7
3922

Малко повече разум!

След всеки извършен терористичен акт (като този в Ню Йорк през миналата седмица) във Фейсбук пространството, но за съжаление и в официалните медии, започват да се възпроизвеждат няколко „дежурни“ топоса, на които ми се иска да хвърля критичен поглед в този текст.

Предварително ще кажа, че съвсем не неглижирам нито човешката трагедия – загиналите, ранените, техните семейства, травмата на свидетелите на варварството и т. н., нито пък огромния обществен отзвук от тези деяния. Самият факт, че те се извършват в центровете на световната (евро-атлантическата) цивилизация, не може да не предизвиква този отзвук.

И все пак, упорито повтарящите се топоси на реакция ми се струват нуждаещи се от критичната рефлексия на разума.

Първият топос гласи, че на Европа и САЩ вече е „обявена война“ от „ислямския радикализъм“ (или даже – от „света на исляма“), а същите тези Европа и САЩ упорито не желаят да признаят този „факт“, тоест спят в прегръдките на „либералния“ си сън. И тъкмо идеологически мотивираният им „сън“ ще доведе (времето е близко!) „стария ни свят“ до разпад и гибел, ако „нещата не се променят радикално“.

Ако за момент се абстрахираме от (разбираемите) потресни чувства на цивилизованото човечество обаче – тоест ако проявим освен емоция и малко разум, би трябвало да си дадем сметка, че понятията „обявена война“, „грозяща ни гибел“ и т. н. са най-малкото силно преувеличени.

Още от началото на „вълната“ от терористични актове на ислямски радикалисти, определени по-хладнокръвни люде се опитваха да припомнят, че в края на 60-те и началото на 70-те години Европа също бе център на терористични атаки – тогава от радикални леви (комунистически) движения от типа на „Червените бригади“, „Баадер-Майнхоф“ и пр., при това, ако се обърнем към статистиките, ще се уверим, че те бяха и по-многобройни от днешните и сумарно взеха доста повече жертви от тях. Пита се: доведоха ли тези тогавашни актове на терор до „гибел“ на Европа, до „разпадане“ на Европа, до дълбока криза? Разбира се, че не доведоха до нищо подобно. И не защото Европа тогава бе по-малко „либерална“ (и „безотговорна“), не защото „червените“ терористи предизвикваха по-слаб обществен отзвук. В какво е тогава разликата (ако въобще я има)? Ще кажат, може би, че днешният терор има зад гърба си „ръководен център“ и пораждаща го патологична идеология (радикалния ислям), каквито онзи терор нямаше. Но това е съвършено невярно. Зад гърба на „червените“ терористи от 60-те и 70-те години стояха перфектно организирани (държавни) разузнавателни служби, държави – дори блок от държави (комунистическият, начело с огромният СССР). Зад гърба на днешните ислямски терористи обаче (нека бъдем поне малко по-малко емотивни и реалистични) стои само един „виртуален“ център – т. нар. „Ислямска държава“, с неопределена територия, неустановена управителна йерархия и полулегални медии. Тази „държава“ – да, поема „отговорност“ след всеки терористичен акт, но разследванията на място неизменно показват, че извършителите са „зомбирани“ не някъде „отвън“, а от определени местни имами (ислямски зилоти), ако не са и направо патологични индивиди, невдъхновявани от никой друг освен от своята лична социопатия или лудост (за узбекистанския атентатор от Ню Йорк разбрахме, че почти не познавал дори Корана). Така че оказва се във фундамента на днешния ислямски тероризъм не стои (най-често) и някаква единна – определена, опознаваема религиозно-фундаменталистка идеология, а индивидуални налудни мотиви и травматизми, различни у всеки извършител. A propos, непрекъснато се говори за „радикалния ислям“ на терористите, но може ли някой (експерт, не „фейсбук мъдрец“) да ни изложи най-общо неговите черти? Или „радикалният ислям“ всъщност е различен у всеки „радикален ислямист“, решил да яхне камион по улиците на световните столици, като много често, макар безспорно да е „радикален“, ислямът му е много малко въобще „ислям“ (пак обръщам внимание на доказаната религиозна безграмотност на последния узбекски атентатор).

