Начало Идеи Гледна точка Игри самоделки
Гледна точка

Игри самоделки

2517
Питър Брьогел Стария, „Детски игри“, 1560 г.

Селски фрагменти ХІІІ

Питър Брьогел Стария има една картина, създадена през 1560 г., наречена е „Детски игри“ (Kinderspelen). Платното изобразява повече от 200 деца (или детски фигури, които белгийският изследовател на Брьогел Жан-Пиер Ванден Брандем преброява на 168 момчета и 78 момичета), занимаващи се с приблизително към 230 всякакви игри. Игрите експертите групират в шест множества: имитационни, силови (двигателни), ситуационни, с издаващи звук предмети, скатологически, индивидуални (творчески). Няма да обяснявам кое множество какво значи, ще кажа само, че ако се вгледаме внимателно, ще забележим, че тия деца хич не са деца: с вид на възрастни, със сериозни лица, съсредоточени – те сякаш не играят, а извършват някакви ритуали. Има изкуствоведи, според които тая картина съвсем не е за игрите, а за всуето и празнотата на човешкия живот (създадена е само година след две други прочути платна с подобен характер – „Нидерландски пословици“ и „Битката между Маслото и Поста“), а високата перспектива пък позволява на други да твърдят, че този толкова стар и толкова мъдър Питър Брьогел ни показва гледната точка на Бога, наблюдаващ суетните и жалки щъкания на човешкия род. Наивните дечковци на греховната планета. Прочее, всички нарисувани игри ги е имало тогава, някои дори се играят и днес из Ниските земи…

Играят се и по българските – прескочи кобила, дама, челик… Играл съм ги и аз като дете: дамата я обичах много, в челика не бях твърде добър, а на прескочи кобила ни караха да се кикерчим даскалите по физическо – за да придобием с помощта на тази своеобразна гимнастика телесна култура. От всички игри, нарисувани от Брьогел, най си падах по стъклените топчета (биличките) и войната с фунийки (ама нея я няма изобразена). Няма и други игри, които аз сам си измислях: като дете не че бях саможив, но нямах нищо против да си играя сам и сам да си изобретявам забавления – много ме биваше. С часове съм се отплесвал, майка ми едва ме докарваше на масата…

Първата игра, която си спретнах и изцяло ѝ се отдадох, беше с капачки от бира и безалкохолно. Някъде към 6-7-годишен, тъкмо се бях научил да държа молива (химически, да се знае). Къщата ни е точно до хлебарницата и до реката имаше нещо като сметище, където хвърляха хартиените чували, с/в които доставяха брашното; та имаше там и бая железни капачки. Баща ми вече ме беше светнал за чиновете в армията и се бях силно впечатлил от редниците, ефрейторите, старшините, полковниците и генералисимусите. Какво да се прави, през социализма милитаризмът (въпреки непрекъснатата и упорита борба за мир по цялото българско ширине, дължине и градине) си беше водеща идеология, а Народната армия – пръв защитник на социалистическата родина. Играта беше такава: изписвах върху бялото на капачката войнския чин – излизаха 14 бройки, ако не се лъжа, съобразно чина всяка капачка си имаше тежест (генералисимусите бяха най-тежките), строявах се двете армии една срещу друга и започваха да се стрелят. Всяка имаше право на 10 изстрела и след това се броеше коя какво е уцелила. Ударилата повече висши чинове обявявах за победител. И после пак и пак, и пак, и пак, и пак… Примижаваш, свиваш показалеца, застопоряваш го на палеца и бум! – изстрел. Голяма канонада! Понякога брат ми, по-малък с три години, се включваше, но дали защото беше още дребосък и не му се получаваха стрелбите, дали защото не го вдъхновяваше този мой луденсов милитаризъм, не успя да се запали. Е, постепенно и аз изстинах, макар че си създавах цели истории как редникът сега ще свети маслото на маршала, а старшината ще се промъкне след особено сполучлива маневра и ще просне на земята генерал-майора. В това беше очарованието на играта, в историите, но и в друго още: във възможността този, който минава за слаб, за най-слабия, да повали някой силен, най-силния. Тогава от моя страна валяха възклицания и похвали: аз своите войници си ги обгрижвах и окуражавах, а ако бяха извършили геройство (да хванат „език“ например) – направо ги превъзнасях. Да, заслужаваха си комплиментите, честно си ги изработваха в боя…

А как изстинах? Ето така: не си спомням кой точно от борбените антифашистки сериали вървеше по онова време – дали „С пагоните на дявола“ (български), или „Залог, по-голям от живота“ (полски), но ми хрумна, че двете армии биха могли да се разграничат още по-радикално на наша, комунистическа, и вражеска, хитлеристка. За целта се захванах да се пробвам да рисувам петолъчка – пречупеният кръст ми се удаде без ядове. Петолъчката обаче се опъваше, затова отидох с тетрадката с рисуваческите ми опити при баща ми – да ме научи. Той обаче като ги видя тия изографисани пречупени кръстове и сбръчканите петолъчки до тях, дръпна ми тетрадката от ръцете (голям формат) и ме заудря с нея по главата (или по-добре да кажа тиквата?!): „Ти в затвора ли искаш да ме вкараш, бе?“. Умря с идеята ми за радикализация, умря и художническата ми кариера – тая петолъчка ги изяде двете наведнъж. Както, прочее, е изяла на толкова много хора 2–3 поколения преди нас животеца – алчна, тъпа и безпощадна…

