Начало Идеи Гледна точка Всяка вечер
Гледна точка

Всяка вечер

5888
Пабло Пикасо, „Старият китарист“, 1904 г.

– Крадяхме книги, отче. Тогава бяхме ученици. Беше се превърнало в нещо като епидемия. Влизахме в книжарниците, избирахме по-закътан рафт, пъхахме книгата под колана отпред, купувахме някаква дреболия, гумичка, молив или острилка, и си излизахме. Крадяхме само джобни издания. Дори не ги крадяхме, за да ги четем. А заради картинките на кориците.

Цялата работа се разплете случайно. Синът на класната беше в нашия клас. Майка му намерила колекцията му. Притиснала го и той си признал.

На другия ден ни задължиха да занесем всички откраднати книги в училището. Напълнихме цяла стая. Не знам каква е била по-нататъшната съдба на книгите.

Казармата изкарах в състава на охранителен взвод в района на Военно-медицинска академия. Режимът ни беше доста лек. Като свършехме с наряда, излизахме да се разхождаме в града. Само трябваше да внимаваме да не ни хванат комендантските. Но бързо се усетихме, когато излизаме, да се преобличаме в цивилни дрехи. Не стига това, ами започнахме да преслушваме мазетата на околните къщи – главно аз и Жицата. Тогава хората правеха много зимнина. Мазетата обикновено бяха заключени с обикновени катинари. Отваряхме ги за секунди или направо изваждахме винта на едната от халките и после пак го пъхахме в дупката. Що буркани сме изнесли в мешките – домати, краставички, печени чушки, свинско месо.

Първата година в университета живеех в едно общежитие в Дървеница. Там беше постоянен купон. Жицата, моят приятел, се нанесе в стаята на една гъркиня, страшна готвачка. И отново се сетихме за района около Военно-медицинска академия, който ни беше толкова познат. И започнахме пак поне два пъти седмично да го навестяваме.

Не смятахме, че вършим нещо кой знае колко нередно. В никой случай не бихме казали, че сме крадци. Забавлявахме се.

И гледай какво нещо. Не ни хванаха нито веднъж.

По-нататък не съм пипал нищо чуждо с пръст. И тези историйки останаха така, как да кажа, като хулигански сувенири на младостта.

Учих две години в университета и прекъснах. После се хванах чирак при един скулптор. Бях при него пет години и може да се каже, че изпекох занаята. Научих много за камъните. И станах каменоделец. Надгробни плочи, облицовка на къщи, зидове. Четиридесет години. Но вече сдадох багажа. Ръцете ми не държат, краката ми не държат. Продадох длетата, имах чудесна сбирка. И сега седя ей тука на верандата, на стола, и гледам хората, които минават по улицата. Пафкам цигарките и гледам хората – това ми е развлечението. И като те видях, че минаваш, затова те извиках – да те питам нещо. Може ли?

– Разбира се, питай. Стига да знам отговора.

– Ти сигурно си новият свещеник горе в църквата. А какво стана с отец Илия?

– Отец Илия почина.

– Ясно. Светла му памет. Та исках да попитам, отче, следното. Господ Бог досега не ми се откри, макар че доста го търсих. Всичките църкви и манастири съм обиколил. Бях научил наизуст молитви, псалми. И си ги казвах наум. Чукам камъните и си редя някоя молитвичка. Сега вече ги забравих. Но това искам да попитам – това означава ли, че, как да кажа, аз не съществувам за Него. Толкова го търсих и Той нито веднъж не ми се обади.

– Това е една от големите грешки, които ние, хората, правим. Че се опитваме да слагаме наши думи в устата на Господ. Дали ти се е обадил, или не ти се е обадил – това знае само Той. Не си ли имал дни, когато сякаш летиш една педя над земята. Със сигурност си имал. Не си ли имал дни, когато някоя чута песен те е накарала да застинеш. Не си ли имал дни, когато ти се е струвало, че няма да издържиш от умора. А си издържал. Самият факт, че задаваш точно такъв въпрос може би вече е част от отговора.

– Ей тука, вътре, отче, вкъщи имам едно кандилце. Всяка вечер наливам олио в чашката и паля фитилчето. Господ ще ми зачете ли това, отче? Че нямам какво друго да Му покажа. Ще ми го зачете ли, отче?

Деян Енев е завършил е английска гимназия в София и българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Работил е като бояджия в Киноцентъра, нощен санитар в психиатрията на Медицинска академия и хирургията на ІV Градска болница, пресовчик във военния завод ЗЕСТ „Комуна“, учител, текстописец в рекламна агенция и журналист в „Марица“, „Новинар“, „Експрес“, „Отечествен фронт“, „Сега“ и „Монитор“. Зад гърба си има над 2 000 журналистически публикации – интервюта, репортажи, статии, очерци, фейлетони. Издал е дванайсет книги: сборници с разкази: „Четиво за нощен влак“ (1987) – Награда в конкурса за дебютна книга „Южна пролет“; „Конско евангелие“ (1992), „Ловец на хора“ (1994) – Годишната награда за белетристика на ИК „Христо Ботев“, преведена в Норвегия през 1997; „Клането на петела“ (1997), „Ези-тура“ (2000) – Националната награда за българска художествена литература „Хр. Г. Данов“ и Годишната литературна награда на СБП; „Господи, помилуй“ (2004) – Голямата награда за нова българска проза „Хеликон“; „Градче на име Мендосино“ (2009); „7 коледни разказа“ (2009); „Българчето от Аляска. Софийски разкази“ (2011); очерци за писатели: „Хора на перото“ (2009); християнски есета: „Народ от исихасти“ (2010), „Българчето от Аляска“ (2012). През 2008 г. австрийското издателство „Дойтике“ издава в превод на немски сборник с негови избрани разкази под заглавие „Цирк България“. През август 2010 г. лондонското издателство „Портобело“ публикува на английски сборника му с избрани разкази „Цирк България“. Текстовете му от Портал Култура са събрани в две книги: „Малката домашна църква“ (2014) и „По закона на писателя“ (2015).

Свързани статии

Още от автора