Начало Галерия Детето в мен
Галерия

Детето в мен

1111
Боян Монтеро, „Цветята на Ван Гог се самоизяждат“, 2024 г.

Разговор с художника Боян Монтеро за изложбата му Das Gift в Гьоте-институт България (19 юни–29 юли 2025) 

Думата Gift на съвременен немски означава „отрова“, но произлиза от старонемската дума за „подарък“. Тази драстична трансформация разкрива както лингвистичната, така и концептуалната сложност на думата, превръщайки я в интригуващ парадокс. Именно тази двойствена, многопластова природа на дара стои в основата на изложбата.

Нека да започнем разговора от идеята за изложбата.

Това е първата ми изложба в България от 12 години насам. Беше време да направя изложба тук. Идеята за тази изложба беше именно това – желанието да направя изложба в България. Темата за подаръка ме вълнува от доста време насам. Идеята за двойствената страна на подаръка – „подарък“, а днес и „отрова“. Свързвам подаръка и с живота. Идеята за живота като подарък. Как аз като човек мога да се свържа с живота и да мина през него. Самата изложба също е начин на живот за мен. И начин да се свържа с публиката, с другия. Когато става дума за граници – от една страна, има желание за безграничност, а от друга, самите рисунки, които показвам в една част от изложбата, имат ясна граница. Има едно произведение, казва се „Водопад“, с много тъжни патета, които се изкачват нагоре по една кална, кафява вода. От едната страна е кафява, от другата страна е бистра – там те падат надолу.

Това е изложба, която е свързана с детското съзнание, а в същото време – с погледа на възрастния отстрани. Сякаш има грижа за запазване на този детски поглед. Можем да поговорим за отговорността, която със съзряването става все по-голяма – отговорността към света, към близките, но и към това, което правим.

Самите творби са сравнително големи. Обхващат и обгръщат зрителя. Изцяло са от хартия и затова са нараними – лесно се късат, уязвими са. И това е едно от нещата, които ме привличат към изработването им. Така че тук присъства и отговорността на зрителя да ги пази. Тези, които ще дойдат да видят изложбата, ще влязат в галерийното пространство на „Гьоте“ и ще видят за какво става дума. Самите творби също са закачени по уязвим начин. Има една голяма отговорност на зрителя да внимава с тях –  както всъщност и отговорността към самите нас, към децата ни, към детето като цяло. Защото детето много лесно се къса, много лесно се чупи. Чупливо е.

Боян Монтеро, фотография Таня Дачева

В рисунките ви има много връзки и асоциации понякога чрез образа, понякога извън образа, в отделните елементи, свързващи конкретните фигури. Те са наситени, но в същото време свързани помежду си. Свързването е едновременно болезнено и нужно, за да съществуваме.

Искам зрителят да не се чувства самотен. Искам да се почувства като част от нещо по-голямо. Но също така ми се иска да се изгуби в творбите. Всъщност, за мен като артист е много важно да мога да се изгубя в рисунката. Тези моменти не са много, не са непрекъснати, дори са трудно постижими. Но дори да успея в процеса на работа за 5 минути да се изгубя в рисунката, смятам това за постижение. За мен подаръкът е процесът. Надявам се и за зрителите подаръкът – или моментът на 5-минутното загубване в творбата – да бъде усетен.

Това загубване носи ли ви свобода?

Това е – загубването е свободата. Да почувстваме свободата – за това малко време. Заради това създавам изкуство – за да се почувствам свободен. Но това не е лесна работа.

Да поговорим за снимките и тези лични елементи и мотиви, които вплитате в рисунките си. Вашата лична биография присъства. Живели сте на различни места по света, образованието ви е свързано с Китай, България и Нидерландия. Разкажете за тези пътувания, които по интересен начин свързват вътрешния и външния свят. Каква е ролята на тези фотографии?

