Невена Стефанова, поетеса, преводачка, есеистка, художничка, е родена преди сто години, на 20 февруари 1923 г. Десет дни преди раждането ѝ изгаря Народният театър. Майка ѝ Зоя Светлинова отбелязва този трагичен факт в спомените си, части от които Невена Стефанова публикува в автобиографичната си книга „Авантюри. Опити за автобиография“.
Няма изкуство, което да не привлича Невена Стефанова от най-ранна възраст: поезия, изобразително изкуство, театър, музика… Свързана е с литературните и художествени среди в София чрез приятелите на баща си, писателя Борис Светлинов. За някои от тях като Давид Перец след години ще издаде книги с новаторски приноси.
Животът ѝ е като абстрактна картина — тръгнеш ли да го разглеждаш през фокуса, да речем, на изобразителното изкуство, ще забележиш, че учи рисуване при Илия Петров, че много рядко прави изложби, но когато прави, представя наред с акварелите си и свои книги със стихове. Център за нея е поезията, съпътства я през целия ѝ живот — и като автор, и като преводач… След първите си литературни успехи Невена Стефанова отдава все повече сили на преводната и редакторска дейност. Наред с авторските ѝ книги през 1966 г. излиза „Антология на съвременната френска поезия“ — важна за рецепцията на френската поезия у нас, образец за съставителство, на която мнозина дължим знанието и обичта си към френските поети.
Ако говорите за Невена Стефанова с някой писател, ще прозвучат думи за поетичните ѝ откровения, за забележителните ѝ импресии, очерци, стихове — „Стихотворения“ (1948), „Нови стихове“ (1963), „Поезия“ (1968), „Непознати улици“ (1970), „Откровения. Стихотворения“ (1973)… Aко говорите с някой изкуствовед, ще ви напомнят за „Созополски стъклописи“ или за книгите ѝ за Златю Бояджиев и Васил Бараков.
Ценна за разбиране на времето и вписването на човека на изкуството в него е автобиографичната проза на Невена Стефанова. Пленява с елегантното, леко иронично отстранено слово, със споделените мисли, които пораждат размисъл, с дарбата да е едновременно в разказа и отвъд. Тези наглед несъчетаеми умения правят Невена Стефанова толкова съвременна, че някак неочаквано идват думите за стогодишнината ѝ.
Нейните „Разбъркани мисли за страха, наивносттта, невинността и наивизма“ бяха специално написани за първото издание на алманаха за изкуство Et Cetera‘1993. Предизвикан от фигурата на Иван Генералич, текстът обхваща значими за разбирането на изкуството явления. Представянето му в Портал Култура е възможност за повече хора да се докоснат до нюансиранaта красота на света на Невена Стефанова.
9 февруари 2023 г.
Невена Стефанова
РАЗБЪРКАНИ МИСЛИ ЗА СТРАХА, НАИВНОСТТА, НЕВИННОСТТА И НАИВИЗМА
Париж, музеят „Орсе“, 15 май 1992 г. От общото жужене не сполучих с магнетофонния запис, затова възстановявам по памет. Потокът от посетители от целия свят внимателно заобикаляше малката зала с „Укротителката на змии“ на Русо Митничаря. В нея на пода, срещу картината, насядали дечурлига от майчинското училище (т.е. подготвителен клас). Парижанчета от всички раси, кое още щърбо, кое вече с огромни резци.
Учителката задава въпрос, кой е нарисувал това. Най-опереното отговори, че трябва да е някое дете. Тя не се смути, обясни, че е прочут художник от времето на техните прадядовци. Попита: има ли у вас някой, който рисува?
– Дядо ми, откакто не ходи на работа – отговори едно прелестно момиченце, помисли още малко и прибави – Дядо е бил по железниците, но рисува много хубаво.
Учителката:
– А кое е по-правдоподобно – природата или самата укротителка?
– Природата на този дядо е доста… приказна! – отсече друго дете.
– Сега не се срещат магьосници! – добави мулатчето (ако беше не в Париж, а в родината си, нямаше да го каже).
