
На 12 януари в Националната опера се състоя един изключителен спектакъл. С него беше отбелязана 70-годишнината на диригента Борис Спасов, който е в Софийската опера и балет от 1988 г.
За спектакъла в София пристигнаха две световни балетни звезди – Мария Кочеткова, която се превъплъти в красивата Жизел, а ролята на нейния любим Алберт изпълни Михал Кръчмарж. Мария Йорданова беше предводителката на самодивите Мирта, а Никола Хаджитанев – нещастно влюбеният лесничей Ханс. Участваха още Вяра Иванчева, Симеон Атанасов, Памела Пандова-Банева, Елена Петрова, оркестър и кордебалет. Хореографията е на Петър Луканов.
В навечерието на спектакъла на специална среща Борис Спасов сподели: Четиридесет години минаха като един миг. Тогава още работех в Русенската държавна филхармония. Повика ме Светозар Донев след специализацията ми в Болшой театър при Марк Ермлер, тъй като имаше необходимост някой да подготви операта „Хованщина“. Емил Чакъров трябваше да запише операта, но той пристигаше, а на следващия ден започваха записите. Подготвихме всичко на репетициите, след което мина, както трябва. На следващата година той трябваше да постави „Така правят всички жени“ от Моцарт. Последва Реквием от Верди и постепенно ме харесаха колегите в Операта. Самата Калина Богоева ме покани да дирижирам премиерата на балета „Дон Кихот“. Това беше нейна специална дипломна работа. Така се харесахме с балета и нещата потръгнаха. В същото време дирижирах и доста опери. Замествал съм всички колеги, и то какви – Руслан Райчев, Недялко Недялков, Борис Хинчев. Около четири години делях времето си между Русенската филхармония и Софийската опера. Оказа се интересен и полезен за мен стаж. Беше трудно назначаването ми. Тогава имаше десет страхотни диригенти, трима от които главни. Накрая през 1988 г. ме назначиха.
На въпроса кое е по-трудно – симфоничната музика, операта или балетът, той винаги отговаря, че това е балетът.
Трябва непрекъснато да се съобразявам с темпа, с мизансцен, а всеки солист има свое собствено темпо. При тези условия съм длъжен да правя музика и съм се старал, защото за мен един балетен спектакъл е триумф на красотата.

Художественият ръководител на балета Марта Петкова каза: „Привилегия за всеки театър е да има балетен диригент и ние сме много благодарни за това, че в лицето на Борис Спасов имаме толкова спомени. Най-яркият е от първата ми роля на тази сцена – в „Жизел“. Бях едва на двайсет години. Многократно съм танцувала под неговата палка и сега си давам сметка, че наистина сме много претенциозни, доста сме трудни за работа. Ето наскоро имахме три състава в „Лешникотрошачката“ и всеки имаше изисквания – за един по-бързо, за друг по-бавно, третият по средата. Много е трудно. Винаги е имало корекции от наша страна, били сме взискателни, но господин Спасов е много отзивчив. Бил е в залата на всеки един прогон, винаги си е записвал корекциите… Било е истинско удоволствие да работим заедно. Споделяли сме и препятствия, и щастливи моменти“.
Никола Танев, премиер-солист: „Нашата съвместна работа започна преди много години. Той е фин човек, винаги с огромно внимание към балета. Смятам, че работата на диригента е обединяващото звено между балета, който е на сцената, и музикантите в оркестрината. Той много умело се справя с тази задача. Сигурен съм, че не му е било лесно. Искрено съм благодарен за всички тези години, за това, че се съобразяваше с нашите претенции“.
Мария Илиева, примабалерина и репетитор: „Беше голяма радост, когато ни казаха, че ще имаме балетен диригент. Срещали сме се в много спектакли и тогава, когато дирижираше, а аз бях на сцената, и днес. Срещаме се и в Музикалната академия, където той преподаваше музикален анализ на балетната партитура. Това е изключително полезно за балетните артисти, защото не само когато танцуваш, но особено когато започнеш да преподаваш, трябва да си наясно с музиката. Надявам се нашите срещи да продължат“.
Силвана Пръвчева, оперна певица: „С Борис Спасов съм направила някои от най-хубавите си роли. Един от първите ми спектакли беше „Вълшебната флейта“ от Моцарт. Със своята елегантност, със своите знания, с това, че познаваше езика, направи изключителен спектакъл. Аз съм много признателна на Боби, който ми показа всички тънкости, как да преодолея препятствията, за да продължа напред“.
След спектакъла Борис Спасов получи специален поздрав от акад. Пламен Карталов, както и почетна грамота от Софийската опера за своя личен юбилей и за 40-годишната си творческа кариера.

В спектакъла на „Жизел“ участваха изключително елегантната, ефирна и технична Мария Кочеткова и великолепният Михал Кръчмарж. И двамата са гордост за всяка балетна компания по света, а ангажиментите им са свързани с най-престижни класически и модерни постановки. Публиката дълго аплодира както гостуващите балетисти, така и забележителния Никола Хаджитанев като Ханс, както и всички останали солисти, кордебалет и оркестър.