Начало Галерия Когато учениците се превръщат в учители
Галерия

Когато учениците се превръщат в учители

Портал Култура
19.08.2015
2290
1
Снимки: Национална художествена академия

И този август Художествената академия е територия на децата, всеки делничен ден те са там – седнали пред големите стативи в ателиета с високи тавани, тичат по коридорите или майсторят разделени по групи в градината.

„Лятната академия за деца и ученици от 6 до 15 години e дългосрочен образователен проект на Националната художествена академия, обяснява Мария Ландова, която я замисля и ръководи от създаването й до днес. Целта е студентите да общуват интензивно с децата и всички взаимно да се зареждат с креативна енергия и с радостта да създаваш нещо позитивно, чрез въображение, игра и приятелство. Всички студенти – бакалаври и магистри от различни специалности на Академията, са избрани с конкурс. Условието е да имат и втора специалност „Теория и практика на художественото образование“. Те са подготвени да работят с деца. Всички са отлични студенти с чудесни, слънчеви характери – на страницата ни във фейсбук ги представям поименно. А CV-тата на много от тях са респектиращи.“

5

В академията има деца, които израстват заедно с нея, някои я посещават от 4-5 години. „Десетина деца са записани за целия период и се ползват с почти 50% отстъпка от таксата, която и без друго е най-ниската в сферата на педагогическите услуги, за един астрономически час – 3 лв.“, допълва Мария Ландова. „В таксата са включени всички възможни художествени материали, които са нужни, за да обезпечат учебната програма. Програмата всяка година е различна, за да не досадим на нашите приятели, които са за пореден път с нас. Нито една седмица и нито един ден не повтаря друг, така както всяка рисунка, която децата ни подаряват, е абсолютно уникална. Със същото отвръщаме и ние.“

2

През четирите седмици се редуват занимания по живопис, графика, скулптура, илюстрация – правене на авторска книжка и комикс, пленер и посещения на музеи. Освен това децата получават начални знания за изкуството на керамиката, ръчната хартия, мозайката, витража и текстила. А в края на месеца – на 29 август, в галерия Академия се открива и традиционната изложба с най-добрите техни творби. На 31 август лятното училище завършва с голямо ревю – на костюми, които децата сами ще изработят, с купон и изяждане на тортата. Всеки участник ще получи диплом.

От 2013 г. към Лятната академия за деца и ученици съществува и модул „Заедно“, предназначен за деца и младежи с увреждания. Те посещават академията безплатно през целия месец – само срещу документ от ТЕЛК. С тях се занимават докторанти и студенти от Художествената академия, които специализат арттерапия, под ръководството на Вяра Границка. Младежите работят по индивидуални програми, но участват във финалната изложба наравно с всички, посещават музеите и другите общи начинания, ако желаят. Те участваха и в хепънинга „Жерави за Хирошима“, в направата на алея на летежа.

8

Евгения Ботева, магистър в специалност „Стенопис“, е сред студентите с опит в работата с деца: „Лятната академия е очаквана с нетърпение от децата и от студентите. Тук учениците стават учители, а въображението е най важното качество. Сякаш можем да си отдъхнем от скуката, макар и само за месец. Лятната академия те кара да се чувстваш като част от нещо голямо. Тя носи надежда и стимул да дадеш най-доброто от себе си, да помогнеш на някого да твори красота. В този проект участвам за втора поредна година и макар да имам натрупан опит, децата не спират да ме изненадват със свежите си идеи. Смятам, че все още имаме какво да научим едни от други, а всичко това осмисля положения труд. За първа година имам шанс да работя и в ателието за хора с увреждания. Досегът ми с тях беше разтърсващ и промени мирогледа ми. Те са прекрасни, добри и талантливи. Не се смущават да общуват с нас чрез изкуство си. Резултатите, които постигнахме в часовете по арттерапия, са забележителни. Те са щастливи, когато творят, а ние се възхищаваме на това изкуство в най-чиста форма. За мен е чест да наблюдавам създаването му. Много съм въодушевена, че мога „да преподавам на два фронта“. Да работя с всички е истински забавно. Възможността да споделя опита си с целия екип е страхотна.“

Аслан и Дидо от модул „Заедно“ и техните рисунки. Евгения е сред студентите, които работят с тях.

Джени Иванова също за втора поредна година е учител в Лятната академия: „Ще разкажа историята на една от най-интересните рисунки, направени през изминалата седмица. Бях поставила на децата индивидуална задача „Животно“. Едно момиченце реши да рисува жираф, но много се затрудни. За да й помогна, а в същото време и да й направя по-интересна задачата, й казах, че може да направи животно с части от много други животни. Накарах я да повярва, че в изкуството няма невярно и грозно. Накрая се получи нещо неповторимо, което я накара да се почувства доволна от себе си. Вярвам в това, на което искам да науча децата, че единствената граница в изкуството е небето“.

3

10

Невена Георгиева, бакалавър в специалност „Сценография“: „Няма нищо по-прекрасно от това да наблюдаваш как децата учат, работят и се забавляват едновременно, а усещането, че им помагаш по някакъв начин да се докоснат до света на изкуството, е безценно. Естествено не всички сме родени художници, но всички имаме нуждата да сме заобиколени от изкуство, за да живеем в един по-хубав свят. През настоящата седмица с децата в Лятната академия започнахме да говорим за театър, за магията на кукления театър. Част от програмата е и изработването на различни видове несложни кукли. Ентусиазмът, с който децата създадоха своите марионетки, ме зарадва безкрайно много. В много от тях се усеща дори желанието да осъществят на практика представление.“

12
Децата слушат лекция за графиката, изнесена от Калин Николов в Националната галерия. Те имат възможност да се докоснат до оригиналите творби на Илия Бешков и други именити автори. Снимка: Евгения Ботева

А Георги Гиков, студент в специалност „Графика“, който за първа година е с децата, е лаконичен: „Важно за всички нас е да запазим детската енергия и любопитството, което ни кара да научаваме по едно-две нови неща всеки ден. Искам да кажа на децата, че с мързел нещата се получават много трудно. От личен опит го знам, разбира се!“

4
Денис и неговата нова скулптура „Минотавърът“, направена с подкрепата на Таня.

Незрящият Денис е в X клас, той участва за трети път в Академията и напредъкът му е голям. Той вече си мечтае да следва скулптура. Ели Иванова е глухоняма, иска да учи в Националната художествена академия, в специалност „Дизайн на детски играчки“.

7

Тепърва ще се говори за арттерапията, която е млада дисциплина не само в България, за нейните ефекти в клиничната медицина, социалната и педагогическата сфера, но и за нейната роля в хуманизацията на обществото като цяло. Нали човек се осъществява в естетическото действие – отбелязал го е в писмата си върху естетическото възпитание преди повече от 200 години един голям хуманист, поет, драматург и лекар, Фридрих Шилер. Налага се да ги препрочетем.

Портал Култура
19.08.2015

Свързани статии