Начало Музика Концерти Международният музикален фестивал „Варненско лято“ през 2023 г.
Концерти

Международният музикален фестивал „Варненско лято“ през 2023 г.

Портал Култура
16.06.2023
4088
Откриване на ММФ Варненско лято 2022 със Симфоничния оркестър на Държавната опера Варна с диригент Микола Дядюра, фотография Росен Спасов

Издание 2023 на първия български фестивал започва на 24 юни и ще продължи повече от 3 месеца с програма, изкушаваща почитателите и на класиката, и на съвременната симфонична и камерна музика, операта, както и на барока, и на кросоувъра.

Проф. Хосен, какво е посланието на програмата на тазгодишното издание на ММФ „Варненско лято“?

Музикалният фестивал „Варненско лято“ и тази година ще бъде ориентиран към символите на хармонията, красотата и на обединена Европа. Един от най-мащабните концерти в програмата е посветен на испанското председателство на Съвета на ЕС – концертът на Виенския камерен оркестър на 30 юни във Фестивалния и конгресен център, който ще е под патронажа на Негово превъзходителство посланика на Кралство Испания у нас Алехандро Поланко Мата. Палката ще бъде в ръцете на един от емблематичните диригенти на Испания Педро Халфтер, а солист ще е полско-канадският пианист Даниел Внуковски. Ще участват солисти, хор и оркестранти на Варненската опера и хор „Морски звуци“. Ще чуем много интересен аранжимент на финала на Деветата симфония на Бетовен, в който ще се обединят творческите сили на изпълнители от много държави. Ще чуем Първия клавирен концерт на Фредерик Шопен, а също и произведения на Естебан Санс и на Красимир Кюркчийски. Ще бъдем свидетели на световната премиера на най-новата пиеса на Санс, специално написана за нашия фестивал. По този начин ние градим един мост между музиката на Испания, на България и на Европа – прекрасни творби, които имат място в програмата както на „Варненско лято“, така и на всички големи европейски фестивали.

Кои акцентни събития очертават характера на новото „Варненско лято“?

Емблематични акценти са първото гостуване в България на 27 юни на забележителния оркестър „Ференц Лист“ от Будапеща под диригентството на големия цигулар и диригент Дмитрий Ситковецки, както и традиционното гостуване на Софийската филхармония на 3 юли с диригент Щефан Фрухт и солист Венцел Фукс, соло кларинетист на Берлинската филхармония.

Разбира се, очакваме с вълнение откриването на фестивала на 24 юни с оркестъра на Държавна опера Варна със солист големия френски тромпетист Ромен Лельо и програма предимно от музика от Черноморския регион. Ще чуем както винаги рапсодия „Вардар“ – в изпълнение на Симфоничния оркестър на Държавна опера Варна, воден от един от най-ярките български диригенти маестро Иван Кожухаров, а след това Концерта за тромпет и оркестър на Александър Арутюнян, един от големите арменски композитори на ХХ век, и Четвърта симфония на Чайковски.

Публиката ще се срещне с единствените български възпитаници, които са лауреати на Първа награда на големия конкурс Мюнхен ARD и носители на наградата на публиката – великолепното клавирно дуо Алина и Николай Шаламови. Алина, с бащино име Комитова, е българка и двамата със съпруга си са възпитаници на школата на голямата българска пианистка Милена Моллова в Нов български университет, а след това правят международна кариера.

Естествено, много силно ще бъде както винаги представянето на български артисти и музиканти на фестивала. Ансамбъл „Пилекадоне“ ще представи интересния кросоувър проект „Моята прекрасна лейди“ в аранжимента на Пламен Проданов. Ще имаме и концерт, посветен на творчеството на патриарха на българската музика Панчо Владигеров, в изпълнение на великолепното дуо Десислава Щерева и Евгения Симеонова.

В основната програма ще ни гостува квартетът на Брюкселската национална филхармония, сред членовете на ансамбъла е младата българска цигуларка Жаклин Прейс, те ще изнесат концерт с магьосника на кристалния орган Мишел Деньов, когото миналата година не успяхме да чуем, защото поради ред транспортни премеждия кристалният орган не можа да пристигне.

В основната програма има много събития, които ще впечатлят ценителите – Шостакович ансамбъл, клавирно трио Хановер, много специален ще бъде и заключителният концерт на фестивала – гостуването на хора London Communiti Gospel Choir на 6 октомври.

Това са все събития, които ще отговорят на вкусовете на всяка аудитория – било то бароковата седмица, или основната програма, кросоувър, театралните и джаз продукциите, участието на легендарни музиканти. Любимецът на варненската публика Веселин Станев ще изнесе рецитал, емблематичните вариации „Голдберг“ на Й. С. Бах ще чуем на 26 юни в аранжимента за струнно трио на легендата Дмитрий Ситковецки, който ще е и изпълнител на цигулковата партия, заедно с виолиста Андрей Гридчук и младата българска виолончелистка Лиляна Кехайова. Това е крайъгълно произведение в историята на музиката, което няма нужда от представяне.

Многобройни са вълнуващите моменти и се надявам много ценители на изкуството от България и чужбина да им се насладят. Да не забравяме, че това са 42 събития с участници от над 34 държави – нещо наистина мащабно. Надявам се в рамките на тези три месеца и половина да преживеем наистина уникални вечери.

Концертите в Летния театър са предизвикателство за организаторите, кого сте поканили на тази най-живописна сцена на открито?

Очакваме с нетърпение оперните спектакли от модула „Опера в Летния театър“, които ще представи Варненската опера – продукцията „Тоска“ със солистка примата Красимира Стоянова и режисьор Сребрина Николова, операта „Хитрата лисичка“ на Яначек – изключително интересна, под режисурата на Вера Немирова и с диригент Павел Балев.

