Начало Идеи Гледна точка Лазаре, стани!
Гледна точка

Лазаре, стани!

Деян Енев
30.03.2016
2294

DEnev

Иван Голев издаде „Сезонът на погребенията” (Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, Библиотека „Съвременна българска проза”, 2016), третата част от романовата си трилогия, включваща още „Дани” и „Брокат и парцали”.

Ето какво пише на корицата на новата книга:

„Нека заглавието на тази книга не ви стряска. Това не е тягостен роман, чийто сюжет се развива на прага на отвъдния свят. Нито печална равностметка на житейски път, стигнал до безизходица. Който е прочел първите две книги от трилогията, романите „Дани” и „Брокат и парцали”, знае, че героите на Иван Голев са всичко друго, но не и отчаяни хора. Тъкмо обратното, животът около тях и в тях кипи, обзети са от страсти, а съдбата ги води през често пъти горчивите, но винаги поучителни лабиринти на любовта и пречистването.

Странна смесица между неудачник и късметлия, Лазар Лазаревски продължава по свой начин да се бори за идеалите си, да обича и да бъде обичан. В постъпките му може да има много грешки, но липсва горделивост. Предаван и сам предавал, той не спира да се опитва да постигне това, към което всеки от нас се стреми: когато се тегли чертата, извършеното добро да е повече от стореното зло. Лазар знае, че – кой повече, кой по-малко – всички сме грешници. Ала покаянието ни е онзи светъл нимб, който, макар да не ни превръща в светци, озарява дните ни и ни прави смирени, мъдри и истински.”

Третият роман от трилогията излиза цели 9 години след втория – „Брокат и парцали” (Изд. „Зенит”, 2007)

На корицата на „Брокат и парцали” Иван Голев уточнява:

„Скоро след като завърших романа си „Дани“, почувствах празнота. Бях изоставил героя си Лазар Лазаревски в късната есен сам, с капчица дъждовна вода и две монети в шепата и със смътната надежда да сложи в ред объркания си живот. Какво ли правеше той сега? Беше ли намерил сили да забрави разочарованията си, да прости на другите за предателствата им и на себе си за собствените си грехове?
Не знаех, но много исках да науча. И – ако можех – да му помогна. Седнах отново зад компютъра. Така се роди този роман.“

Между втория, „Брокат и парцали” и първия роман от трилогията, „Дани” (Изд. „Зебра”, 2005) лежат само две години.

На корицата на „Дани” пише:

„Дани“ e новият, при това скандален роман на Иван Голев. Ако в досегашните си книги авторът деликатно и метафорично спестяваше на публиката своето виждане за живота, тук то е оголено откъм пуритански задръжки. Мотото, заето от култовия роман на Хенри Милър „Разпятие в розово. Сексус“ пряко ни насочва към откровената сексуалност на „Дани“. Не бива да смятаме обаче, че романът е закъснял изблик на неудовлетворени страсти или циничен реверанс към булевардната литература. Какво става в днешното семейство, кога любовта се превръща в извратеност, какви хора ни управляват, кой се разпорежда с парите ни, накъде върви светът са само част от въпросите, за които героите заплащат висока цена. Смехът и болката, естественият разказ и драматичните обрати са умело вписани в увлекателната сюжетна линия. Една българска Лолита разтърсва ценностната система на един застаряващ мъж, като го кара да направи своя мъчителен, но честен избор.”

С излизането и на третата част трилогията добива завършен вид и горчивият опус за главния герой Лазар Лазаревски зазвучава като едно от най-точните свидетелства за времето, което наричаме „нашия живот”.

Иван Голев не е от авторите, които постоянно подскачат на батута на медийното внимание. И затова с този текст, нарочно толкова преливащ от цитати, аз искам повече или по-малко да обърна внимание и върху „Сезонът на погребенията”, но и върху първите две книги от трилогията. Да не забравя да спомена – втората книга, „Брокат и парцали”, все още може да се намери в книжарската мрежа.

Силният старт на „Дани” през 2005 г., номиниран за наградите „ВИК” и „Хеликон”, се разби в липсата на всякаква горделивост и желание за шумене у автора му, а голямата пауза между втората и третата книга на практика лиши трилогията от цялостен и съсредоточен читателски интерес. Сега тази грешка донякъде вече може да се поправи.

