
Вече 10 години на сцената на Метрополитън опера „властва“ режисьорското виждане на сър Ричард Еър за страстната и непримирима Кармен от творбата на Жорж Бизе. Българската публика ще я гледа в програмата Met Live in HD на 2 февруари, събота, от 20 часа в Синема Сити София.
В новогодишната нощ на 31 декември 2009 г. Метрополитън представя новата си постановка на може би най-популярната оперна творба – „Кармен“ от Жорж Бизе. Режисурата е поверена на легендарния британец сър Ричард Еър, който, освен музиката на френския композитор, има и още две силни оръжия – изпълнителите на главните роли Елина Гаранча и Роберто Аланя. Още през януари 2010 г. „Кармен“ попада в афиша на преките излъчвания „На живо от Ню Йорк“, след което излиза и на DVD.
Сега, 10 години по-късно, същото заглавие, при това в същата постановка, продължава да вълнува зрителите и е показателно, че директорът Питър Гелб не се поколебава да припомни силните страни на този прочит пред многомилионната публика в киносалоните в над 70 страни по света. За Роберто Аланя в ролята на Дон Хосе това ще бъде десето участие в кинопрожекиите на Мет, докато двете му партньорки на сцената дебютират на големия екран – французойката Клемантин Марген като Кармен и Александра Куржак (негова съпруга в живота) като Микаела.
Мецосопранът Клемантин Марген прави дебюта си в Метрополитън опера през 2017 г. именно в ролята на прелъстителната Кармен. Тогава тя замества оттеглилата се Стефани Кох и излиза на сцена по-рано от предвиденото. Очакванията са големи, но младата певица успява да защити правото си да бъде там. Повторната покана към нея е още едно доказателство за триумфа ѝ тогава. Междувременно Марген изгради кариерата си около този образ – вече е смятана за една от най-интригуващите му изпълнителки, канена в най-престижните театри, като Дойче опер – Берлин, Парижката опера, Опера Австралия и, разбира се, Метрополитън, където е силното ѝ начало. В „Обзървър“ Джеймс Джордан отбелязва, че интерпретацията на френската певица е белязана от трагедията още от първия момент на сцената, което задава един малко по-мрачен тон в развитието на действието. Тембърът ѝ, без да се отличава с класическа красота, е „опушен“ и въздействащ. „С огромния си динамичен обхват и резките промени на темпото Марген държи слушателя нащрек: той няма търпение да чуе какво ще направи тя в следващия момент“, пише Джордан.
Макар и вече много опитна в ролята на Кармен, за Клемантин Марген е повече от добре да има до себе си партньор от класата на Роберто Аланя. Той е изключително артистичен и е французин, за него Дон Хосе е една от коронните партии. Към всички плюсове от неговото присъствие в този спектакъл можем да добавим и взаимодействието на сценичното и житейското партньорство със сопрана Александра Куржак. Можем да заложим на много красиви и естествени знаци на любов между Дон Хосе и Микаела. В другата крайност – сцените с патетична мъжественост и показност, са поверени на Александър Виноградов в ролята на тореадора Ескамилио. Руският бас получава втора покана да пее в нюйоркския театър след участието му в „Луиза Милер“ от Верди със Соня Йончева и Пласидо Доминго през 2018 г.
През 2009 г. за сър Ричард Еър, който има в биографията си успешни постановки в „Ковънт Гардън“ и на Бродуей, „Кармен“ е режисьорски дебют в Метрополитън. Признава, че най-голямото предизвикателство за него е фактът, че заглавието е толкова популярно. Без да прибягва до евтини трикове и провокативни промени в операта, по неговите думи, той би искал да подкопае тази популярност, за да си тръгне публиката от залата едновременно шокирана и възхитена, но и винаги трогната от този музикален шедьовър.
Излъчванията от Метрополитън опера се случват благодарение на фондациите „Америка за България“ и „Виа Фест“.