Начало Музика Личности Квартет с мисия
Личности

Квартет с мисия

5645

Кристина Хинова – цигулка, Йордан Димитров – цигулка, Валентин Геров – виола, Любомир Ников – виолончело: това е новият състав на една от дългогодишните софийски камерни формации.

Първоначално квартет „София“ е създаден като състав към Българското национално радио. В него в различни периоди са били Васил Вълчев, Николай Беспалов, Николай Гагов, Димо Димов, Ангел Станков, Джефри Дийн и др. Днес той е към Софийската филхармония. „Квартет „София“ е институция“, казва директорът на Филхармонията Найден Тодоров.
Доайен на състава днес е виолистът Валентин Геров. Характерни за концертната дейност на квартета са тематичните цикли, привличащи интереса на публиката, като „Виенска класика“, „Обичате ли Брамс“, „Към Новия свят“, „Квартетите на Бетовен“, „Руска и френска музика“, „Под небето на София квартет“. От 2017 г. с огромна популярност се ползва поредицата „Концерти с дрескод“. Следващият концерт на състава е на 6 февруари, наречен е „О, бедни ми Моцарт“.

Концерти с дрескод“ е запазена марка на квартет София през последните години. Как се роди идеята?

Валентин Геров: Нека остане професионална тайна. Хубавото е, че идеята през тези пет години се разви и имаме вече десет концерта с това заглавие. Всичко се роди на шега. Но има резултат, защото получихме отличието Златно перо, бяхме номинирани за Кристална лира, спечелихме доста награди. Продължаваме заедно, а и имаме нова първа цигулка, която специално искам да представя – Кристина Хинова замени Стоимен Пеев. Тя е много подготвена, млада и известна. Продължава по пътя на своя учител проф. Ангел Станков, който бе мой колега в състава, възпитаничка е на Университета за изкуства във Виена, учила е и в НБУ, има огромен опит и като солист, и като камерен изпълнител. Сега се внедри в нашия състав.

Кристина е първата жена, която участва в квартетите, в които и вие сте участвали.

Точно така, а аз участвам в различни квартети вече четиридесет години. Започнах от стария квартет „Димов“, много хора преминаха, тогава бях най-младият, сега се оказах доайен. Животът продължава и смятам, че ни очакват хубави неща.

По колко концерта на сезон може да си позволите да направите, тъй като останалите музиканти имат ангажименти в други състави?

Йордан Димитров е концертмайстор на Камерен ансамбъл „Софийски солисти, Любомир Ников е концертмайстор на Софийската филхармония, Кристина е водач на вторите цигулки на Филхармонията, заетостта им е огромна, само аз се занимавам с квартета. Успяваме да направим от шест до осем концерта на сезон, и то с много разнообразна програма. Включваме и многожанрова, тъй като в новогодишните и коледните концерти участваме с валсове, полки, евъргрийни, джаз стандарти, танга и така разширяваме спектъра на нашата дейност, която е и просветителска. Имаме проекти за деца, за които сме спечелили субсидия от Столична община, тъй като с нашите видеа приобщаваме децата към класическите шедьоври. Това са тематични концерти, дегизирани сме като в детско шоу и актрисата Диана Герова разказва по забавен начин любопитни факти. Последният път Данчо беше с мотора, аз с колата, Любчо с колелото, Стоимен тичаше. Правим изключително забавно детско шоу, което е интересно и за възрастните.

Кристина, вие сте отскоро в квартета. Как се чувствате?

Кристина Хинова: Много добре се чувствам. Естествено, че ние всички слушаме нашия доайен Вальо Геров, който дава винаги много добри идеи. Но няма някакво налагане на мнение. Всеки един от нас може да сподели какво мисли за репертоара, за изпълнението. За мен това е много важно и се чувствам прекрасно.

Как съставяте програмите за концертите?

Любомир Ников: Решаваме заедно, въпреки че се вслушваме в съветите на най-опитния, като преди това и примариусът Стоимен Пеев имаше много важна роля. Има демокрация при нас. Който има идея какво да изпълним през сезона, споделя и обикновено се приема. Гледаме да има баланс – и съвременна музика, и творби, заради които публиката би дошла, както и по-популярни пиеси. Искаме да поддържаме този огън на камерното музициране в България.

Валентин Геров: Програмите ни трябва, от една страна, да са сериозни и задълбочени. Свирим късни квартети на Бетовен, романтична музика, Брамс, Шуман, но трябва да представяме и по-леки жанрови пиеси като танга, валсове. Публиката трябва да се приобщава. Ние имаме мисия. Класическата музика не е толкова страшна, толкова отблъскваща. Но като видят Пиацола, Скот Джоплин, хората си казват: „Те свирят това“ и се престрашават. Стараем се да разширим обема, качеството и вида на музиката.

Останалите състави на филхармонията обикновено разширяват програмите си, като канят други свои колеги.

Валентин Геров: Ние сме си достатъчни и затова нямаме необходимост да каним други (смее се).

Йордан Димитров: И ние за определени произведения, когато трябва да сме квинтет, каним гости.

Привличате публиката и с много атрактивна визия, която няма нищо общо с традиционните афиши – вие сте раздвижени, артистични.