По-важното, което искам да кажа обаче е нещо друго. Както червеният терор от 60-те и 70-те години нито „събори“, нито дори „разклати“ Европа, така – ако бъдем разумни, а не просто емотивни – радикално-ислямският терор не е в състояние да „погуби“ или „разклати“ Европа. Говоря тук за самия терор, а не за контра-идеологиите на определени европейски сили, за които – по-нататък. И това се дължи на една много проста причина. Индивидуалният (или групов) терор всъщност не е война. Той е – извинете за тавтологията – индивидуален (и групов) терор, а този вид терор никога в историята и никъде не е бил в състояние да „събори“ (или „разклати“) държави, камо ли цивилизации. Той просто няма капацитет за това. Силите на субекта на терора (индивидуални бандити или бандитски групи) и на неговия обект (държави, при това високо цивилизовани и технологично мощни) са несъпоставими. Несъпоставима с каквато и да било „война“, заслужаваща това име, е и поразяващата мощ на тероризма. Може да прозвучи безсърдечно, но трябва да се съобрази: дори ако едно терористично нападение от типа на днешните вземе наведнъж двеста жертви (което се случва изключително рядко), то в същия ден по пътищата или улиците на европейска страна като Франция, например, от катастрофи или от откровено криминални престъпления (убийства) загиват сигурно повече от това количество хора. Ще го кажа направо: точно както криминалните престъпления никога не са „съборили“ (и не са в състояние да съборят) някоя държава, камо ли цивилизация, така и терорът, практикуван от днешните „ислямисти“ не може да нанесе поражения на държавите, в които се върши. Европа просто не може да бъде „погубена“ (и дори „поклатена“) от такъв вид терор (от неразумните интерпретации и реакции на терора, от контра-идеологиите си обаче – би могла).

И тук идваме при втория „топос“, който се явява в публичното пространство тутакси след всеки терористичен акт. Става дума за воплите – все по-често звучащи от консолидиращи се политически сили – че правителствата на Европа „така и не направиха нищо, за да противодействат“ на въпросната „нова и глобална заплаха“. Те са неспособни в това отношение и значи, трябва да бъдат заменени с други, ръководени от съвсем друг тип (не-либерална) философия.

Ако обаче отново решим да проявим малко разум, вместо лесно емоционално избухване, редно е да зададем на „апокалиптиците“ следния въпрос. А какво собствено трябва „най-сетне“ да предприемат правителствата? Ако съвременният – настоявам индивидуален и некоординиран от никакви „централи“ терор е такъв, какъвто е, то срещу него могат да се „вземат мерки“ точно толкова, колкото и срещу бъдещи извършители на криминални престъпления. Решилият да открадне камион и да го подкара срещу множеството на един площад, независимо от квазирелигиозните си мотиви, е съпоставим с криминогенен тип, който след поредица от дребни престъпления в един момент решава да извърши и убийство. Е, какво могат да направят „правителствата“ срещу (бъдещия) криминален престъпник? Направо ще кажа – нищо особено не могат да направят и затова, уви, по цял свят и винаги, въпреки усилията, са се извършвали криминални престъпления. Това е неотмислимо от грехопадналия ни свят обстоятелство. Но по-голямата част от извършените в последните месеци и години терористични актове са, след разследването им, аналогични именно на криминалните деяния. Извършват ги (припомнете си хрониките) било лежали за дребни кражби и хулиганство млади маргинали от малцинствени етнически групи (но, родени или израснали в страната на деянието си), или пък социопатни самотници – да, понякога (но само понякога) станали обект на „зомбиране“ от квартални имами (мюсюлмански зилоти). Как „правителствата“ да вземат мерки против това? Да вземат да затварят до живот всеки дребен крадец от мароканска, иракска или узбекска народност, защото би могъл след това да извърши (и) терористичен акт? Мислимо ли е това в нетоталитарна и нерасистка страна, мислимо ли е в Европа, която „трябвало да вземе мерки“? Или да следят и „профилактират“ всеки младеж-мюсюлманин, за който се получат сведения, че има проблеми с общуването? Да го разположат a priori във „вражески контингент“, както правеха с произхождащите от определени семейства или с религиозно вярващите в комунистическите държави? Ако разсъждаваме по разум, ще разберем, че това е невъзможно. Точно толкова невъзможно, колкото да се предотвратят в пълнота чисто криминалните убийства.

