„Отговор на всички въпроси“, 2024 г., сценарий и режисура Димитър Коцев-Шошо, оператор Александър Станишев, монтаж Зорица Коцева, музика Калоян Димитров. В главните роли: Анастасия Жовтодид, Велина Георгиева, Сара Драгулева и др. Продуценти Димитър Коцев, Александър Станишев, Зорица Коцева. В програмата на Киномания 2024
„Отговор на всички въпроси“ е може би най-странната киноавантюра, снимана под „режисьорската палка“ на Димитър Коцев-Шошо. Неговият градски магически реализъм винаги ми е привличал заради хъшлашката фантазия и свободата, с която безцеремонно нахлува в живота на героите. В „Отговор на всички въпроси“ младостта и старостта намират своя точка на пресичане в идеята, че живот без любов е скучна работа.
Филмът е резултат от предварително въведени правила за процеса между актьорите и режисьора. Така екипът може би създава своята лична „Догма 95“ чрез опознаване на историите и характерите на актьорите като изследване и предложения за развитие на сюжета. По време на последното издание на фестивала „Златна роза“ във Варна останах разочарована от това, че гилдията пренебрегна този необикновен в кинематографичността си и същевременно очарователно различен като наратив филм.
Възприемам „Отговор на всички въпроси“ като комична мистерия с палаво-страшни отбивки – при финалните титри зрителят няма категорично обяснение кой е онзи персонаж мираж, тайнствено присъствие в живота на героините. А те са Сара (Сара Драгулева), Настя (Анастасия Жовтодид) и Велина (Велина Георгиева) – чудновати птици, жадуващи, търсещи нещото около смисъла. За тях животът е тотален хаос и всяка се опитва да въведе ред, но липсват специалните ефекти, които да ги развълнуват. Докато не се появи субектът, който да ги забележи – животът им не е на фокус.
Настя е винаги в бара, налива на клиенти питиета, налива и други неща, често сменя партньорите, често се събужда на непознати места. Родителите ѝ се тревожат, баща ѝ я праща на специалист, който трябва да диагностицира проблемите ѝ. А според Настя не съществува проблем, това е част от живота – всеки ден да е различно, и тя не иска да става възрастна като родителите си. Сара също посещава този специалист – и тя има големи дилеми – заради любовта е объркана, разсеяна. Нейният дразнител и вдъхновение не познава приятелите ѝ, той е твърде особен. За този особен мъж работи и Велина, която не иска да повярва, че като актриса е пълен провал. Непознатият мъж ѝ предлага да влиза в живота на другите – тя се представя за някого според изискванията на клиента, така всеки пък е различна и трупа опит за актьорското майсторство. Трите жени, без да подозират една за друга, са под влиянието на странния мъж. За зрителя той е невидим, а за героините той е всичко – те си говорят с него, разхождат се, целуват се на улицата. Около трите се залепват загрижеността на най-голямата сестра, която се вълнува за бъдещето на Настя, и историята на шефа на Сара (Радослав Парушев), който освен познавач на правото, защото е бил отличник в университета, е също така кахърен родител. Велина пък играе ролята на приятелка на сина му, наета, за да бъде бащата спокоен относно сексуалните предпочитания на наследника си.
В този чуден пъзел от характери и сътресения Сара, Настя, Велина разкриват своя общ манипулатор и решават да го накажат. Те си мислят, че са го победили, но странникът се мултиплицира – появява се в живота на онези, които отричат любовта, за да ги дари с фалшива сигурност.
Така представен, „Отговор на всички въпроси“ наподобява романтична драма с невидим мъж, вероятно далечен роднина на героя на Хърбърт Уелс, но ако включим оценките си за музиката на Калоян Димитров, операторската работа на Александър Станишев (на екрана всяко лице в близък план излъчва своя неповторима биография) и щурите монтажните връзки на Зорица Коцева, се получава големият отговор – най-новият филм на Димитър Коцев-Шошо е за трудността да си млад в този луд век на компютри, телефони и дистанционно общуване. И още: докато ни има, трябва да живеем, но не затворени в кутийките на офиса или дома, а като рискуваме, като опитваме, падаме и ставаме, а понякога и като се превръщаме в Супер Марио – човечето водопроводчик, преодоляващо препятствия във видеоиграта.
„Отговор на всички въпроси“ съдържа елементи от танцовия театър и естетиката на видеоклипа, но си играе с формите, без да флиртува с публиката. Киноформите в своята неравност предават „счупването“ на чувствата, за които един герой в пиесата на Чехов „Чайка“ казва: „Колко са нервни всички. Колко са нервни. И колко любов!“. Когато открием любовта, заради която искаме да бъдем в живота, това е началото на отговора. Дотогава ще приличаме на Сара, Настя, Велина и ще разчитаме на предсказуеми повторения в дневната суматоха и самотата на нощта.