Концертмайсторът на Виенската филхармония Райнер Хонек и Пламена Мангова гостуват на „Софийски солисти“
„Софийски солисти“ отново забождат вниманието ни, този път с концертмайстора на Виенската филхармония. Райнер Хонек, който за първи път гостува в София благодарение на Пламена Мангова, за да си партнират в Концерт за пиано, цигулка и струнен оркестър от Менделсон-Бартолди. Концертът е на 6 ноември, сряда, от 19 часа в зала „България“.
Изключително радостно е за днешното егоцентрично време, когато срещаме изпълнител с утвърдена международна кариера, лауреат на престижни конкурси, солист на авторитетни оркестри, с наградени албуми като пианистката ни Пламена Мангова. Ето как тя, чакайки на летището, за да се върне в България, отговори на въпросите ми.
Кога и как точно се породи идеята за концерта в България? И за изсвирването конкретно на това произведение?
Проектът за този концерт се роди преди около десетина месеца, когато в разговор с маестро Добройков – главния диригент на „Софийски солисти“, с когото си партнирахме много успешно в началото на годината, се роди идеята да се опитаме да направим един наистина ексклузивен концерт с феноменалния австрийски цигулар Райнер Хонек, дългогодишен концертмайстор на Виенската филхармония. Концертът за цигулка, пиано и струнни на Феликс Менделсон-Бартолди е изключително бляскаво и представително произведение на гениалния тогава 14-годишен композитор. Предизвикателствата са много и най-различни в този ярък, искрящ и брилянтен 40-минутен концерт, но може би все пак главните партньорско-ансамблови задачи са между солиращите инструменти.
Не сте свирили заедно с концертмайстора на Виенската филхармония Райнер Хонек, но се познавате. Къде се срещнахте?
Имам честта да познавам този невероятен музикант от няколко години, от двата фестивала за камерна музика, много високо ниво – Международния фестивал за камерна музика в Йерусалим и фестивала „Интонации“ в Берлин (техен артистичен директор е прекрасната пианистка Елена Башкирова). Досега не се е случвало да партнираме на фестивалите, но сме си присъствали на концертите и немалко сме дискутирали върху музиката и нашия професионален свят като цяло. Слушала съм с възхищение уникалните интерпретации на Райнер Хонек в сложни камерни ансамбли, като някои от абсолютните върхове и запомнящи се за цял живот изпълнения, които съм имала щастието да чуя, са включвали Трио №1 за цигулка, чело и пиано на Франц Шуберт и струнния секстет „Просветлена нощ“ на Шьонберг. И това са само някои от примерите.
Невероятният начин на водене, дълбочината на този толкова опитен музикант, в съчетание с изумителното чувство за ансамбъл, конструкция и музикална драматургия, заедно с блестящото владеене на инструмента омайваха всеки път до такава степен, та човек имаше чувството, че той притежава някакъв свой собствен „етаж“ (изключително висок), особено в музиката на немските и австрийските композитори (но и не само).
Райнер Хонек е дългогодишният, вероятно би могло да се каже вече – легендарен концертмайстор на Виенската филхармония и опера. Пост, който заема повече от 40 години. Той е музикант, сътрудничил с личности от великата диригентска гилдия, чиито имена са изписани със златни букви – Херберт фон Караян, Ленард Бърнстейн, Бернард Хайтинк, Клаудио Абадо, Рикардо Мути, Кристиан Тилеман (разбира се, и с огромна част от най-изявените солисти за тези десетилетия).
Освен историческото си музикално „битие“ във великия оркестър като негов концертмайстор вече от години, маестро Хонек е въвлечен и въвлича в свой изключителен проект. Той е създателят и водач на ансамбъл „Виена-Берлин“, съставен от водещите музиканти на двата велики и вълшебни оркестъра – Виенската и Берлинската филхармония.
Колеги сте, но въпреки това, трудно ли се кани музикант от такъв ранг за концерт в България? С камерен оркестър, който той не познава?
Да, смея да кажа, че, от една страна, е много трудно за напасването на дати, тъй като Райнер Хонек е невероятно зает човек. А от друга страна, той толкова радушно прие поканата, за което и аз, и маестро Добройков, и ансамбълът сме благодарни и приемаме с огромен ентусиазъм и вълнение неговото гостуване.
Със „Софийски солисти“ и с техния нов диригент Константин Добройков открихте сезон 2024 в края на януари, как се работи с него? Всеки диригент е индивидуален.
Всъщност невероятното е, че ме свързват вече 30 години страхотно сътрудничество с този блестящ наш ансамбъл. Началото беше действително преди 30 години на фестивала Лауреатски дни „Катя Попова“ с Концерт №1 за пиано, тромпет и струнни на Шостакович. Това беше първият път, когато си партнирахме с фантастичния диригент, музикант и ерудит маестро Пламен Джуров, толкова съществено допринесъл за развитието в годините на „Софийски солисти“. Маестро Джуров е един от абсолютните еталони за мен в България на страхотен акомпанятор на солисти инструменталисти, истински партньор на сцената, извайващ чудесна звукова пластика и отзивчивост в оркестъра.
Много беше интересно да се запозная през януари тази година с изкуството на маестро Добройков и бях също очарована в партнирането си с него по време на последния концерт, на който изпълнихме Концерта за пиано и струнни на Алфред Шнитке. При него по фантастичен начин се съчетават силен професионализъм с много точно чувство за ансамбъл, прецизен жест и координация, уважение към музикалния текст и свежо усещане за музиката като цяло.
Мисля, че това са великолепни опорни точки за нашето музикално изживяване на сцената – в прекрасната зала „България“, където каним всички музиканти, истински приятели и меломани – с легендарния Райнер Хонек, маестро Добройков, мен и „Софийски солисти“! Заповядайте!