Разбира се в повика правителствата „най-сетне да предприемат необходимите мерки“ често не се изричат на глас желанията всъщност за нещо друго (и тези желания ми се виждат по-тревожни от повода си). Желания не да се предотвратят индивидуалните терористични актове, а да се… „изселят от държавите в Европа всички изповядващи исляма“, „всички араби (турци, азиатци, балканци)“ и т. н., сиреч, да се действа на етнически и расов принцип. По-нататък – да се репресират (за устрашение) и семействата на престъпниците, да се „закрият всички джамии“ и прочее. Знам, че такива желания  действително започват да имат немалко хора. Само че те са точно толкова неизпълними, колкото и желанията да се опознават (преди да решат да убиват) бъдещите убийци-терористи. Неизпълними са тези желания именно защото, ако биха започнали да се изпълняват, Европа ще престане да бъде Европа и следователно, именно тогава ще „загине“ (или най-малкото ще се „разклати“), понеже ще се превърне в западна покрайнина на Путинова Русия или в „западна“ Северна Корея. А ако съм прав (а аз съм прав), че индивидуалният терор е безсилен да навреди на цяла една държава (камо ли на цивилизация) – нека се изразя умишлено сухо-разумно – това не си струва.

След изредените дотук емотивни „топоси“, следват обаче „стратегическите“. За разлика от „червения“ терор на 60-те и 70-те години – гласи първият – този днешният, ислямският, ако не се вземат мерки, непременно ще се разрасне, а няма да отмре като „червения“, защото е свързан с (причинен е или ще бъде следствие от) „проблема с бежанците и мигрантите“ и с „престъпната“, „безотговорната“, „импотентната“, „безсилната“ – в зависимост от градуса на апокалиптичната истерика на пишещия – „либерална“ политика на „г-жа Меркел и другите“. Дори бежанският проблем да не увеличи терора – гласи вторият топос – той ще доведе до пагубна промяна на демографския фонд на Европа и в бъдеще ще я „предаде в ръцете на нови господари“ (топос, аналогичен с Хитлеровия „разложителен бацил“). И тогава… ужас!

За тези „дългосрочни“ фобии обаче – следващия път.

Проф. дфн Калин Янакиев е преподавател във Философския факултет на СУ „Св. Климент Охридски”, член на Международното общество за изследвания на средновековната философия (S.I.E.P.M.). Автор на книгите: „Древногръцката култура – проблеми на философията и митологията“ (1988); „Религиозно-философски размишления“ (1994); „Философски опити върху самотата и надеждата“ (1996); „Диптих за иконите. Опит за съзерцателно богословие“ (1998); „Богът на опита и Богът на философията. Рефлексии върху богопознанието“ (2002); „Три екзистенциално-философски студии. Злото. Страданието. Възкресението“ (2005); „Светът на Средновековието“ (2012); „Res Vitae. Res Publicae. Философски и философско-политически етюди от християнска перспектива“ (2012); „Европа. Паметта. Църквата. Политико-исторически и духовни записки“ (2015); „Христовата жертва, Евхаристията и Църквата“ (2017); „Историята и нейните „апокалипсиси“. Предизвикателството на вечния ад“ (2018); „Бог е с нас. Християнски слова и размисли“ (2018); „Политико-исторически полемики. Европа, Русия, България, Съвременността“ (2019); „Метафизика на личността. Християнски перспективи“ (2020). През 2015 г. е постриган за иподякон на БПЦ. През 2016 г. излезе юбилеен сборник с изследвания в чест на проф. Калин Янакиев „Christianitas, Historia, Metaphysica“.
Предишна статияКултурна принадлежност и индивид в квебекския мигрантски роман
Следваща статияТяхното идване

