Изложбата „Нови работи“ на Божидар Бончев може да се види до 2 март в галерия „Арте“ в София.
В галерия „Арте“ Божидар Бончев подрежда своеобразна керамична вселена. И я нарича простичко – „Нови работи“. В експозицията той изразява своето кредо, че керамиката може да „населява“ различни територии. В пространството на галерията са подбрани разнообразни произведения – съдове, условно компактни портрети и композиции-обекти. Всички са сътворени не само със средствата на керамиката, но и на живописта и скулптурата. Божидар Бончев смесва образи и символни послания, вдъхновява се от опита на древните цивилизации и западноевропейските култури, като не пропуска и родната традиция. В произведенията му се срещат геометрични елементи, живописни преливи, детайлно изпипани структури, подчинени на хармоничен, плътен колорит.
Постмодернизмът поставя въпроси за смяната на гледната точка, за разчупването на границата, за статута на свободата, за иновативното конструиране на послания. Божидар Бончев изследва тези проблеми в творбите си. Не без помощта на традицията и доверието в корените.
Божидар Бончев се противопоставя на традиционното разбиране за керамиката. В духа на постмодерната епоха той конструира реалности, в които разбива представите за стереотипното битие на керамиката, надмогва условностите на вида и жанра, преминава отвъд границите на утилитарността и декорацията.
Функционалността е семантично заложена в керамиката, въпросът е какво следва от тази неизбежна първичност. Божидар Бончев надгражда смисли. В разнообразните му произведения виждаме, че керамиката може да се интерпретира многопосочно. Тя далеч не носи само функции, глината е жив материал, който може да съхрани своята виталност в различни времена и пространства. С умел подход творецът като на игра свързва епохи и съчленява парчета памет. Надмогва предметността на материала и го извежда отвъд пределите на утилитарността. Целта му е обектът, който създава, да получи самостойна „надфункционалност“. И успява да я постигне – в играта с кавалетното и монументалното, в срещата на жанров етюд-обект с „високото“ изкуство. Нещо повече, Божидар Бончев използва играта като постмодерен подход и шеговито съпоставя изящното с приложното, размера на утилитарните предмети и декоративните същности.
Керамиката винаги е материална, тя може да се пипне, да се почувства. Божидар Бончев използва същността на материала като осезаем компонент и подчертава неговата топлота – чрез колорит, форма, структура, уместен детайл.
Изложбата оставя усещане за пълнота и завършеност. Тя съчетава творчески посоки, обединени от погледа на този изключително интересен и мъдър художник, който съчленява образи и най-вече смисли.