Начало Идеи Актуално Докато чакаме да ни порасне рог на носорог
Актуално

Докато чакаме да ни порасне рог на носорог

Едвин Сугарев
30.07.2024
2093
Станислав Памукчиев, Процесии, 2022 г.

Не знам защо тъй драматично ни липсва способността да разберем какво се случва с нас, в България, в днешния кръстопътен момент от историята на човешкия свят, в който от позицията, която ще заемем, и от визията, която имаме за себе си, зависи и бъдещата ни национална съдба. Нещата са пред очите ни, виждаме ги, но някак си сме неспособни да усетим както шансовете, така и заплахата, която се съдържа в тях – и която се отнася до нашето непосредствено бъдеще. Може би това се дължи на десетилетната апатия, в която сме живели по времето на социализма, на усещането, че нищо не зависи от нас самите – че някой друг определя съдбите ни, ценностната ни система, критериите ни за справедливо и несправедливо и за добро и зло.

Сякаш нашата роля е да седим и очакваме, вкопчили се в частния си живот и малоумната надежда, че той може да ни спаси от глобалния хаос, в който сме въвлечени – и който съвсем недвусмислено поставя пред изпитание собственото ни съществуване – при това не нашето, а на човечеството като цяло. С други думи – приели сме съвсем съзнателно, че нашата човешка задача е да бъдем част от световната масовка, а границата на нашите представи за общностно бъдеще се изчерпват с мечтите да дойде някой „бащица“, който да ни „оправи“ и да въведе ред в хаоса по допустимия за тези географски ширини начин – със съответната „силна ръка“.

Няколко неща, които се случват междувременно в световен контекст – и за които ние си затваряме очите:

1. Планетата ни изчерпва своите ресурси и скоро няма да става за живеене, ако не ограничим разточителния енергиен комфорт, който сами сме си изградили и който идентифицираме с прогреса. Глобалното затопляне застрашава в кратки срокове (много по-кратки, отколкото предполагахме) да превърне огромни територии от днешната обетована земя в нажежени пустини, в които оцеляването е невъзможно. Разтапянето на ледниците и ледените шапки около полюсите от своя страна заплашват да потопят гъсто населените крайбрежни територии – и да прогонят тяхното население, което трябва да търси спасение в по-високите части на стеснилите се континенти. Справянето с тези проблеми изисква ресурси, немислими и недостижими към този момент. За да бъдат осигурени, всички ние трябва да ограничим прекалено разточителния начин на живот, който водим – никой обаче не е готов да го направи, въпреки че от това следва гибелта на органичния живот на планетата – и то в рамките на обозримо бъдеще. Не е зле да се запитаме и какво по-точно правим ние в България по този глобално застрашаващ човешкото бъдеще проблем? Кътаме си ТЕЦ-овете от „Марица-Изток“ и гледаме да ги съхраним до второ пришествие – нищо, че са сред най-големите замърсители на Балканите – това правим – и го мислим като полезна и високо патриотична дейност.

2. Информационната свързаност извади наяве разликите в стандарта на живот в различните географски пояси и предизвика миграционни процеси, които и до днес не можем да овладеем. Тази миграционна вълна ще бъде активна и за в бъдеще, тъй като нейното овладяване предполага политики на насилствено сдържане, които демократичният свят за щастие не е готов да прилага. Към нея обаче ще се добави и друга една миграционна вълна: от юг към север – от негодните за живот зони към тези, в които още може да се диша. Пренаселването на Севера ще предизвика колизии – и вероятно въоръжени конфликти. При това самата мотивация на тази миграционна вълна ще бъде безапелативна от гледна точка на хуманизма: ще става дума за хора, които трябва да бъдат приети, тъй като иначе ще загинат – и няма как това обстоятелство да се заобиколи с лека ръка. Естествената защитна реакция от страна на засегнатите страни ще предизвика избуяване на всякакви тоталитарни и фашизоидни тенденции – така, както и досегашната миграционна вълна ги предизвиква – но те ще бъдат чувствително по-мощни, което ще подхранва започналото вече дехуманизиране на човешкия свят. Разбира се, както околните страни, така и България се справя с миграцията – предимно с помощта на трафиканти, които транспортират мигрантите от едната до другата граница. Също – със стени от бодлива тел, с все още неразминирани участъци по граничната бразда, за които научаваме покрай горските пожари, с граждански лов на мигранти, връщани натам, откъдето са дошли, или пък с връзване на ръцете им със „свински опашки“.