7 КОМЕНТАРИ

  1. Може и да е прав г-н професора, но може и да не е. Не мога да се съглася с тези констатации. Нека погледнем историята. Къде е в момента Византия? Как бяха превзети България, Сърбия и т.н. Да не би случайно турците да бяха многобройни и да смазаха православния изток с мощна , модерна, добре организирана армия – съвсем не! Ислямът си настъпва още от времето на Мохамед. Тервел спаси Европа, щото още България не бе ерозирала от многото бавни, дребни, терористични набези на безобидните терористи. Но никой не взе сериозни мерки. След като им трябваше няколко века за да съберат остатците от Арабския халифат, те – ислямистите опитаха втори път и този път успяха. Да – трябваше им 100 години на бавен настъпващ тероризъм – набези, грабежи, клането, изнасилвания, отвличания – е накрая успяха. И никой не вярваше, че това ще се случи, щото тук на Балканите беше top of the top на цивилизацията – най-модерна, най-технологична, най най най. Е най, ама бавно и полека я няма. Така после стана и със самата Османска империя – вярно трябваше 2 -3 века, ама я няма. Тка беше и с призрака на комунизма – и беше подготвена почвата за „ВОСР“ и после така стана и СССР. Така, че да защитаваш ценностите на белия християнски свят, не е отстъпление от принципите на християнството, а грижа да децата и бъдещите поколения. В този контекст св. Константин Кирил Философ, дава брилянтен отговор на сарацините, които лукаво и цинично го питат : Защо, когато искаме да ви колим, вие се съпротивлявате, а не подлагате глава, както ви учи Вашият Бог?
    Цената на това 5 000 000 деца – еничари, огромно количество убити, изнасилени, ограбени и т.н. Подобен е отговорът и на дядо Методи Кусев в словото му против социалистите и т.н. Надменният поглед над невежеството и варварската примитивност води именно до такива последствия. Защото и турците не можеха да превземат Цариград, поради неспособност да превземат, крепости, но дойде момента в който наеха арменец и им направи оръдие и сега само гледаме тъжните остатъци от великата цивилизация, а в Лондон днес носенето в училище на християнски символи накърнява религиозните чувства на пак същите безобидни терористи
    .

  2. Пламен Пеев в прекалил с възрожденския наратив. По дяволите олял с реликтовите приказки. следвайки логиката на говорителката на МИД Шикерова ние българите трябва да сме благодарни на ислама защото прикова вниманието и войските на Византия и благодарение на нейното невнимание българската държава се случи. и просъществува. Падането «под» не е плод на агаряниското мракобесие, варварство, и други лошотии а на упадъка на българската държа, която като бе християнизирана загуби силата (нормалността) която предхристиянската (нейната си) култура и даваше. Говаря за традицията при набиране на армия и т.н. сиреч изоставихме това което можем и започнахме да правим това което не можем. Освен това за ортоксалното хистиянство исляма е по естествен съжител от католицизма. Вижте Ал. Невски – предал е това което сега му казваме Расия на исляма на Златната орда за да не попадне под католическо влияние. и сега е православен светец. А от днешна перспектива ислама и православието са най големите врагове на секуларна Европа. Защо тогава Пламен мрази ислама и се бои от него? между другото алтернативата ислам или католицизъм за ортодоксалното хистиянство е много интересна тема върху каято би трябвало да се упражнаваме някой друг път. и тогава ще си отговорим на въпроса защо за България Расия е по страшна от Туркия.
    професорът е прав че за Европа агаренските набези не са опасни. Бълхите дори не предизвикват почесване. Опасноста е друга обаче. Опасното е че атакувана от православието и ислама Европа може да се върне 4 века на зад към религията като политика. Не че в секуларна Европа няма религии. На против. След присвещението има бум на религии. Секуларния свят не е атеистичен. Целтта на външния варварски натиск е да получи същия отговар от Европа, враговете си приличат. Една рехристиянизирана Европа, Това разбира се ще я убие. Защото силата на Европа е в скуларността, либерализма, демокрацията, индивидуалните свободи, рационализма, правото. Християнски ценности няма. Както и православни и агарянски ценности нема.
    в Европа битуват контра просвещенци, които се наричат консерватори (консерви) които ни говорят за връщане към религия и националната държа. У нас Харизанов & Co говорят с устата на Путин/Ерголем/ Хаменей. И ни обясняват че им е европейско… не господа Европа няма да се рехристиянизира. Защото не е необходимо. Агаряните не са страшни защото са мисюлмани а защото са първобитни. и за това трябва да се отнасяме с тях като с първобитни. мултикултурност няма. Има една култура. И тя е тази на Просвещението.

