Начало Идеи Гледна точка Котката
Гледна точка

Котката

4472
Паул Клее, „Марионетки“, 1929 г.

На терасата, под специална тента, имаше маса с канапе. Няколко пръскачки поливаха тревата наоколо и тя блестеше като изумруд. Листата на липата хвърляха скокливи сенки върху плочите на пътеката, наподобяващи палави маймунки. Цветовете на розовите храсти, засадени в окопани гнезда от двете ѝ страни грабваха погледа със свежата си руменина като лицата на благородни девици, потопили пръстче в греха.

Закуската вече беше сервирана върху масата. Чаша портокалов сок, кана с кафе, препечени филийки, конфитюр от шипки, масло, сирене и прозирни парченца нарязано филе.

Зад събраната и завързана с панделка завеса на френския прозорец стоеше камериерката в очакване на нареждания. Тя запълваше времето си, като преговаряше наум стихотворението, което беше научила наизуст тази сутрин. Паметта ѝ беше пълна с множество стихове. Тези стихове, които тя постоянно си мълвеше, отразяваха като щит досадата от работата и ѝ помагаха да изглежда винаги приветлива, макар и леко отнесена.

Една котка изскочи иззад къщата и се просна на стоплената тераса.

Долу, в другия край на пътеката, до портата, опрени на зида, бяха изнесени два стола. На тях седяха двама старци, единият мършав, със сребърна къса брада и бял мустак, а другият – обръснат и валчест, с морава топка колкото юмрук на шията. Навярно бяха вратари, или градинарите.

Портата се отвори бавно и изскърца страховито като в приказките. Първо никой не се появяваше, после изведнъж в индианска нишка вътре влязоха десетина мъже на различна възраст, облечени в оранжеви гащеризони. По-младите бяха с избричени слепоочия и с гребен от коса на темето. Можеха да бъдат както работници по поддръжката или охранители, така и нещо по-лошо. Те опряха гръб в зида от вътрешната страна на разстояние два метра един от друг и останаха така, като замръзнали. Последен влезе един нисък и набит мъж, с вид на бригадир или на главатар. Имаше дебел синджир на врата и беше брадясал точно толкова, колкото се полагаше. Дошлите не обърнаха никакво внимание на двамата старци.

– Трима да дойдат с мен да видим къде е Човекът. Другите – тук! – нареди той.

Трима се отлепиха от зида и поеха с него към вътрешността на къщата. Другите останаха по местата си.

Котката скочи от терасата, отиде до старците, отърка се в краката и на двамата и се настани в тревата пред тях.

След по-малко от половин час онези четиримата се върнаха.

– Човекът го няма! – обяви главатарят.

Той приклекна на плочите, като опря едното коляно в земята, извади телефона си и започна да проверява нещо. Сетне набра някакъв номер.

– Човекът го няма! – рапортува.

– И тук го няма! – ясно се чу далечният глас от слушалката. – Останете там до второ нареждане.

Камериерката все още стоеше до завесата. Притвори очи и отново си каза наум стихотворението. Добре че беше толкова късичко.

Котката седи
на двора,
когато се прибираш.
Поговори с котката.
Тя е най-чувствителната вкъщи. [1]

Мършавият старец се наведе към валчестия.

– Остаряхме, наборе – каза той.

– Остаряхме, остаряхме – отвърна другият. – Жена ми всяка вечер вари жито. Вика, така ще ми е по-лесно.

– А моята да я знаеш какво прави? Всяка вечер ме кара да си лягам с костюма.

Главатарят се изправи, прибра телефона в джоба и се огледа. Видя котката. Направи с дясната си ръка пистолет, показалеца насочи напред, а палеца вдигна нагоре и гръмна наужким два пъти, като издаваше съответните звуци с уста – па-па. После извади от джоба на гащеризона истински пистолет и я застреля. И пак каза веднъж – па!

Макар че този път нямаше нужда.

–––

[1] Олав Х. Хауге, „Питай вятъра“, Издателство за поезия „Да“, 2016, превод Мария Николова

Деян Енев е завършил е английска гимназия в София и българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Работил е като бояджия в Киноцентъра, нощен санитар в психиатрията на Медицинска академия и хирургията на ІV Градска болница, пресовчик във военния завод ЗЕСТ „Комуна“, учител, текстописец в рекламна агенция и журналист в „Марица“, „Новинар“, „Експрес“, „Отечествен фронт“, „Сега“ и „Монитор“. Зад гърба си има над 2 000 журналистически публикации – интервюта, репортажи, статии, очерци, фейлетони. Издал е дванайсет книги: сборници с разкази: „Четиво за нощен влак“ (1987) – Награда в конкурса за дебютна книга „Южна пролет“; „Конско евангелие“ (1992), „Ловец на хора“ (1994) – Годишната награда за белетристика на ИК „Христо Ботев“, преведена в Норвегия през 1997; „Клането на петела“ (1997), „Ези-тура“ (2000) – Националната награда за българска художествена литература „Хр. Г. Данов“ и Годишната литературна награда на СБП; „Господи, помилуй“ (2004) – Голямата награда за нова българска проза „Хеликон“; „Градче на име Мендосино“ (2009); „7 коледни разказа“ (2009); „Българчето от Аляска. Софийски разкази“ (2011); очерци за писатели: „Хора на перото“ (2009); християнски есета: „Народ от исихасти“ (2010), „Българчето от Аляска“ (2012). През 2008 г. австрийското издателство „Дойтике“ издава в превод на немски сборник с негови избрани разкази под заглавие „Цирк България“. През август 2010 г. лондонското издателство „Портобело“ публикува на английски сборника му с избрани разкази „Цирк България“. Текстовете му от Портал Култура са събрани в две книги: „Малката домашна църква“ (2014) и „По закона на писателя“ (2015).

Свързани статии

Още от автора