Йордан Димитров: Повечето от идеите са на Надежда Герова, която е нашият пиар. Имаме и съвсем нова сесия, която ще внесе още свежест в нашите програми. Искаме да е нещо по-разчупено, тъй като щом се каже класически концерт, всичко е строго, черно, бяло, папийонка или вратовръзка. Имаме необходимост да излезем от тази строгост.

За мен има и някои неразбираеми неща. Например много наши и световни музиканти се снимат, нарамили цигулката си.

Валентин Геров: О, това отдавна вече не е актуално. Направиха го един, двама и след това всички започнаха да се снимат така. Продължават да го правят хора без въображение. Когато видите новата ни визия, мисля, че ще останете възхитени. Имаме по-строги снимки, както и много раздвижени, цветни. Те ще съпровождат рекламата ни през този сезон.

Щом споменахте сезона, как ще продължи той?

Следващият концерт (6 февруари) ще бъде с Шуберт, един класически романтичен бисер, Моцарт с клавирен квинтет и Шнитке. Ще ни гостува пианистът Стефан Врачев. Както виждате, диапазонът е широк. След това ще подготвим Брамс – кларинетен квартет, Равел със страхотен квартет. През юни продължаваме с квартет на Шостакович, два ранни квартета, оп. 18 на Бетовен.

Господин Геров, както сам казахте, квартетът е вашият живот. Промени ли се вкусът на публиката през годините?

Валентин Геров: Попаднах в квартет „Димов“, още когато имаха старата инерция от онзи легендарен състав – Димо Димов, Димитър Чиликов, Димитър Козев, Нанко Димитров. Концертите се провеждаха в голямата зала „България“, която беше пълна. През 90-те години публиката се промени. Умните, способните и интелигентни хора напуснаха страната по ред причини, които няма да изброявам. Младата публика пооредя. Наложи се поп фолкът, чалгата. Разбира се, този, който слуша камерна музика, не се влияе от тези неща. На хората вече не им е до камерна музика, а и вероятно битът се сви. Всъщност всеки мисли за насъщния. А камерната музика какво им дава!?

Красота, каквато им дава всяка музика.

Да, но те не мислят за красотата. Борбата за живот е много трудна. Не се оплаквам. На концертите ни идват много интелигентни хора, много качествена публика. По-малко са, но по-качествени. Виждам съсредоточени, умни лица. Не са само музиканти или студенти от Музикалната академия. Виждам млади хора, виждам чужденци, такива, на които наистина им харесва нашата музика. Винаги искат да изпълним и някой бис, което е радващо и хубаво, защото нещата не са загубени. По едно време бях се отчаял, че хората отдавна са престанали да се вълнуват от красиви неща.

Някога се пишеше много българска музика за квартет. Всички български композитори са създали и посветили пиеси на някой състав. Вие изпълнявате ли подобни произведения?

С предишния примариус Ангел Станков имаше един гръцки комопозитор, Димитрис Темелис, чиято авторска музика сме записвали много в студиа в Солун. Имаме седем, осем диска. Записали сме няколко квартета на Михаил Пеков.

Това, че сте състав към Софийската филхармония, добре ли е?

И да, и не. Директорът на филхармонията не смята, че квартет „София“ е приоритет. Той смята, че Филхармонията е приоритет.

Логично е все пак.

Смятам, че малко сме неглижирани. Разбира се, подсигуряват се средства за нас. Репетираме в залата. Но нещата са малко по-скромни спрямо нас. Допреди четири, пет години излизаха наши афиши. Сега не излизат. Но се справяме. Допълваме с различни проекти, сами намираме средства.

Извън София гостувате ли?

Свирили сме на „Аполония“, на Софийски музикални седмици, на Дните на класиката в Балчик и на Дните на камерната музика в Габрово. Аз правих няколко концерта в Трявна. Тревненски зет съм и с кмета осигуряваме някакви участия. Едно време имаше Концертна дирекция, която осигуряваше ангажименти, но сега всеки се спасява сам.

Виолистът Валентин Геров е завършил Софийското музикално училище и Националната музикална академия, където след това преподава виола. Специализира в Музикалната академия в Щутгарт. През 1993 г. става виолист в квартет „Димов“, който по-късно се преименува на квартет „София“. През 1994 г. получава наградата „Музикант на годината“. През 2019 г. става носител на Златна лира от СБМТД, както и на държавното отличие Златен век.

Виолончелистът Любомир Ников е концертмайстор в Софийската филхармония от 1992 г. Носител на награди от различни конкурси.

Йордан Димитров, цигулка, е член на Камерния ансамбъл „Софийски солисти“ от 2001, а от 2006 г. е негов концертмайстор. Преди това е бил в състава на СО на БНР, „Колегиум Музикум“, Банкя и на Нов симфоничен оркестър.

Цигуларката Кристина Хинова е завършила Музикалното училище в София, Университета по изкуства във Виена и НБУ. В момента е в състава на Софийската филхармония, но с удоволствие се включва в различни камерни формации като „Ансамбъл Арте“, както и изнася концерти като солистка. От лятото на миналата година е в квартет „София“.

Съставът е носител на наградите Кристална лира на СБМТД, 2004; Български будител на фондация „Млади български таланти“, 2011; Златен квартет на името на акад. Марин Големинов, 2017; Златно перо за цялостен принос в развитието на културата в България, 2018 г.

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. До януари 2022 г. е главен редактор на програма „Христо Ботев“.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display