  3. Watmark – няма какво да прощавам! Имате си гледна точка и мнение – Ваше си е Ви го уважавам, разбира се не съм съгласен с него. Това, че исляма е по-безобиден за Православието е руска измислия и няма нищо общо с истината, както и теорията за Третия Рим. Може би възрожденския дух е водещ за мен, но той е най-обективен за истинското лице на исляма и както се казва не е лошо да се пие от извора, а не от „дезинфекцирана“ руска вода. Казвам всичко това по-горе, щото такава е историята, а причините нека всеки си ги тълкува, но факт е че 500 години първобитните мюсюлмани ни смазваха и тези 5 000 000 еничари(разбирай хубави православни деца с жестоки духовни травми) не е „импотентна“ и „безобидна“ щета над християнските народи. Имам в рода си такива потурчени деца … И абсолютно не е вярно, че примитивизма и загубата на човешки облик не е следствие на исляма. Пак да погледнем в историята – преди исляма имаме образци и шедьоври на наука и изкуство в Изтока и обратното. А Ренесанса и Просвещението са именно възвръщане към античността и премахване на грозния образ на исляма – гротеска на юдаизъм и християнство(справка св. Йоан Дамаскин и св. Константин Кирил Философ) и „светата“ инквизиция – пак отклонения от Православието(предсказано от светите отци още 1054г.)

  4. Пламене, аз съм русофоб и всичко руско ми е чуждо. сиреч не ме интересуват руските глупости. Да зарежем Невски. Да отидем при фенерите. Цариградскя патриарх разрешава богомилите, скрили се в това което му се вика Босна, да бъдат ислямизирани за да не попаднат под католическо влияние. Възрожденския дух е национално образуващ, което е хубаво. Духа на просвещението, волтарианци на нацията на българите. Обаче този дух не е обективен. Не е извор, кутия редбул е. Духът на Възраждането не вижда великата арабска култура пренесла античността на идиотизираните християни през тъмните векове. Исляма умира когато попада в лапите на Иран заплашен от монголските нашествия. Нищо не бил дал. Вижте красотата на Кордоба. по това време християните са живеели в купчини камъни. Да се върнем на глупостите с еничарите. 5 М?! явно нищо не знаете за еничарите. Силовото събиране на деца през 5 г от различни области е прекратено през 1711г. така че не бихте могли да имате потурчени деца в рода си..

  5. Показателно е, че давате за пример Кордоба – Испания – християнска база. Къде до 14 век освен в Испания, където имаме християнско архитектурно наследство и християнски майстори , може да се посочи някакъв артефакт. Само да припомня тъжната съдба на Александрийския фар … Нищо от античността не е пренесъл исляма – точно обратното – всичко е унищожено. Що се отнася до еничарите от рода ми – тази 1711г. – поредната учебникарска информация – корпуса е закрит в началото на 19 век. Няма нищо подобно от това, че има доброволно предаване на деца – това е ПЪЛНА ГЛУПОСТ. Има богомили, които са си сменили вярата и са станали мюсюлмани, но мюсюлмански деца еничари няма – те са длъжни да служат в редовната армия. Това е основната идея на еничарския корпус – понеже не стигат мюсюлмани за армията, насилствено се асимилират християни, които не са поддали на ислямизацията, като целта е да се откъснат завинаги от родовете си и да се помюсюманчат. Няма такава майка или баща, които да дадат детето си доброволно на друга вяра и да не го видят повече. 5 милиона са преминали през еничарски корпус според официални османски статистики. Имаме еничари и това мога да го докажа – всичко останало е ала-бала.

  6. Обещахме си да не говорим глупости. За това има уикепедия. четете там за внимарите. Последните два века са само турци. Казах ви че прекалевате с взрожденската пропаганда