При мен така се получи, че учих в България и в Нидерландия. Сега завърших бакалавърска степен отново, както и магистърска. Също така съм бил във Франция, в Китай и в Америка. Чрез снимките, които включвам в творбите си, се опитвам да си отговоря на въпроса какво е семейството. Създавам колекция от това какво е семейството за мен – то не включва само роднини и приятели, а и хора, които не познавам, известни личности. Интересно ми е да направя такъв палимпсест от снимки. Това е нещо, с което в момента експериментирам. И може би няма да се види толкова ясно в изложбата в Гьоте-институт сега, но е посока, в която съм се запътил.

Върху рисунките ви има и най-разнообразни лепенки. Разкажете за тях.

Когато бях съвсем малък, още в Китай с майка ми, събирах лепенки. Бях пионер. В училище всички бяхме облечени еднакво. Единственото, което ни различаваше, бяха раницата и несесерът. А на несесера – тогава обикновено метален – можеше да се слагат лепенки. Имах колекция от лепенки, които обаче никога не залепих. Винаги чаках точния момент – някъде, някой ден, в светлото бъдеще, за да ги оползотворя. И така тези лепенки останаха неоползотворени. Връщайки се назад, мислейки за детството, исках да им вдъхна нов живот. Разпитвайки и други хора, осъзнах, че не съм единственият, който не е оползотворил лепенките, които е колекционирал. Заради това започнах да събирам също и колекции от лепенки на други хора. На тези големи платна можете да видите много различни лепенки, които не са само от моите стари колекции, но и от чужди. Въпреки това включвам и лепенки, които са нови. Има лепенки, които са „евтинджос“, които също искам да включа в този жест на увековечаване на произведението. Това, което виждам в тях, е детската радост, към която мечтая да се върна.

Боян Монтеро, „Смесени чувства“, 2023 г.

Предметността също ви вълнува.

Да, самата изложба решихме да представим в две части. Едната част са тези рисунки по стените, включително и раздаването на една книга, която се казва „Само слънцето изгрява безплатно“. Втората част на изложбата ще включва сравнително голяма инсталация във фоайето на Гьоте-институт и представяне на книгата под формата на пърформанс. В инсталацията ще бъдат включени снимки и предмети – семейни ценности, неща от мазето. За мен предметите имат душа. Чрез този акт искам да ги изкарам от мазето и да им вдъхна нов живот. Имаме толкова много предмети около нас – повече от достатъчно. Иска ми се да покажа това и да създам усещане за прекаленост. В момента съм на кръстопът между желанието да правя още снимки и нуждата да спра, за да асимилирам и осъзная наличните. Иначе те просто се трупат.

Това е и вид осмисляне на миналото, осмисляне на това какво се е случило във времето. Откъде за вас идва това усещане за преситеност?

Със сигурност идва от съвременния начин на живот. Със сигурност е и политически акт. Всяко изкуство е политически акт. И всичко се свързва. Това е опит за преосмисляне на това, което е било, и на това, което имаме. Опит – не за търсене на нов материал, а за преосмисляне на стария, превръщайки го в нещо ново.

Да поговорим за образността, която използвате – стилизирана и наивистична: образи на патета, на мишки и жаби.

Завършил съм Художествената гимназия, след това НХА в София. Рисувах много голи тела и хора, но винаги в мен е съществувало желанието да рисувам животни вместо хора. Откакто съм в Нидерландия, спрях да рисувам хора. В изложбата има една рисунка, която се казва „Мускулеста малка червена шапчица събира тежки камъни“ – в нея за първи път включвам по-чисто човешки образ. От доста време не рисувам хора, а животни. Не мога напълно да си обясня защо е така; може би свързвам човешкото с отровната ябълка, а животните – с нещо по-детско и неутрално. Това беше и желанието ми за тези изображения – търсейки определена невинност. Рисунката на човешка фигура показва много повече как аз виждам човека. Още не съм сигурен как виждам човека. В процес на търсене съм. Вълнува ме как да превърна малкото в голямо. Затова и форматите в изложбата са големи. Минавайки през класическото образование, съвсем целенасочено се отърсвам от него. Желанието ми е да има повече свобода.

Самият вие преподавате.

