”, а не да ври и кипи, и да гони високи художествени летви. Но подобни приоритети, разбира се, важат само за официалните органи. Точно затова частни организации с идеална цел и частни лица могат да си позволят нахалството да нямат провинциално поведение.

k6 copy

Едно друго не много прилично събитие от миналата година беше директната конфронтация на варненския художник Кокимото с Православната църква. Не е подходящо за тържествена столица на културата. Както не е подходяща и инсталацията на Антония Колева – Нитра. Тя е създадена по повод на въпросната изложба и директно коментира официалните кампании на общините, с които те целят да утвърдят културна власт. В основата на работата е измислената от Нитра верига хипермаркети „Култура ООД”, която пласира на потребителите продукти за бита с циничен подтекст, като „прах в очите”, „кирливи ризи”, бутилирана „светена вода”. Тези артикули са произведени от авторката като серия обекти с такава прецизност, че ако бяха подхвърлени в реален магазин, нямаше и да приличат на изкуство, докато не се прочетат надписите. Бутафорна, но съвършена фалшификация, която слага паралели между маркетингови и културни състезания.

Даниела Радева
14.01.2015

Свързани статии

Още от автора