
Флоренция, специално за Портал Култура
На 10 май в Рим за 68-и път се раздадоха наградите Давид на Донатело, италианските Оскари, както ги наричат.
По традиция в същия ден номинираните автори се срещат с италианския президент. Серджо Матарела в празнична обстановка припомни, че „киното е въображение и история, емоция и култура, свободно време, мечта, свобода. То не е спряло по време на пандемията. Може да има нови формати, но не може да изневери на себе си. Историята на киното е историята на нашата цивилизация“.
Вдъхновени от тези думи, претендентите минаха по червения килим в очакване да чуят имената си сред наградените. Бяха раздадени 25 премии.
Най-много номинации – 18, имаше „Екстериор, нощ“ на Марко Белокио, прожектиран вече по екраните в Италия. Филмът за последните дни от живота на Алдо Моро получи четири статуетки – за режисура, главна мъжка роля – на Фабрицио Джифуни (Алдо Моро), монтаж и грим. Марко Белокио, за когото това е седми Давид, призна: „Не очаквах наградата, но я приемам. Когато човек остарява, не трябва да спира. Надявам се да имам още време, за да направя хубави неща“. След няколко дни Белокио потегля за Кан, където ще се състезава с филма „Отвлечен“.

Вторият филм по номинации – 14, „Осемте планини“ на Феликс ван Грьонинген и Шарлот Вандермерш освен най-важната статуетка за най-добър филм, отнесе и тези за операторска работа, неоригинален сценарий (по едноименния роман на Паоло Кониети) и звук. Това е творба за еволюцията и трайността на едно приятелство. Трогнатите режисьори признаха: „Защо двама белгийци правят италиански филм? Това е изключително красива история. „Осемте планини“ е брак по любов между Италия и Белгия. Всички сме европейци“.
Също 14 номинации имаше и „Странност“ на Роберто Андо – история между фантазия и реалност през погледа на Луиджи Пирандело. Филмът получи четири награди Давид на Донатело – за оригинален сценарий, сценография, костюми, най-добър продуцент.

Доста изненадващо статуетката за най-добра женска роля отиде при Барбара Ронки за „Септември“, която се състезаваше с утвърдените Маргерита Буй („Екстериор, нощ“) и Пенелопе Крус („Необятност“). Същият филм спечели и наградата за най-добър режисьорски дебют на Джулия Стайгервалд.
Давид на Донатело за най-добър чуждестранен филм получи „ Семейство Фейбълман“ на Стивън Спилбърг.
Специалният Давид на Донатело за цялостно творчество беше присъден на Изабела Роселини, която покори публиката със своята елегантност и естественост. Тя пое наградата от ръката на актьора Мат Дилън. Дъщеря на две легенди на световното кино – Ингрид Бергман и Роберто Роселини, космополитна и в същото време много италианска актриса, тя се завръща в киното чрез филма „Химерата“ на Аличе Рорвахер, който ще се състезава в Кан.
По време на церемонията бяха отбелязани 50 години от смъртта на Ана Маняни, както и скорошната кончина на Джина Лолобриджида. Не бяха забравени и други видни личности от италианското и световното кино, починали през последната година.
За пръв път тържествената вечер на наградите Давид на Донатело беше излъчена на големи екрани на площади в Рим и Милано, за да рекламира киното и неговите създатели.