Да, преподавам от 2024 г. в академията „Герит Ритвелд“ в Амстердам. Това е едно много специално място за мен. От всички институции, в които съм бил до момента, там се чувствам най-добре. Не говоря за Амстердам или Нидерландия, говоря конкретно за тази академия. В нея 75% са хора от цял свят, така че това е един балон, много специален за мен. И мисля, че тази конкретна академия балансира доста добре академичното и неакадемичното. Например там няма оценки, както в академията тук. Там или минаваш, или не минаваш, и често се случва хората да повтарят годината. Идеята за това какво „минава“ и какво „не минава“ също е интересна. Но това е друга тема.

Боян Монтеро, „Любовта е във въздуха горяща жаба, 2024 г.

Защо подаръкът е отрова?

Не съм сигурен защо подаръкът е отрова, но чувствам, че подаръкът е отрова. И не съм сигурен дали отровата е нещо отвратително. Мислейки за отровата и подаръка, се сещам за отровната ябълка в приказката за Снежанка, чийто образ присъства буквално в изложбата. Вместо да маркира нейната смърт, отровната ябълка в случая е последната стъпка към нейното съзряване. Може би тази изложба и заглавието ѝ –  „Отровата/Подаръкът“ – са вид съзряване за мен, маркират съзряване. Тази изложба е и опит за търсене на светлина в тъмнината. Това е опит за продължение след отхапването на отровната ябълка. Какво следва? И как там също може да има светлина. Не отхвърляне на детето в мен, а взимане на детето в мен със себе си нататък, по пътя ми. Изложбата е опит за запазване на детето в мен.

Откриването на изложбата е на 19 юни (четвъртък) от 18.30 часа в галерията на Гьоте -институт.

Боян Монтеро живее и работи между Амстердам и София. Неговата мултидисциплинарна практика съчетава интуитивен подход с концептуално мислене и включва визуален и словесен текст, пърформанс и колаборация. Работи с рисунка, колаж, фотография, музика, дигитални медии и текст, чрез които изследва парадоксите на идентичността, принадлежността и културната междинност. Възприема противоречието като продуктивно напрежение. Монтеро завършва изящни изкуства в Sandberg Institute, Амстердам (2022), след бакалавърски степени по изящни изкуства в Gerrit Rietveld Academie, Амстердам (2019) и Националната художествена академия, София (2015). Специализирал е в Пекин, Париж и Ню Йорк. Негови творби са представяни в музеи и арт пространства като Stedelijk Museum, Het Nieuwe Instituut, W139, Muziekgebouw aan ’t IJ, Rijksmuseum Passage и NEVERNEVERLAND в Амстердам, както и в Domkerk и De Vishal в Нидерландия. През 2025 г. участва в Prospects – Art Rotterdam, а през 2024 г. представя самостоятелна изложба в The Bookstore Foundation, Амстердам. Същата година е отличен с Werkbijdrage Jong Talent и проектна субсидия от Mondriaan Fonds. От 2024 г. е гост преподавател в Gerrit Rietveld Academie и член на артистичното сдружение De Vishal.

Радослав Чичев е завършил история в СУ „Св. Климент Охридски“. Работи в БНР като един от водещите на предаванията „Гласът на времето“ и „Аларма“ по програма „Христо Ботев“. През март 2010 г. пиесата му „Колекционерката“ печели Първа награда на конкурса за камерна пиеса „Славка Славова“ на Театър 199. През 2011 г. излиза първата му стихосбирка „От прашинката на деня“, за която през 2012 г. е отличен с бронзов Пегас на „Южна пролет“ в Хасково. През 2012 г. е победител на фестивала „София: Поетики“. Един от участниците в поетичното представление „4х4“, заедно с Ясен Василев, Мирослав Христов и Иван Димитров. През 2013 г. излиза втората му поетична книга „Сърцето на ловеца е лисица“. Следват още две : „5.6“ – 2016 г., и „Светкавици“ през 2019 г. Има още две поставени пиеси - независимото представление „Траевремене“ и радиопиесата „Звездата на Планк“. Един от авторите в подкаста „Градски детектив“. Работил е по три документални проекта: представлението на Студиото за документален театър Vox Рopuli „Невидими номер 3 – Дом“, радиосериала „Втората световна“ на БНР и радиопиесата „Сънят на сезоните“.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display