За „Дани” например Владимир Трендафилов написа в една статия:

„Дани“ е една симпатична история за любовните и социални митарства на застаряващия герой-разказвач из катакомбите на София-център. Той е безработен, издържа го жена му, но подтиснатото му самочувствие на щатен храненик, носталгията му по радиожурналистическото поприще, от което е отлъчен, и задаващият се фронт на старостта го карат да трупа едно след друго купища секс-приключения. Точно те са в центъра на повествованието, а покрай тях текат житейски разсъждения, подробности от малката битова икономика и епизоди от голямата политика. Романът започва както и свършва, в един уловен преходен миг от живота на героя, сред външен и вътрешен хаос, прорязан обаче с нишки от една малко швейковски тип надежда, в смисъл че нещата са толкова шашави, че нищо чудно и да се оправят.

Романът си е позволил всички рискове да се провали, но е сполучил. Не заради друго, а защото разказва човешка история на адекватен език. Всичко в нея е лично и непринудено, няма и помен от амбиция да се представи, примерно, глобална панорама на днешната българска участ. Точно поради тази лекота на поставените цели, редица единични детайли светят и с обобщителна светлина. Езикът, вярно, е на места доста драстичен, като между войници в казармата или по порно канал. Но ако изключим няколко пасажа към края на книгата, никъде другаде не съм усетил да не си съответства с това, което би могъл да предложи — и въобще представлява — главният герой. Пълен паралел. Поне достатъчно пълен.

В „Дани“ Иван Голев определено е надминал себе си, това е най-добрата му книга. И едновременно с това е най-освободената от литературни амбиции. Не знам доколко разказвачът-герой му е автопортрет (и дали), но във всеки случай този разказвач-герой говори директно, ядно и саркастично като човек, на когото вече е писнало да се притеснява дали е симпатичен някому или не. И с това, напук на всичко, ни става даже симпатичен. Един редови битов българин, трезв, похотлив, без илюзии по адрес на себе си и другите, без особено въображение, силно просмукан с околната тиня, но оборудван с пъклено чувство за хумор и доста точни наблюдения над околните хора и неща. Четенето си струва.”

Когато „Дани” излезе през 2005 г., взех интервю с Иван Голев за в. „Сега”, където работех тогава. Интервюто излезе навръх 3 март и се превърна в най-четения текст в електронния сайт на вестника може би за месеци напред. Удивително е колко актуално звучи и днес това интервю. Или може би не е удивително, а просто – тъжно.

Ето това интервю:

Иван Голев: Най ме безпокои циганизацията на народа

 

 

 

едно интервю на Деян Енев

 

Ще срещнеш все повече обезверени хора, които живеят ден за ден – затова казвам циганизация. Преди имаше ред до смърт. Сега има свобода до хаос, твърди писателят

Иван Голев е роден през 1950 г. в София. Завършил е славянска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Автор на 6 театрални пиеси и на 15 книги – сред които 4 стихосбирки, както и прозаичните „Бронзовата лисица“, „Роботът“, „Когато бях вълк, а после цвете“ и „Охлю/бо/в. Отскоро на пазара е новият му роман „Дани“, спечелил номинация за наградата „Хеликон“ за тази година.

– Днес честваме Освобождението на България от турско робство. От какво не е свободна България в момента и кои са най-големите ти тревоги като българин?

