Начало Идеи Гледна точка Изтъняване на лятото
Гледна точка

Изтъняване на лятото

8452
Магда Абазова

Не можем да назовем точно деня, в който лятото се пречупва. Постепенно се преобразява, уж неусетно, но го усещаме. Наистина това започва да се случва след Преображение. Дните са все така горещи, но денят вече не е така безкраен. Вечер захладнява по-рано. Не е горещо още от ранно утро. Лятото още е тук, но се готви да си тръгне. Тихо, на пръсти. Не ни го показва директно, но ни подсеща. Доскоро сме се чудили къде да се скрием от горещината, а вече започваме да тъгуваме за отиващото си лято, защото знаем колко бързо дните ще започнат да се скъсяват.

Усещаме с неназовимото наше сетиво за лято – то си отива. Оттук насетне предстои сладостното му, изпълнено с горчивина сбогуване с нас и с отминалата година от нашия живот.

Ненадейно един следобед забелязваме, че щъркеловото гнездо на стълба до нашата къща е празно. Упорито се взираме, но не се забелязват нито малкото доскоро щъркелче, нито неговите родители, не се чува песенното им и нежно тракане с клюнове, когато се приветстват един друг. Кога са си тръгнали и как са усетили дълго преди нас, че лятото свършва и че пътят им към Египет ги е призовал, ние никога няма да разберем.

Ден след ден забелязваме, че зеленото на дърветата вече не е онова ярко, юнско и юлско, буйно зелено, а е вече посивяло, уморено, остаряло зелено.
Че почти навсякъде тревата е изгоряла.
Че по почвата са се появили големи пукнатини от летния пек и суша.
Че гората е тиха и изнурена, наситена на ласките на слънцето.
Че небето следобед е ярко, ярко синьо, както през есента, когато слънцето е ниско.
Че сутрин се появява тръпчив хлад, от който дори потреперваш.
Че вечер ветрецът те кара да се наметнеш.
А брезите започват при най-лекия полъх да ронят малките си семенца и те падат като златен дъжд.
И още много и много невидими, почти незабележими признаци за отиващото си лято.
С такава кротост и нежност лятото си тръгва от нас, с каквато кротост и нежност се приближава към нас празника на Богородичното Успение. Почитаме смъртта ѝ, а се радваме, плачем, но сме просветлени, защото тъгата от нас е изтръгната и знаем, че сълзата от всяко лице е изтрита.

Успение Богородично е последният голям летен празник. Както се сбогуваме с Божията майка, така се сбогуваме и с лятото. В душите ни са смесени тъга и радост. „В успението не си оставила света, Богородице.“ Църквата е намерила тази нежна дума „успение“, с която да назове смъртта на майката на Живота, която в този ден се представя пред Живота. Сбогуваме се с нея, но знаем, че тя не ни оставя и е винаги близо до нас, винаги е с нас, като наша майка. Тя не тъгува и нас не оставя тъжни. Тя се уповава на своя Син и на нас вдъхва упование.

Такъв е денят на нейния празник. Сбогуваме се с радостта на лятото, която е така безкрайна като летните дни, но пристъпваме към есента с нейната уморена и смирена красота, с нейната пастелна пъстрота. В есента има парченца от лятото, но има е нещо, което ни пренася в друг живот. Птиците отлитат на юг, а ние, макар и да оставаме тук, нещо от нас отлита. Птиците запомнят своите гнезда, защото знаят, че пак ще се върнат в тях. Ние оставаме в нашето гнездо, откъдето наблюдаваме неспирния кръговрат на живота около нас.

Следващият празник след Успението на Божията майка е пак посветен на нея – нейното Рождество в началото на септември. Той идва да затвърди думите, че в успението си тя не е оставила света.
Тогава вече есента ще се усеща още по-силно, но отново няма да сме тъжни, защото надеждата не се сменя със сезоните.

Но сега още е средата на август. Не е пикът на лятото, но е още лято. В безветрието листата едва потрепват, но все още здраво се държат на клоните. Земята е дала много от своите плодове, но до края на есента има да ни дарява с още и още.

В средата на август е този най-чуден празник, когато празнуваме смъртта с радост. Сбогуваме се, без да се разделяме. Лятото изтънява и клони към свършек, но животът никога не свършва. Чрез смъртта Богородица се представя пред живота и ни вдъхва утеха и упование. Успението е упование.

Теодора Димова е сред най-известните и четени български писатели. Авторка е на 9 пиеси, играни в страната и чужбина. Написала е романите "Емине", "Майките", "Адриана", "Марма, Мариам" и „Влакът за Емаус”. През 2007 г. "Майките" спечели Голямата награда за източноевропейска литература на Bank Austria и KulturKontakt. Книгата има 11 издания у нас и е публикувана на 9 езика, между които немски, френски, руски, полски, унгарски, словенски и др. "Адриана" е преведена във Франция и Чехия, по романа е направен и филмът „Аз съм ти”. През 2010 г. "Марма, Мариам" спечели Националната награда Хр. Г. Данов за българска художествена литература. През 2019 Теодора Димова стана носител на наградата „Хр. Г. Данов” за цялостен принос в българската книжнина. През 2019 излезе романът ѝ “Поразените”, който на следващата година се превърна в Роман на годината на НДФ „13 века България”, спечели наградата за проза „Перото” и „Цветето на Хеликон” за най-продавана книга. През 2023 е публикуван романът „Не ви познавам”, своеобразно продължение на „Поразените”. От 2012 е колумнист към Портал Култура. Есеистичните текстове са събрани в книгите „Четири вида любов”, „Ороци” и „Зове овцете си по име”, „Молитва за Украйна”. Носител е на Голямата награда за литература на СУ „Климент Охридски” за 2022, както и Вазовата награда за литература за цялостен принос през 2023.

Свързани статии

Още от автора