3. Днешната криза в глобален мащаб е преди всичко криза на ценностите, породена от загубата на трансцеденталната перспектива на човешкото съществуване. Тази загуба се дължи на накърнения авторитет на религиозния свят – все едно за коя по-точно религия става дума. Ако приемем, че Бог не съществува, трябва да приемем и че човешкият живот се изчерпва с появата и края на органичното съществуване на всеки отделен човек – следователно битието е пътуване от раждането към смъртта – и отвъд нея няма нищо друго. Това не е основа, върху която може да се гради траен градеж – а дори и да се опитаме, той ще бъде лишен от нравствени основания – те са допустими само при условие, че за нас съществува нещо по-висше от тленното ни съществуване. Въпросите кои сме ние, откъде сме, защо сме и каква е нашата мисия стоят отворени – и супермаркетната логика, върху която се крепи съвременната корпоративна цивилизация, не може да намели техните отговори или дава само смехотворни такива. Липсата на цели и на трансцедентална перспектива, която да центрира и да подреди тези цели, поражда екстремните тенденции в човешкото мислене, чиято естествена последица е екстремизмът в човешките взаимоотношения – и многото патологични деформации в теориите, които се опитват да дефинират и регламентират социума. Вече преживяхме две такива патологии: комунизма и фашизма – и сега сме изправени пред трета: новия фашизъм в поразената от имперски амбиции Русия – като нямаме никакви гаранции, че и в бъдеще няма да се появят подобни рецидиви – случаят с култа към Доналд Тръмп е, струва ми се, показателен в това отношение. Налага се да добавя: разбира се, и България има своя скромен принос в глобалните процеси на тази подмяна – липсата на ценностна система се бори с вадене на кръстове от водата и ледени хора, с потури и беневреци, с исторически крепости и всякакви величия, с най-високи знамена и чалга психология.

4. Съществува много крехък баланс между досега приетия международен ред, който гарантираше поне относителен мир в течение на седем десетилетия, и амбициите на различните тоталитарни режими и техните налудни лидери да пренаредят световната карта и да наложат друг такъв, като използват за тази цел насилието и заплахата от ядрено унищожение. Примерът е очевиден: би трябвало най-сетне всички да разберат, че агресията на Русия в Украйна изобщо не е регионален конфликт, а усилие за налагане на нов световен ред, основаващ се на правото на силния. Наистина е отчайваща ситуацията, в която привидно нормални хора са готови да приемат руската гледна точка по отношение на тези агресия – като особено отчайваща е тази ситуация в България, където доверието в тезите на агресора извежда на повърхността степента на глобална неграмотност и малоумие на тези, които се уповават в тях – а те са твърде много, поне в сравнение с други по-нормални държави. Най-лошото в случая е, че примерът с руската агресия е заразителен – той вече сплотява сатрапите и тоталитарните режими в целия свят – и ако Русия постигне дори не успех, а някакво далечно подобие на успех, войната ще пламне на много места по света – така, както пламтят горските пожари в днешната жега.

5. Смята се, че всички тези проблеми могат да бъдат разрешени чрез преговори, в процес на договаряне, при което всички заинтересовани страни сядат на една маса, обсъждат опциите, които са възможни, избират подходящите и развиват съответната стратегия, стискат си ръцете и започват да я изпълняват. Това обаче е идеална ситуация, която на практика никога не се случва – винаги има някой, който прикрива своите реални намерения или използва преговорния процес, за да отлага до безкрайност реалните действия. Смята се например – и у нас особено упорито се смята, въпреки многобройните доказателства в противното, че един агресор може да бъде умилостивен, като се изпълнят неговите искания и като му се даде възможност спокойно да разкъса набелязаната за момента жертва – тогава, казват някои уж здравомислещи политици, той ще се насити и ще остави останалия свят на мира. Смята се, че катастрофалното глобално затопляне може да бъде овладяно, като отделните страни бъдат задължени да плащат за това, че замърсяват околната среда – чрез тъй наречените парникови квоти. Смята се, че обезверените и изгубилите ценностните си устои биха могли да ги заменят с идеята за по-висок стандарт на живот, повече удобства и технологии – като тази нова охолност бъде формулирана като личностна и национална цел – и същевременно бъде обкичена с детайли от всякакъв характер по пътя на образованието и чрез налагането на обществената матрица над личния живот – като тези детайли играят роля, подобна на рекламата в бизнеса. Уви, не. Съжалявам, но всичко това са илюзии и ерзаци – и е наистина жалко, че нормални хора могат да вярват в подобни глупости. Агресорът не може да бъде омилостивяван, с него може да се преговаря толкова, колкото и с терористите – той трябва да бъде победен – и то така, че да няма възможност в бъдеще да възстанови своята агресия. Климатичната катастрофа може да бъде овладяна само със съзнателните усилия на всеки от нас; повтарям – на всеки от нас, а не на отделните държави и международни организации, което означава всеки да бъде личност, а не марионетка, и всеки да бъде готов да жертва нещо от комфорта на сегашното си битие в името на общото бъдеще. Ако искаш децата ти да обитават тази планета, трябва да прибегнеш към енергийна аскеза, а не да мислиш колко конски сили да бъде следващата кола, която ще си купиш. И ако искаш да живееш в устойчив свят, трябва да намериш ценностни и нравствени основания, които надхвърлят тленното ти съществуване – иначе няма смисъл и да се опитваш.

Както се казва – това е положението. Това е състоянието на света, в който живеем. И на този фон какво правим ние, българите? Чакаме. Чакаме някой да оправи бакиите, които сами сме забъркали, чакаме някой да ни поведе нанякъде, някой да ни каже кое е правилно и кое не е, някой да ни покаже врага, заради когото българските ни неща не вървят и не вървят. А може би най-вече чакаме да ни поникне рог на носорог – както в пиесата на Йонеско. Защото при подобно чакане описаното в тази пиеса е бъдещето, което ни очаква.

Едвин Сугарев
30.07.2024

Още от автора