– Май не сме свободни най-вече от себе си. Носим си трагедията, както краставият си носи крастата, и ни доставя луда радост да се дръгнем до кръв. Симеон може да не ми допада поради ред неща, но за едно е прав: чипът ни е сбъркан. Много сме черногледи, дребнави, завистливи. Като индивиди сме талантливи, находчиви, интелигентни, но като народ сме овце, да ме прощават послушните животинки. Макар че не сме и толкова послушни, а по-скоро сме хем вироглави, хем апатични. Чудна комбинация!… Бихме могли да претендираме за по-добра съдба само ако престанем да се държим един спрямо друг като съперници и врагове. С годините все повече вярвам в библейската поговорка: направи добро, пък го хвърли в морето. И все по-малко в другата, нашенската: направи добро – изяж лайно.
Тревогите ми са много. Но най ме безпокои циганизацията на народа ни. Нямам предвид само проблема с циганското малцинство, а декласирането на все повече хора, превръщането им в социални аутсайдери. В центъра на София това може да не се усеща толкова, но иди в крайните работнически квартали, или на трийсет километра в Перник, или малко по-нататък в Радомир. Иди в Лом, в Калофер, в Казанлък, в Ямбол, в Странджанско, по селата. България не е само София, Банско и Златни пясъци. Ще срещнеш все повече обезверени хора, които живеят ден за ден – затова казвам циганизация. Живот без дългосрочна програма, без трайни цели. Безработица или, в по-добрия случай, временна трудова заетост, докато се излапат отпуснатите по някоя програма средства. И после – пак в задънената улица. Колкото до самото циганско население, ако не интегрираме тези хора сред нас, ако не намерим начин да ги образоваме и приобщим, децата и внуците ни ще живеят сред едно все по-примитивно и криминализиращо се население. Днес сигурно 2/3 от тях вече са неграмотни. Какво ще могат да работят те, какво друго ще правят, освен мъжката част да върши престъпления, а женската – ясно какво. Виждаш и сега: влизат с каруците в нивите, крадат реколтата, секат до корен градини, гори. Не виня тях, виня българските псевдодържавници, които изградиха гета, вместо общежития. (Не в буквалния смисъл.) И още нещо. Ако продължи това разтваряне на ножицата между богати и бедни, държавата ни все повече ще се превърне в санитарен придатък към Европа. Петдесетина хиляди богаташи, 2-3 милиона слуги и останалото – лумпени, паплач. Може да са били тъпи Маркс и Ленин, но едно са прозрели: че на богаташа са му по-мили на сърцето другите богаташи, макар и чужденци, отколкото бедните му сънародници. Е, какъв народ ще бъдем тогава?! А господата и дамите, които ни управляват, не ги е грижа за това. Тях ги е грижа само да си уредят личния гечинмек, както би казал Захари Стоянов, и да са по БиТиВи и Канала.

– Вярваш ли на Бойко Борисов, че у нас вече няма мутри?

– Ако той наистина смята това, то интересно какво има тогава? Може би муцуни? Или зурли? Има ги, разбира се, и проблемът не е, че ги има, а че тези срещу тях не са си на мястото. Ако има воля, държавата може да ги смачка за една седмица. Но държавата не го прави. Защото в страна като нашата, с население по-малко от това на поне 100 града по света, интересите са преплетени като намотките в електромотор. И защото тогава юридическата гилдия от какво ще живее? От узаконяване на договори за продажба на пуканки?

– Ти беше успешен писател и преди 10 ноември. Какъв паралел правиш между двете епохи?

– Успял е смешка, нали? Да, понаписах това-онова, понатрупах някакъв опит, най-вече как не бива да се пише. И толкоз. А за паралела… добре, ето един. Преди имаше ред до смърт. Сега има свобода до хаос. Изобщо животът се оказа доста неподредено място. Но като се замислиш, и на гробищата цари известен безпорядък: един плаче, друг яде жито, трети копае гроб, четвърти краде цветята. А пети гледа изпод пръстта и се чуди за какво е цялата тази суетня… Що се отнася до самото ми писане, бих казал, че разликата е в следното: преди като че ли повече обичах да мистифицирам простото, сега предпочитам да демистифицирам сложното.

– С какво новият ти роман „Дани“ се отличава от предишните ти книги?

– „Дани“ е най-откровената ми книга. Няма шменти-капели, неразбираеми и за самия мен метафори, басни и залъгалки. Писах, както дишах. Директно, с назоваване на нещата с имената им, защото животът е кратък, а изкуството – мимолетно. Забавиш ли се с фокуса, зайчето избягало. Онова, от цилиндъра.

– В „Дани“ е обрисувана много добра, според мен, картина на прехода. Каква е твоята диагноза за прехода?

– Ще ми се да вярвам, че той няма да е с летален изход за повечето участници. Пъзелът на живота ни бе разритан от това капризно момиченце, съдбата, и от оцелелите му картончета започнахме, всеки според силите си, да подреждаме новия си личен пъзел. Ако си съвсем млад, примерно в ембрионалeн стадий, не е фатално. Но на определена възраст, след като дълго си живял като какавида, да се наложи да ставаш орел и да полетиш с най-смелите, е по-сложно. Всеки се опитва да си намери място в новия живот както може – един със зъби, друг с нокти, трети – замитайки с опашка. Аз предпочитам със сърце. Най-сигурният начин да заживееш нов живот е като не оставиш място за повече болка в сърцето си. Или максимум едно ъгълче, за да не забравиш съвсем какво е.

