Начало Книги Импресии върху „Всички последни неща“ на Валентин Калинов
Книги

Импресии върху „Всички последни неща“ на Валентин Калинов

4174

Това е кръгла книга. Змия захапала опашката си. Входът към нея е изход. Краят е начало на света. Змия, която се вие между отделните глави и по люспите ѝ проблясват значения. Езикът ѝ е отрова и замайване. Страх и предупреждение. Усет за плячката. Раздвоеният език на екстаза и ужаса. На човешкото и нечовешкото. Език, който те изследва, докосва те и се опитва да те разбере. Език, чрез който книгата се ориентира, търси близост и разбиране. Език пред лицето на смъртта. Смъртта, която не е край, а е винаги начало.

Това е книга опит. Опит на думите и на мисълта. Опит, който започва от раздялата и това, което се ражда от нея. Отърсването от илюзиите. Думите те завеждат там, където не си бил. Двойствена книга. Разчленява и обединява. Книга, в която едновременно си вътре и вън. 

Книга с двайсет и четири глави. Може ли да се нарече книга чудовище? Но защо чудовище? Защото се занимава с празнотата, с нищото, с ужаса, със смъртта, с това какъв е съвременният свят, в който живеем… Но как може празнотата да е чудовище? Не може, ние я населяваме с нашите фантазии. И в този смисъл, това не е книга чудовище, но тя се занимава с това как се раждат чудовищата и фантазиите в главите ни. Така че, чудовищата сме ние.

Екзистенциална книга. Книга за смисъла и смислите. За болката и паметта на болката. Тя търси и витае около смислите на определени думи и усещания. Търсеща книга. Докосва се до нещо и се оттласква, за да го направи отново. Търсеща, жива книга, показваща невъзможността на езика да е тотален и в същото време единствената му възможност – усилието. Възможност за невъзможността на езика. На върха на езика е смъртта. Езикът ни слепя, прави ни цялостни, затова тази книга едновременно изговаря, но и създава. Езикът поддържа живота, но и го продължава. Той е великият лечител. Той е възпят и възпяващ.

И отново за езика. Подобно на барокова музика думите се развиват, разливат се, кълбят се, носят се. Разлистват се, живеят и после политат обратно към земята. Защото тази книга е музика, на която можеш да се оставиш. Тя е и пиршество на езика. На музиката на езика. На удоволствието от него. Книга за изречените удоволствия. Но и на отвръщанията, погнусата и ужаса.

Има една специфична напевност в това писане.
Изреченията се въртят, думите се повтарят, търкалят се. Смислите набъбват. Както, когато пуснеш снежна топка от върха на някое възвишение, стигайки до долу, тя вече е станала голяма топка. Топка, която е преминала през целия склон. Така Валентин Калинов пуска думите по склона на белия лист и наблюдава спускането, завихрянето им.

Книга, която можеш да сънуваш, докато я четеш, защото потапяйки се в нея, приемайки я, приемайки те, тя създава свят – свят подобен на сънищата. Но това са дирижирани сънища. Както сънят те води през градината на усещанията, емоциите и чувствата, така и тази книга те понася, опитвайки се да ти разкрие тайни, показвайки ти невъзможността на това и богатството на невъзможността. Тази многолика разпръснатост на съществуването ни и на това, което сме ние. Фрагменти, проблясъци, парадокси. Тази книга ни събира.
Книга, който те кара да се смееш катранено, устата ти да залепва и трудно да преглъщаш.
Силно телесна книга, изпълнена със соковете на тялото, със съвкупления, сперма, пот и похот.
Книга, в която желанието и желанията са главни герои.
Тази книга е за вътрешните пространства в човека.
Има нещо категорично в тази книга и в същото време тя говори за уязвимото, за тленното.
И последно. Последните думи в тази книга са: на любовта трябва да бъде даден шанс

Радослав Чичев е завършил история в СУ „Св. Климент Охридски“. Работи в БНР като един от водещите на предаванията „Гласът на времето“ и „Аларма“ по програма „Христо Ботев“. През март 2010 г. пиесата му „Колекционерката“ печели Първа награда на конкурса за камерна пиеса „Славка Славова“ на Театър 199. През 2011 г. излиза първата му стихосбирка „От прашинката на деня“, за която през 2012 г. е отличен с бронзов Пегас на „Южна пролет“ в Хасково. През 2012 г. е победител на фестивала „София: Поетики“. Един от участниците в поетичното представление „4х4“, заедно с Ясен Василев, Мирослав Христов и Иван Димитров. През 2013 г. излиза втората му поетична книга „Сърцето на ловеца е лисица“. Следват още две : „5.6“ – 2016 г., и „Светкавици“ през 2019 г. Има още две поставени пиеси - независимото представление „Траевремене“ и радиопиесата „Звездата на Планк“. Един от авторите в подкаста „Градски детектив“. Работил е по три документални проекта: представлението на Студиото за документален театър Vox Рopuli „Невидими номер 3 – Дом“, радиосериала „Втората световна“ на БНР и радиопиесата „Сънят на сезоните“.

Още от автора

No posts to display