– Май всичко е измислено! – каза китайчето.
– Все пак е интересно! – възрази алжирчето.
А на мен този урок ми беше свръхинтересен и… ми стана мъчно. Нашите деца получават „култура“ от улицата, оскъдните музейни сгради се реституират или в най-добрия случай ги реставрират с години и има ли въобще културна политика или политиката ламя е погълнала културата, а натрапливите декларации „да влезем“ в Европа предизвикват нов взрив на комплекса за национална малоценност.
С Русо започва всяка съвременна енциклопедия на наивното изкуство. Дали по инерция и аз тръгнах от него след това посещение, или защото от дълго време се мъча да изясня ред въпроси, свързани със страха от себе си, от реалността, бягството от нея, доколко наивността е невинност, доколко искрена, къде школуваният творец се разграничава от самоукия и що за явление е наивизмът в XX век…
Като всички „изми“, разбира се, и той има абсолютно право на съществуване, нещо повече — той е необходимост в нашето задъхано време. На мен поне ми действа като цвете, поникнало в пукнатината на страшен сив зид.
Обяснявам си защо започнах с Русо: при първото „запознанство“ с него (по монографии, разбира се) бях възмутена от тромавия, почти карикатурен портрет на Аполинер и Мари Лорансен – „Поетът и неговата муза“ не отговаряше на представата ми за поета, който покровителства самоукия художник. Не одобрявах и хиперсамочувствието на Русо, който се представял за „професор по музика“, канел в ателието си „приятели от квартала“ (Аполинер, Пикабиа, Мари Лорансен, Утрило…) и им свирел свои композиции на цигулка. После Аполинер го запознал с Пикасо. Пикасо му устроил честване в прочутото ателие „Бато лавоар“ на улица Равинян в Монмартр. Присъствал и Жорж Брак, и поетите Макс Жакоб, Андре Салмон, и американската преднамерено наивна белетристка Гертруд Стейн и др. На импровизиран трон, под лампиони, сред специална декорация Русо пак свирил на цигулка и не се притеснявал[1].
Тържеството, изглежда, е било мило, но дали не и малко снизходително? Събран елитът на Париж, личности, които вече са се вслушали в идеите на Шарко, на Фройд и Брьоер и сигурно са знаели истинската биография на Русо – психическите му отклонения, митоманията, дребните кражби, наказанията във военната служба, по която причина никога не е виждал Мексико, митоманската му способност да се вживява в чуждите спомени, да ги присвоява и украсява с колоритни подробности, като се самоутвърждава и в героични дела.
Но дори да се усъмним малко в искреността на това общество от авангардисти към очевидно даровития самоук, разрастването на неговата слава след смъртта му говори за напълно обективни оценки не само в Париж (там хиляди таланти умират неизвестни), но в целия свят. Общо взето, самородните творци живеят далеч от средищата на културата в своето битие полусън и в този смисъл Русо е един от най-нетипичните случаи[2]. Друго изключение е Грандма’Мозес, започнала да рисува на 70 години, а стогодишнината ѝ била чествана в нейно присъствие като национален празник на щата Ню Йорк.
Вече мога да си призная, че и двете изключения дълго ми се струваха хиперболизирани ей така, защото хората обичат куриозите, докато… докато веднъж преди десетина години не се наредих на една безкрайна опашка пред Гран Пале, за да видя грандиозната ретроспектива на Митничаря с оригинали, дошли от всички световни галерии. Валеше ситният и упорит парижки дъжд, но опашката се виеше безстрашно. Самодейци цигулари под стрехите на чадърите си продължаваха да свирят и цялата тази атмосфера създаваше впечатление за символично поклонение. Успях да вляза, но съсипана, струваше ми се, че едва ли ще издържа да изгледам и половината, и… по неизследваните закони на естетическото внушение стоях хипнотизирана и гледах, гледах и на другия ден отново гледах, гледах, след като отново бях стояла на същата безкрайна опашка от поклонници.
