Начало Книги Любомир Пипков. Писма от Париж
Книги

Любомир Пипков. Писма от Париж

437

„Любомир Пипков. Писма от Париж“, съст. Юлиан Куюмджиев, изд. Национална музикална академия „Професор Панчо Владигеров“, 2024 г.[1]

Неизвестни досега писма на Любомир Пипков, разтварящи за първи път най-съкровени страници от епистоларното му наследство, писани до баща му и майка му по време на неговото обучение в Париж от 10 октомври 1926 до 27 август 1932 г. Пореден дар за музикалната ни историография от проф. д-р Юлиан Куюмджиев, който с неуморната страст на музикален археолог разравя недокоснати пластове от музикалното ни минало и разкрива непознати страни от историята на значими фигури. И след поредицата негови издания на документални материали с изключителна историческа стойност, свързани с такива личности в музикалната ни култура като Лазар Николов, Димитър Ненов и редица други именити български музиканти, сега той предлага докосване до оригиналното слово и мисъл на Любомир Пипков от най-ранните му години. Но ако за Лазар Николов например не беше учудващо, че има неизвестен негов архив, предвид особеното му ситуиране дълги години, обвит в мъгла от мълчание, то удивително е, че след стотиците страници, изписани за Любомир Пипков от различни изследователи, все пак е останало и нещо непубликувано. Може би като знак за неговия необятен, необхватно богат свят. А и като знак, че нашето съвремие има какво още да осмисли и по-точно, да пре-осмисли около личността и творчеството му – десетилетия наред интерпретирани само в един определен ракурс, да отхвърли напластени представи и прозре по-дълбоко в духовната същност на твореца. В това отношение е особено ценна работата на Юлиан Куюмджиев, който не само е дешифрирал и подредил хронологично писмата, но и като коректен историк допълва с множество бележки и коментарии, доизяснява и коригира редица досегашни датировки, факти, тълкувания.

Тези 153 писма са изпълнени с ценна, многостранна информация. Споделяните от двайсетинагодишния младеж интимни детайли за извънредно трудния му живот, с недостатъчни средства и без добър френски език, се преплитат с разказите за уроците при Пол Дюка, Надя Буланже, Ивон Лефебюр, за богатата картина на музикалния Париж, с най-ярките фигури на епохата, които той среща или слуша на концерт, както и за българските интелектуалци там по същото време. Близката сърдечна връзка с родителите е и творческо съмишлие с баща му, с когото обсъжда композиционни замисли, идеи, дори изпраща нотни откъси. Така споменава още през 1926: „Ако бих търсил за себе си оперен сюжет, бих ровил в тъмните исторически времена на ереси и жестокост“ и до края на парижките години вече е завършил еталонната за българската опера „Янините девет братя“. А в скрития диалог (писмата от родителите не са запазени) се подразбират интересни нови щрихи и за творчеството на Панайот Пипков, и за фигури и събития в България, от която младият творец непрестанно се интересува, моли да му изпращат новини, както и текстове от български поети и нотирани фолклорни мелодии.

В редовете на тези писма се очертава самият психологически и творчески образ на композитора, с критичния му поглед и към обкръжаващите явления, и към самия себе си, с реална обективна оценка за пропуските в образованието му, но и без подценяване, със самочувствие за своите качества. Проличава борбеният му характер и устременост към утвърждаване, въпреки всички трудности и препятствия („Не ще бъда отшелник и „поет“ мечтателен и плах, а чук и бич“пише през 1927), непрекъснатият му стремеж към усъвършенстване и разширяване на кръга от интереси – към дирижиране, история на музиката, паралелно с часовете в „Екол нормал“ посещава лекции и в Сорбоната. Изумителният му интелектуален потенциал му е позволявал едновременно да успява да учи, композира, свири на пиано, съпровожда изпълнители, пише статии, замисля книга за Мусоргски и френската музика, активно следи музикалния живот, организира концерти, на които се изпълнява и негова музика.

Споменаваните музикални предпочитания (Дебюси, Дюка, Стравински) донякъде маркират и хода на избистряне на собствената му естетика (… това, на което и сам аз се радвам е, че в работите ми проличават качества, присъщи на съвременната модерна музика. Домогвам се до един много индивидуален израз и в основата – само като характер – родното). И в модерността на Париж в 20-те години се оказва, че музиката му е звучала съвременно, получава хубави отзиви и той завършва обучението си с максималната най-висока оценка.

Но най-важното в тази кореспонденция е информацията за самия процес на замисляне и създаване на редица творби на Любомир Пипков от ранните му години, станали по-късно едни от прочутите опуси, показателни за неговата стилистика – от „Детска сюита“ и Първия струнен квартет до Концерта за духови, ударни и пиано, „Янините девет братя“, песни като „Любовта на хамалина“, „Конници“ и редица други.

Ценен източник за всеки бъдещ изследовател на творчеството и естетиката на Любомир Пипков, това издание същевременно е и вълнуващо четиво. То внушава усещане сякаш за единно цялостно белетристично повествование, рисуващо в градация животоописанието на един млад творец, който започва от нищета и проблеми, подобно на истински парижки бохем и постепенно израства, получава признание, утвърждава се и се завръща щастлив (като във филмов сценарий) с отлична диплома и Рьозли – бъдещата Роза Пипкова.

Книгата „Любомир Пипков. Писма от Париж“ бе представена в НМА „Професор Панчо Владигеров“ на юбилейния празник, посветен на 120-годишнината от рождението на големия творец и 50 години, откакто той не е с нас. В препълнената Концертна зала прозвучаха едни от емблематичните му творби от различни периоди, във вдъхновеното изпълнение на музиканти от различни поколения – от създадените в Париж „Българска сюита“, поднесена от утвърдения интерпретатор на Пипковата клавирна музика проф. д-р Александър Василенко, и арията на Яна от „Янините девет братя“, вълнуващо изпята от доц. д-р Габриела Георгиева, до по-късни клавирни пиеси, изсвирени от Никол Кисьова и Филип Илиев, ученици на проф. Василенко от НМУ „Любомир Пипков“, поредица песенни опуси в изпълнение на студентите от НМА „Проф. Панчо Владигеров“ Теодора Тошева, Антония Мутафова, Кристина Петрова, Гергана Тодорова и Николай Велков, с пианистичното участие на Вивиана Груданска, Василена Атанасова и Зорница Гетова и накрая част от прочутия Клавирен квартет, поднесен с дълбоко усетена драматика от младите музиканти от трио „Assai“ – Георги Райчев (цигулка), Тодор Иванов (виолончело), Петър Дюлгеров (пиано), заедно с проф. д-р Огнян Константинов (виола). Една емоционална вечер, оставила у всички желанието за по-честото, трайно присъствие на музиката на Любомир Пипков в съвременната ни звучаща среда.

–––––

[1] Издание на Национална музикална академия „Професор Панчо Владигеров“, по проект на катедра „История на музиката и етномузикология“, 2024. На корицата – портрет на Любомир Пипков от Илия Петров, Париж, септември 1927.

Проф. д-р Анда Палиева е музиколог, дългогодишен преподавател по история на музиката в НМА „Проф. Панчо Владигеров“. Автор на „Традициите на старобългарската култура в съвременната българска музика“ (докторска дисертация, Московска консерватория, 1996) и „Homo Musicus между Балканите и Европа“ (2006). Има десетки публикации в български и чужди издания и участия в множество международни музиколожки форуми.

Свързани статии