– В книгата впечатляват майсторски описаните сексуални сцени. Как ще отбиеш упреците на моралистите, които ще заклеймят романа ти като порнографски?

– Не смятам да давам отчет никому. Щом казваш, че сцените са майсторски, за каква порнография става дума? В порнографията няма душа, има само техника и анатомия. Смея да твърдя, че в „Дани“ всички еротични сцени са пропити от много чувства, невинаги, разбира се, любовни. Сексът е нещо основно в нашия живот – като храненето, съня, труда. Как да лиша текста си от него? Чрез секса хората се освобождават от страховете си, налагат властта си, общуват с Бога и, между другото, правят деца. Кое от изброените е вредно? Моят принцип е (вярно, може би малко късно взех да го прилагам), че което го има в живота, трябва да го има и в литературата. Тя е емоционалната памет на човечеството. Защо в паметта му да има бели петна, каквито в реалното му битие няма? Специално ние, мъжете, често мислим за секс и това, по известния бийт-призив, е по-добре, отколкото ако мислим за война. А ако някому тези сцени са в повече, нека ги прескочи и обърне страницата. Или резбата.

– Героинята ти Дани е тийнейджърка, в която главният герой Лазар до края остава платонично влюбен. Кое те спря като творец да напишеш българската „Лолита“?

– Не харесвам побългаряването на чужди образци. То си е препис, макар и художествен. И издава идейна безпомощност и комплекси. Но по-важното може би е, че предпочетох любовта да остане платонична, защото така давам шанс и на Дани, и на Лазар. Иначе той би бил поредният педофил, а бъдещето щеше да остане с една надежда по-малко. Впрочем, забравил съм, Хумберт Хумберт спа ли с Лолита? Не ми отговаряй.

– Какво би искал да кажеш на Ралица, един от най-плътните ти женски образи, ако можеш да я издириш в САЩ?

– „Върни се, патко мила! Знам, че и там не си щастлива, защото щастието не е в парите, а в илюзията, че е в тях. Ти вече нямаш тази илюзия, затова се върни в коневръза при уморените коне, които – самите ти тамошни нови другари го казват – не ги убивали, нали? Върни се да си почивате с Лазар в конюшнята и да гледате през дъските хубавата ни татковина, на която Господ й дал всичко – и зелена паша, и звезди, само дето, вместо грижовни коняри, й дал алчни конекрадци!“

– Нямаш ли чувството, че много от твоите читатели са сред този един милион емигранти, които напуснаха страната?
– И още как! Понякога ми иде да викна: ей, приятели, на кого ни оставихте? Защо да продължаваме да губим собствено зрение, за да отваряме тук очите на слепите? Зъл майтап, ама и истина. Навън са голяма част и от моите, и от твоите съученици, състуденти, хора с нашия вкус и интереси. Тук обаче останахме може би по-консервативните, а защо не и по-страхливите и некадърните. Както и част от децата ни, на които им е мъчно да ни гледат какви сме тикви зелени, но и поради това не смеят да ни изоставят, да не ни изядат прасетата.

– Как може да се помогне на българската литература?

– Има един конкретен, прост и евтин начин и не съм го измислил аз, а го има и в други страни. Годишно у нас излизат примерно сто романа и двеста стихосбирки. Министерството на културата инициира формирането на жури, което избира петдесет романа и сто стихосбирки. Изкупува по петстотин бройки от всяка и ги дарява на читалищните и училищните библиотеки в страната. Така това, което пишем, ще стигне и до най-бедния читател и ще се запази във времето. И цялата дандания ще струва не повече от цената на два-три луксозни джипа или няколко полета на правителствения самолет.”

 

11 години оттогава. Сякаш нищо не е мръднало. Но Лазар Лазаревски се оказа жилав човек.

И в това е голямата и най-ценна отлика между живота и книгите. Днес, когато катастрофичната информационна лавина е заляла отвред всекидневието, когато общият свръхтревожен фон на глобалните и на локалните процеси почти е препарирал и най-обикновените човешки жестове, изведнъж един роман със силата на словото си може да извика:

Лазаре, стани!

И то не с публицистичен патос, а с малките сияйни късчета истинска човешка близост, която е населила всяка страница от романа. И в която, ако си дадем сметка, е същинското ни „бомбоубежище”.

Деян Енев
30.03.2016

Свързани статии

Още от автора