Всички съмнения и задръжки отпадат пред картините на Русо. Убедих се, че той самият не се е надценявал. Зрителят се озовава в един необичаен, неподозиран свят. Навлиза в лабиринта на душата на детето чудо. Други са децата със спонтанното си изкуство. Те са натурални фантазьори, наивисти само до определена възраст – по-рано или по-късно съзнанието им започва да контролира въображението, докато всички наивисти сякаш по правило с напредването на възрастта все повече се отдават на въображението си.
Мисълта за „нетипичния случай“ Русо не ме оставя на мира, защото ми се иска непременно да си изясня и външните, и вътрешните условия, душевната нагласа, която характеризира наивното изкуство. А колкото до наивизма – той всъщност предхожда дори спора за кокошката и яйцето. Началото му, макар и да звучи смешно, е „идеологическо“: на 18 юли 601 година папа Григорий разпоредил на абата Мелитус чрез едно писмо да предаде инструкциите му на англиканския епископ Аугустин по никой начин да не се рушат красивите езически храмове, а само идолите в тях. „Ако храмовете са добре построени, могат да минат от култ към демоните на служба на права Бога.“ И както във всички времена от родовообщинния строй до тоталитарните системи (а и след!) изскачат силни личности, поемат нещата в ръцете си и започват да се разпореждат. Историческите данни потвърждават, че папи, патриарси, епископи и царе не са се боели ни от Бога, ни от дявола, още по-малко пък са се смущавали от собствената си греховна природа. Бесовете в тях надмогвали вярата или, просто казано, жизнените инстинкти надделявали. Ръководната роля се състояла в това да подчиняват богобоязливите, най-невротичните, слабите същества (обикновено от по-низши съсловия). При последните „исконният“ страх се метаморфоризирал ту в едно, ту в друго. В историческия период, наричан Средновековие, идеологията плашела и с небесно, и със земно, реално наказание. Колкото по-първично е съществото, толкова повече възприема света със сетивата, а не с разума си… колкото по-малко се познава, толкова повече се плаши от себе си. Може би най-чувствителните, болезнено деликатните души, бягайки от себе си, са се затваряли в манастирите, за да не се поддават на съблазните на „светското“ битие. Отдавали се на молитви, опияняващи духа, и на изкуството да служат на Бога. Сред подобни хипнотизирани от идеята божи служители са се появили истински гениални наивисти, те изгонили „бесовете“ от храмовете и ги населили с образи на ангели и светии. Благодарение на техните видения наяве и насън са сътворени толкова много шедьоври – фрески, мозайки, скулптурни фигури, дърворезби, стъклописи… миниатюри, икони, календари, хроники, сцени по евангелията, бревиарите, псалтирите, животоописанията… Всеки манастир се превръщал в школа: не изучавали анатомия, нито перспектива и учениците, и учителите били самоуци и следвали уж само каноните, но природният талант бликал, въображението надминавало всякакви граници. Вярата, наивността, детската чистота са най-характерните за ранния наивизъм в изкуството преди Ренесанса. В този смисъл Чимабуе и Джото, Теофан Грек и Андрей Рублъов са сродни дори с… Молерови от Банско, Захари Зограф и Никола Образописов, защото по печални исторически причини късният балкански Ренесанс запази наивното изкуство в източноправославните пространства чак до XX век.
Вярата постепенно изтлява, продължава „производството“ по инерция, а онези, у които има още вдъхновение, излизат на „пленер“. У нас точно преди сто години е направил това Никола Образописов със „Селско хоро“ (1892) и спокойно можем да си го наречем нашенски авангардист наивист. При това не е ползвал пантограф като Митничаря[3] – „Селско хоро“ е напълно оригинално.