Горе-долу на тия години за топлото време си бях измислил друга игра, с железни обръчи (колелета). С капачките през зимата горе на втория етаж, с колелата през лятото на двора. Дворът – неравен, с камъни, между които трябваше да провирам обръчите. Беше модерна някога такава забава: направиш си карачка от желязо с дълга права дръжка и завита на буквата П в долния край, хващаш някакво желязно колело, за предпочитане не твърде голямо и не твърде тежко, и го буташ ли, буташ в захлас. Само че за мен – общо взето, скучна работа; трябваше да има съспенс, трябваше да има напрежение, трябваше да има съревнование. И го открих: събрах някъде около десетина такива железни обръчи (от реката, там ги изхвърляха – на село екологическите стандарти никога не са били от кой знае какво високо качество), всеки имаше име – Моторетката, Трактора, Булдозера, ЗИЛ-а (на камионите ЗИЛ – един братовчед караше такъв и често ме возеше), Самосвала, Москвича, Запорожеца (беше ми любим, защото имахме ЗАЗ-ка, от костенурките)… Кажи-речи целият автопарк на социализма. Всички колелета трябваше да минават по един определен маршрут – сложен и препълнен с препятствия (камъни, ровини, издатини); кое докъдето стигне. Най-леките и най-тежките се справяха най-добре: първите, защото почти прелетяваха над препятствията, вторите – защото ги преодоляваха с тежест и маса. А това ме дразнеше, защото любимото ми колело все на опашката оставаше. И вероятно поради това и тази игра след някое и друго време я зарязах: създаваше ми повече негативни емоции, отколкото позитивни. Но пък докато бутах обръчите с карачката, пак си спретвах истории как сега Трактора ще премине през този камък, как ЗАЗ-ката ще го заобиколи, а Моторетката направо ще го отнесе с небивала скорост. Майка ми ми се смееше, че си говоря сам, но аз не си говорех сам, аз си говорех и си играех с колелетата, и ги насърчавах, и ги ругаех, и ги жалех, и ги хвалех… Прочее, ако не се лъжа, чак до днес т.нар. „Булдозер“ лежи нейде из мазетата – ръждив и печален…

Но любимата си игра измислих някъде към 5–6 клас. Подобна на баскетбол. Плетена кошница (циганите от Раковица редовно минаваха и ни зареждаха) и едно кълбе с вълнена прежда. Майка ми не само плетеше, но и тъчеше: още си спомням стана, който – като го разпънеше, заемаше половин стая. Добре че стаите на първия етаж бяха големи, та не се усещаше теснотия. Кълбето с преждата си го измолвах, след което спретвах нещо като световно първенство – континент срещу континент. Тъкмо бяхме захванали да учим география и с предмета вървеше атлас с различните страни по света. Хващах химикалката, затварях очите и я забивах в континентите един по един: Африка срещу Европа, Южна Америка срещу Азия, Северна и Централна срещу Австралия и тихоокеанските островчета. По четири държави от всеки континент и се започваше по системата „всеки срещу всеки“. Давам си сметка сега, че това беше моят начин да пътувам из света, друг не ни се полагаше – бях стигал най-далеч до Варна на лагер, а ходенето до Берковица на петъчния пазар си беше истински празник. Играта се състоеше в това да успееш да вкараш кълбето с преждата от по-далечно разстояние – 2 точки, от по-близко – 1 точка. В една голяма тетрадка записвах резултатите, класиранията, най-добрите. Любими ми бяха държавите от Африка, Лесото ми беше фаворит – газеше наред. Представях си го миниатюрно и цялото заобиколено с ограда, за да се предпазва от апартейда в Южна Африка. Няма да обяснявам колко време костваше, докато се разбере победителят – понякога повече от месец минаваше, но и аз не бързах никъде – играех си в захлас. Тук вече и брат ми се включваше по-активно – голям вече, а и някак повече му се удаваше това подобие на баскетбол в домашни условия. Но и сам си се забавлявах не по-зле: целех кошницата, ядосвах се, когато моите губеха, радвах се на победите им. Самозабрава и пътешественичества…

Като попораснах, спрях. От една страна, луднах да събирам снимките на футболните отбори, които в. „Старт“ публикуваше на последната си страница (баш по това време си избрах любимците от Англия – „Уулвърхемптън“), от друга – взех да се озъртам и накъм момичетата. Но тази способност да си измислям игри си я притежавам до днес – играя в момента три различни с номерата на автомобилите; да се разсейвам в градския транспорт. И си давам сметка: поколението след нас и особено внуците ни нямат вече тази способност да си създават сами забавленията – трябва им конзола, трябва им електроника, трябват им екран и компютър. Много жалко, защото ако човек има фантазия, може да си спретне всякакво удоволствие и никога да не скучае (между другото, аз никога не скучая). А при тях с тия джаджи тъкмо фантазията закърнява. Фантазията и способността да се занимават сами, не някой друг да им организира веселията. И ми се струва, че днешното време тотално се лиши от въображение и може би поради това е така озъбено, така злостно и ненавистно. Защото време, което няма въображение, е загубено време. Загубено и погубено, погубено и пагубно, пагубно и злобно. А бе, направо окаяно…

Митко Новков (1961), роден в с. Бързия, общ. Берковица. Завършил Софийския университет „Свети Климент Охридски”, специалност психология, втора специалност философия. Доктор на Факултета по журналистика и масова комуникация на същия университет. Автор на 6 книги, на множество публикации във всекидневния и специализирания културен печат. Бил е директор на Програма „Христо Ботев” на БНР. Носител на няколко национални награди, между които „Паница” за медиен анализ (2003) и „Христо Г. Данов” за представяне на българската литература (2016).

Свързани статии

Още от автора