Международният фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO, чието 16-о издание започва на 4 април в студио 1 на Българското национално радио, e едновременно композиторски и интерпретаторски, отбелязва артистичният директор проф. Стела Димитрова-Майсторова. Той е фокусиран главно върху възможностите на пианото като клавишен и перкусионен инструмент. Освен това фестивалът е и „генератор” за нови изпълнители. До този момент в петнайсетте му издания са взели участие над 220 изпълнители и са прозвучали композиции от близо 300 творци. Голяма част от дебютиралите на ppIANISSIMO пианисти и композитори вече са сред водещите имена на съвременната култура.
Един от тях, полякът Мачей Гжибовски, се връща в София десетилетие по-късно и след успешните си турнета в САЩ и Канада през миналата година.
Той е най-страхотният пианист, който съм чувал досега. Неговият Скарлати е неземен, различен и превъзхождащ всички интерпретации, които познавам. Той е феномен, чудо, особен вид гений. Неговите Дебюси и Равел са напълно уникални. Възторжените думи са на дългогодишния музикален критик в Лос Анджелис Таймс Уолтър Арлън.
В София на 4 април Гжибовски ще свири произведения на Йохан Себастиан Бах, Павел Шимански, Витолд Лютославски, Анджей (Андре) Чайковски. Преди соловия си рецитал полският пианист имаше концерти във Варна и Перник.
Рециталът на професора от Музикалната академия „Ференц Лист” в Будапеща Габор Чалог е на 5 април, освен Ференц Лист ще прозвучат Дьорд Куртаг, Дюла Чапо, Дьорд Лигети. Чалог е роден през 1960 г. и едва 11-годишен е приет в будапещенската Музикалната академия. Сред учителите му са прочути музиканти като Дежьо Ранки, Андраш Шиф, Дьорд Куртаг и Золтан Кочиш. През 2003 г. е удостоен с наградата Ференц Лист, а през 2008 г. създава ансамбъла Лудиум – група от млади музиканти, изпълняващи музиката на Куртаг.
Диалогът между новата музика и детската игра е един от най-важните акценти на фестивала тази година. Предиобед в събота студио 1 на БНР ще събере най-малките изпълнители, възпитаници на Национално музикално училище „Любомир Пипков”, които ще свирят произведения на Бохуслав Мартину, Родион Шчедрин, Сафея Губайдулина.
Познатият вече на софийската публика ансамбъл Абсолют трио от Швейцария – Бетина Болер, цигулка, Юдит Герстер, виолончело, Стефка Перифанова, пиано – непрестанно прехвърля мост от съвременността към миналото. Афинитетът на състава към съвременната музика е повод за създаването на осем произведения за клавирно трио (някои от които с лайф електроника), влезли в репертоара им. На 6 април трите дами ще представят за пръв път пред българската публика произведения от Давид Сонтон Кафлиш, Шандор Вереш, Тобиас Пм Шнайд, Рафаеле Д’Алесандро.
В неделя (7 април) е световната премиера на Сюита за пиано от Симос Папанас, ще я изпълни Десислава Танева. Симос Папанас е роден в Солун през 1979 г. На 16 години завършва обучението си по цигулка и теория на музиката в тамошната консерватория. Той има магистърска степен по математика от Университета в Йейл. Произведенията му за цигулка, камерни ансамбли, а също и театралната му музика се изпълняват от именити инструменталисти. Симос Папанас е посветил своята Пиеса за двама на ppIANISSIMO. Тя ще прозвучи за пръв път в изпълнение на пианистките Даниела Дамянова и Борислава Танева.
На 7 април от 17 часа публиката ще присъства на необикновен опит за извеждане от забравата на клавирните произведения на Димитър Ненов (1902-1953), легендарна фигура в музиката на ХХ век, признат за най-добрия български пианист. Днес, 60 години след неговата смърт, творчеството му не е събрано и издадено. Музикантите са открили някои почти нечетливи нотни листове в архивите.
В неделната вечер е заключителният рецитал на Михаил Големинов (р. 1956). Той е учил композиция при Димитър Тъпков и Константин Илиев, по-късно при Роман Хаубенщок-Рамати, Тон де Леу, Александър Балтин, както и дирижиране при Карл Йостеррейхер, пиано при Харалд Осбергер, а също и електроакустична музика при Дитер Кауфман в Института по електроакустика във Виена. Носител е на високи отличия на форуми за нова музика в Германия, Австрия и Бостън. За пръв път ще чуем творби от Юджи Такахаши – За Томас Шулц [Пиано 3] (2001), и Джон Кейдж – Етюди на южното небе (Etudes Australes)(1974/1975), както и Етюд VII (Паркетна деформация) за пиано и електроника (2013) от Марин Големинов.