И за добро, и за зло дори през първата четвърт на XX век в ареала на Балканите не само западните наивисти, но изобщо световното изобразително изкуство е било малко достъпно. С това си обяснявам донякъде защо наивистите са се развивали по-непосредствено, по-самобитно и са се впечатлявали главно от стари щампи, илюстровани картички, фотографии… Ако се съди по биографичните бележки в монографиите за наивното изкуство на века, обяснението е и в социалната среда (или по-точно съдба): занаятчии, земеделски работници, овчари, рибари, домакини, много рядко от средите на градската интелигенция. Те наистина са „неделни“, както гласи известното определение. И ако по нещо си приличат, то е по нивото на образование, по начина на съществуване, може би и по манталитета си на хора, които не общуват по друг начин, но изпитват остра необходимост да намерят естетическо удовлетворение или по най-дискретен начин да изповядват преживяванията си.
По някакъв незащитим класово елитарен, но негласен критерий и преди, и след Втората световна война обществото разграничава „школувания“ художник от самоукия. В същото време в редиците на „признатите“ има типични наивисти от висок разред, но тях като че ли гледат да ги камуфлират, да не се уточнява характерното в облика им. Според мен такъв неоанахроничен наивист е например Цанко Лавренов в най-добрите си творби. Такъв е Стоян Венев, когато не се е напъвал да прави социалистически реализъм. По обясними причини след мозъчния удар Златю Бояджиев, загубил сръчността на „школуваната“ си дясна ръка, забрави перспективата и анатомията и започна да рисува с лявата – една неподражаема импресионистично наивна живопис. Ударът не беше засегнал чудната му интуиция и макар да звучат наивно, портретите, рисувани с лявата ръка, изваждат душевната същност на портретувания с жестока откровеност и в същото време митологизират, идеализират спомените от детството, а патосът на съновиденията и трескавото въображение съчетават несъчетаеми неща.
Димитър Казаков, от когото всички се възхищаваме, беше един неразгадан феномен на наивизма, но тази негова същност се заменяше с метафизическото понятие „магическо изкуство“ или пък го причисляваха към сюрреалистите.
Без да определя „течението“, в което твори художничката Лика Янко, изкуствоведът Димитър Аврамов беше направил интересна характеристика: „Митопоетичната фантазия на художничката сякаш е открила най-адекватния си език, най-подходящата система от пластични идиоми: изящна до аристократизъм, одухотворена от едно детински чисто светоусещане…“
Но тук веднага може да последва въпрос – има ли нещо общо поетико митологизиращото въображение, присъщо на децата, с онази проницателност (интуицията, потвърдена при Златю), която единствена може да създаде система от идиоми“ – все едно дали пластични или езикови? Лика Янко наистина има детско светоусещане, склонност да превръща всичко в метафори, но метафоризирането при нея е подчинено на фантазията, на хрумването (или поне така ми се струва), от творбите ѝ могат да се извличат философски тълкувания само по литературен път. Това, разбира се, не е недостатък, а същност на наивното изкуство. Нали в характера му са заложени сиглите на неосъзнатите пориви.
В една или друга степен, в положителен или отрицателен смисъл митологизирането деформира истината, която и без това всеки възприема според нагласата си. За съжаление както метафората, така и митологизирането е обща черта и на наивиста фантазьор, и на „школувания“ талант (понякога виртуозен в изобразително отношение, с голяма естетическа култура, но… конюнктурен в тематиката си, тоест зависим) дори когато рисува в наивистичен маниер. Както и да се определя наивистът – дилетант, неделен, примитивист, провинциалист, самотник, аутсайдер, той има на първо място една забележителна черта: безкористност, която го прави независим.
Условно разделям двата типа на зависими и независими, а приликите помежду им са още много, дори в процеса на приближаване и отдалечаване от действителността. Причините за това очевидно са субективни и предполагам да са по-драматични за умозрителния творец, отколкото за спонтанния. Умозрителният творец се отдалечава от действителността с угризения (страх го е от нея, а същевременно се осъзнава като социално същество), всъщност наивни са самооправданията му.
