Тазгодишният 76-и международен кинофестивал в Кан (16–28 май 2023) бе обещан, подготвен и осъществен като най-елитната светска и интелектуална (постепидемична) съблазън на годината. Събитието се проведе под знака на елегантното удоволствие от живеенето със и за киното, разбирано като висша наслада за сетивата и ума…
Златната палма отиде при пределно минималистичния „Анатомия на едно падане“ на французойката Жюстин Трие, една от седемте режисьорки в официалния конкурс.
Очарователният „Паднали листа“ на Аки Каурисмаки, който безусловно покори публиката с елегантната поезия на любовната история между млада работничка в супермаркет и „металургичен“ труженик, не успя да се пребори за палмата, а спечели само Специалната награда на журито.
Наградата за режисура получи роденият във Виетнам, но живеещ в Париж Чан Ан Хунг за „Страстта на Доден Буфан“. Филмът поставя в центъра на действието готвенето, но и изобретяването на нови рецепти от кулинарния шеф Доден през 1885 г. Чрез тях той се обяснява в любов на своята асистентка Южени, притежаваща рафиниран талант, подобен на неговия. С финес се отличава и изборът на двамата главни изпълнители във филма: Жулиет Бинош и Беноа Мажимел, бивша двойка в живота.
„Зона на интерес“ на британския режисьор Джонатан Глейзър по едноименния роман на Мартин Еймис (2014) се сдоби с Голямата награда на журито.
Наградата за най-добър сценарий бе присъдена на Юджи Сакамото за мрачния психотрилър „Чудовище“ на японския майстор Хирокадзу Корееда, в който една и съща история е разказана от три гледни точки.
Изборът на туркинята Мерве Диздар за най-добра актриса за изпълнението ѝ на ролята на ранена в бомбен атентат социална активистка във филма на Нури Билге Джейлан „Сухи треви“ и на японеца Коджи Якушо за най-добър актьор за почти безмълвното му участие в поредното обяснение в любов на Вим Вендерс към Токио в „Съвършени дни“ също бяха възприети като изтънчени и справедливи.
Повече за Кинофестивала в Кан ще прочетете в шестия брой на сп. „Култура“.