Начало Идеи Актуално Защо са ни нужни клишетата?
Актуално

Защо са ни нужни клишетата?

Леа Вайсова
05.11.2013
1189

При отсъствие на желание за водене на политика, което предизвиква липса на политическа легитимност, национализмът е най-краткият път за печеленето й.

Опитът протестът да бъде умъртвен докара обща политическа депресия. И тъй като разочарованието не намери естествен отдушник в комуникация с властта, това беше месец на тежките срещи. По случайност се оказвах фигура от плът и кръв, която запълваше празното място на властта. Фигура, на която случайни събеседници решаваха да изкажат под различна форма своето недоволство. От репликата на студентка: „Тия прецакаха живота на майка ми и баща ми, сега ще прецакат и нашия” до гледката на възрастен човек, който плаче така, че тялото му се тресе, тъй като „милее за родината” – така отмина октомври. Не малко гласове заявяваха, че „тия просто трябва да бъдат убити”.

Октомври премина и под шапката на миграционните проблеми, публично поставяни изцяло през реториката на партия Атака. Затова Атака не е просто глас или проценти. Става въпрос за културна хегемония над ключови обществени въпроси. А в цялата какофония от етнически размисли на тема изконните културни различия и техните несъвместимости, биологическата несигурност – тъй като „тия” носят зарази и криминализиране на потенциалната бедност, в която ще се озоват идващите у нас – отново нагледно беше демонстрирано, че БСП не е социалдемократическа партия. Това е така най-вече, защото БСП позволи социалният проблем да бъде етнизиран – събираме дарения за сирийците, създавайки предпоставки за напрежение между така образувалите се групи вътре в обществото: „Защо дават на тия, а не на мен”. Нещо, което БСП позволява от години в полза на ДПС, а и на Атака. Вместо БСП да работи по посока на засрещане на доброволческия труд и гражданския сектор с проблемите на социално-слабите българи, на 3 ноември 2013 станахме свидетели на фашистко шествие в центъра на София и побой на скинари над случайно срещнат човек в градинката на НДК. Наказателни мерки за това действие едва ли можем да очакваме, тъй като настоящото управление упорито затвърждава всеобщото усещане за неработеща съдебна система. Старае се да задълбочава недоверието в анонимния посредник, поставяйки под въпрос стойността на човешкия живот изобщо.

При отсъствие на желание за водене на политика, което предизвиква липса на политическа легитимност, национализмът е най-краткият път за печеленето й.

За щастие студентите окупираха университетите. Въведоха отново през нови фигури проблемите от лятото – морал, мафия, оставка. Повтарят се и критиките през стари образи – „курви на Бойко”; отчленяване на политическото действие от представителството и всъщност изненадващо в този контекст демонстриране на загриженост от страна на БСП за проблемите на образованието; конспирации; разделяне този път по линията на тези, които искат да учат, и онези, които им пречат, като се цели критиката да бъде отклонена в друга посока и т.н.

Този път обаче като че ли най-силно започна да се чува, че думите „мафия”, „морал”, „оставка” не носят съдържание и че не е ясно какво се иска. В отговор бих казала: кухи са, защото не се намираме в ситуация, в която да говорим политически, и тъкмо за това е битката.

Ще се спра на основното искане: ОСТАВКА.

За участниците в протеста оставката означава желание за промяна на цялостното поведение на политическите партии, а не печелене на дивиденти в полза на дадена партия.

Оставката е искане партиите да реформират общото си поведение в смисъла на представителство – без популизъм, без конспирация, без национализъм, а конкретно публично обсъждане на политиките по области, които смятат да водят, откъдето ще дойдат и идеологическите маркери, и припознаването на гражданите. Затова на старите партиите ще им се наложи да направят усилие по промяна на ръководствата и кадрите, както и по публично преосмисляне на досегашното им поведение.

Всичко това означава отваряне към гражданите, които в момента тъкмо под кухите фрази, които ги обединяват, говорят на различни езици, а това е предпоставка за идеологическо представителство. Това означава реанимиране на отношението между управлението и гражданите, което в момента е изцяло сринато. Затова и национализмът е жизнен.

Оказва се всъщност, че празните думички и клишетата са нужни на гражданите, за да поддържат публичността като общо пространство на различни и да говорят заедно, макар и да са леви (в различните нюанси на тази дума), макар и да са либерали (отново в различните нюанси на тази дума) и др.

За различните участници в протеста „морал” означава различни неща и по тези различни неща се спори всекидневно. Въпросът е как различията да получат своя представителен еквивалент, без да убият протеста, преди той да успее.

Затова ОСТАВКА – а след това започва сериозната работа!

 

Леа Вайсова е докторант по социология в НБУ. Автор на Портрети на изчезваща София (в съавт., 2012) и публикации по съвременна политическа философия, социална теория и социология на околната среда.

Снимката на главната страница е на Васил Гарнизов.

 

Леа Вайсова
05.11.2013

Свързани статии

Още от автора