Употребата на метафори, винаги изобилна в поезията, се засили и в изобразителното изкуство, нахлу дори и в публицистиката. Изтънченият интелект с конструктивно съзнание и висок естетически критерий преработва метафорично даденостите на реалността по такъв рафиниран начин, та само привидно да изглеждат абстрактни. Имам предвид знаменития каталонски архитект Гауди, който в разгара на сецесиона (система, сливаща метафората със символа), строи в Барселона „Педрерата“, катедралата „Саграда Фамилия“ и още десетки архитектурно- скулптурни обекти – метафори на природата на Каталония: върховете на Монсерат, планинските вериги на Кади, Римската кариера на Медол. Именно зрелият художник изразява чрез метафора концепцията си за природата и за света, докато в метафората на наивиста реалността някак си е заложена наужким, условна, енигматична и напълно субективна. Понякога тя звучи дори като виц – например в картината „Ателието“ на хърватския неделен художник Иван Генералич: ателието е селският му двор. Кравата наблюдава напрегнато творческия процес, черното прасе безгрижно се гмурва сред патиците.
Най висшите винаги разказват и метафората винаги се вплита в техния разказ. Може да е смешно, но ми се струва, че мъжете наивисти често ги „избива“ на гротеска в сюжета (ами ако това е някаква дисимулация?), докато жените са по-мистични поначало. Една от най-чаровните наивистки на света (също откритие на Уде, както в голяма степен е Русо), това е Серафин, чиято метафора е метафизическа, скрита в букети с цветя, птици и плодове с очи, листа-пера, потопи от изливаща се светлина, невероятни съчетания на цветове… Знае се, че на младини Серафин била овчарка, домашна прислужница в дома на Уде, дебилно създание с неразгадаем вътрешен живот. Когато стигнала до пълно умопомрачение, изключителната ѝ дарба секнала и до края на живота си в психиатричната клиника не сътворила вече нищо за разлика от повечето психически болни активни художници – което дава на психиатрите ключ за дешифриране метафоричния език на обърканите души…
Разграниченията ми са лаически, може и съвсем да не съм права да поставям истинските наивисти от Средновековието до днес в категорията на интровертите, измъчени от въображението и чувствителността си, все пак извън прага на патологичните човешки състояния, като ги разграничавам и от екстровертите, които само спекулират с наивизъм и мистика. И все пак съвременните наивисти не живеят извън една, макар и ограничена, социална среда, нито са напълно изолирани от културата и изобразителното изкуство. Дори на Балканите мнозина завършват курсове или училища за приложни изкуства (оттам идва изкушението!). Самото понятие наивност се е променило. И ако във френско-френските речници се обяснява като „простота и естествена откровеност на израза“, „чистота“, „простодушие“, „свежест“, „невинност“, „непосредственост“… бих прибавила още и „вяра“ – нима вярата, че злото ще отмине от само себе си, не е наивност? Но пак настоявам на безкористието, което ми се струва по-близко до невинността, отколкото до наивността. И понеже стигнах до понятието невинност, тутакси изскача един въпрос: доколко в изграждането на творбата не се намесват други спекулации на съзнанието, импулси на подсъзнанието, чужди веяния, волно и неволно подражание? Нямам отговор, а ме връхлитат още въпроси.
Каква например е причината много големи световни артисти да се връщат в някаква степен към наивното изкуство или може би това не е връщане, а развитие?
В литературата нещата изглеждат по-ясни, поне в поезията. Субективно е (дано не прозвучи и безмилостно!), но за себе си деля поетите на „чисти лирици“ (изчезващ вид!) – свежи, простодушни „деца“, които споделят всичко, а напоследък най-много еротичните си тръпки. В другата група са интелектуалните поети, някога наричани не без укор „умозрителни“. Те са по-съзвучни с времето, макар и софистицирани, макар и поезията им често да е реминисценция или заглъхващо ехо от чужда поезия. И все пак са по-интересни, обратно на нещата при наивистите, които в лириката си нямат аналози.
Къде да се вмести например лиричният Шагал – простодушен, ирационален, с носталгия по руското селце, от което някога е избягал, за да стане гражданин на света? И може ли някой да определи докъде е наивист и докъде сюрреалист? Ами ако цялото му творчество е просто прикритие на страха от действителността, страха от цивилизацията, в чиито клещи се е намерил, излитайки от Витебското небе?
А дали очарователните и наивни карти на Клее „растат спонтанно и неосъзнато движението на четката“? Ще се намери ли храбрец, който пък да го нарече „умозрителен“?
А Миро, когото можем да обичаме и да не обичаме, но не и да отречем „Стената на Слънцето“, „Стената на Луната“, „Съзвездията“ и още стотици „детски фантазии“, от които блика хумор и оптимизъм. И Миро не в началото на творческия си път, а в зряла възраст стига до тях. Ами ако се каже, че дяволитостта, чувството за хумор, добродушното окарикатуряване на света, та и на космоса, са някаква народностна черта? Нали и Салвадор Дали, и Хуан Миро, и Пабло Пикасо са каталонци!
„Пикасо има смелост на дете и знание на демон!“ – казваше някога Бешков. „Госпожиците от Авиньон“ се признава в световен мащаб за най-голямата сексуална метафора, а „Герника“ – за метафора на войната. Но защо ли след като изгалопира така бляскаво и неповторимо през всички „школи“ на века, а пък не е нито наивен, нито невинен, Пикасо стигна до най-простото изображение – толкова просто, колкото и съвършено: образите върху керамичните съдове, графитните рисунки и скулптурните форми? Толкова хитроумен беше, че избра съвършенството на най-простия език, даде възможност и на най-големите скептици да го възприемат. Докато онези, еднакво невинни и в дълбините на провинциална Америка, и в Балканските краища, и в селска Белорусия, все още си остават тайнствени същества с неподдаваща се на абсолютен анализ същност.
[1] На тържеството Аполинер рецитирал дълго стихотворно приветствие. Ето няколко характерни четиристишия:
Русо, припомняш ли си ти ацтекския пейзаж,
горите, дето зреят манг и ананас,
маймуните разплискват вред кръвта на дини
и русичкият император там извеждат на разстрел?
Картините, които нарисува, в Мексико си съзерцавал
червено слънце на бананите челата увенчава.
И – доблестен войник – шинела после заменил си
със синята куртка на митничарите сърцати.
Нещастието връхлетяло е, за жалост, твоя род,
децата си загубил ти, тъй както и жените,
и – вече сам – с изкуството венчан,
децата на духа ти са творбите.
Събрали сме се, за да те прославим
и да изпием виното, което тук разлива Пикасо.
Удари час за пиене и за наздравица,
и ние викаме в’едно: „Живей, живей, Русо!“
[2] Русо починал през септември 1910 г. Погребали го в общ гроб в предградието Бание и на погребението присъствали само седем души, но сред тях Пол Синяк, представител на Дружеството на независимите художници. Две години по- късно пламенният почитател и откривател на Русо, колекционерът Вилхелм Уде, и Робер Делоне заедно с немския скулптор Кевал събрали пари и му откупили самостоятелен гроб за следващите 30 години. След още една – върху надгробната плоча, изработена от Бранкуси и Ортис дьо Зарат,, бил издълбан наивистичният добродушно шеговит епитаф на Аполинер:
Мили Русо, ти ни чакаш,
поздравяваме те
Делоне и жена му, господин Кевал и аз.
Без мито пропусни багажа ни и
и зад небесните врата,
а ние ще ти донесем
бои и четки и платна,
така че светите почивни дни
в реална светлина да посветиш
на творчество и да изкараш
портрета ми посред звездите.
[3] У Русо има безспорни преки или косвени влияния, взаимствания, интерпретации на известни и неизвестни произведения. Литографията на Фортюне Мео от 1891 изобразява танцуващи санкюлоти – т.нар. карманьола. Както и в други случаи Русо не се е колебал да я използва, пренасяйки я на платното си. И не допълненията: дърво, знамена, вцепенени аристократи, а само големият му талант прощава прякото ползване.