На 11 август ще направим един много емоционален концерт – Sonata’57, посветен на 85-годишнината от рождението на Милчо Левиев. Оркестърът на Варненската опера ще свири под диригентството на Ганчо Ганчев. Ще се включат забележителни джаз музиканти – Антони Дончев, Теодосий Спасов, Вики Алмазиду – ще стане вълнуващ хепънинг за един голям български музикант и джазмен, какъвто е  Милчо Левиев.

Как развивате вашата идея за отваряне на фестивала към нови публики тази година?

Ние настоятелно търсим вниманието на младите хора – и в майсторските класове, които проф. Минчо Минчев провежда в рамките на Лятната академия на „Варненско лято“, и на откритите сцени, които тази година ще бъдат под ръководството на проф. Фришеншлагер, дългогодишен ректор на Виенската академия. Там ще излязат в непосреден досег с публиката на туристическите комплекси и Варна много млади изпълнители от САЩ, Австрия, България, Чехия, Полша, Япония, Бразилия, Австралия, Русия, Словакия. Така Варна за пореден път ще покаже, че е място, където хармонията и музиката събират част от музикалния елит на целия свят в Европа на Черноморието. Защото първият български фестивал и един от най-старите в Европа трябва да е притегателна точка с географско-историческите дадености, но и със съвременния ритъм и живот, който предлага днешна България. 

Джон Малкович как ще се впише във фестивалната стилистика?

Джон Малкович, един от най-големите драматични холивудски артисти на нашето време, ще дойде във Варна за участие в спектакъла „Адска комедия” на 23 юли. Той ще излезе на сцената на Фестивалния и конгресен център с Оркестъра на Виенската академия с диригент Мартин Хазелбьок. Знам, че хората асоциират Джон Малкович с Казанова, но той ще зарадва ценителите на изкуството в една изключителна музикално-театрална продукция. Този спектакъл е съвместна проява на нашия фестивал и Международния театрален фестивал „Варненско лято“ от програмата „Интермецо“. 

Бароковият оркестър Вроцлав

Бароковият модул на фестивала израства с всяка година, с какво ще зарадвате все по-многобройните почитатели на старинната музика това лято?

Тази година имаме исторически първи гастроли в България на барокови оркестри от световна величина. Щастливи сме, че ще се случи историческото първо гостуване на един от най-големите и световноизвестни италиански барокови оркестри – I Solisti Veneti в бароковия модул, с техния главен диригент Джулиано Карела. Това събитие се осъществява със сътрудничеството на Италианския културен институт и посолството на Италия в България. А в сътрудничество с Полския културен институт и посолството на Полша в България във Варна ще гостува Вроцлавският бароков оркестър. Португалският оркестър за съвременна и старинна музика Sete lagrimas consort също ще се включи, което ще направи бароковия модул изключително силен акцент в програмата. Най-старият български фестивал за класическа музика „Варненско лято“ ще представи на любителите на бароковата музика паралелно изключително интересна италианска, португалска и полска барокова музика, която е уникална и която ние, европейците, не познаваме. От една страна, ще чуем за първи път и ще запознаем публиката с тези произведения от епохата, а от друга страна, това ще бъде нещо ново, подходящ пример за подражание за много други европейски барокови фестивали. Малко сме запознати с португалския Ренесанс – музиката от XV–XVI век, периода, когато Португалия е била една от световните сили, не само политически, а и със своето културно влияние при завладяването на Новия свят. В този период Португалия е била водеща и в музикално отношение и има високи постижения.

Ние трябва тепърва да се отворим към богатите традиции, които има в музикално-културно- исторически аспект Европа и да открием нови територии, които трябва да опознаваме всички съвместно – португалския и испанския Ренесанс, полския барок и т.н. В бъдеще се надявам да представим и шведска барокова и ренесансова музика, за която дори не сме чували, а в периода, в който е била създавана, тя също е била водеща. 

Международният симпозиум вече пета година привлича по един различен начин внимание към ММФ „Варненско лято“. Каква е новата тема на научното събитие?

Определили сме темата така: „Традиция и универсалност в испанската музика. От Барока до съвременността“ – тази година посвещаваме симпозиума на Испания, която ще поеме председателство на Съвета на ЕС. Мисля, че няма нищо по-хубаво от това да запознаем българската аудитория и гостите на Варна с традицията и универсалността на испанската музика от Ренесанса до съвремието. 

В рамките на три дни – 1, 2 и 3 септември, ще дискутират водещи музиколози от Испания, Австрия и Германия, ще участват и млади български музиколози под ръководството на д-р Петя Цветанова от Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“. Ще дойдат и студенти, за които това ще бъде безценна възможност, да общуват със световни имена в музикознанието. Темите на симпозиума са „Испанска барокова музика“, „Национализъм и универсализъм в испанската музика“ и „Идентичност и развитие“. На нашата покана отново се отзова уважаваният проф. д-р Хартмут Кронес от Университета за музика и сценични изкуства във Виена, който ще бъде академичен модератор, подпомаган от д-р Петя Цветанова от българска страна.

Паралелно с трите дни на научни доклади и дискусии вечерта ще радваме публиката с три коренно различни с посланието и хармонията си програми. Първата вечер ще бъде посветена на испанския Ренесанс с изпълнения на бароковата и ренесансова група Armonica stanza. Втората вечер ще ни гостуват европейски артисти, които ще изпълнят шедьоври на камерната музика на Испания. Тук ще чуем клавирния квинтет на Енрике Гранадос, клавирното трио на Енрике Фернандес Ардос плюс „Кармен Фантазия“ на Сарасате. А третата вечер ще бъде един компендиум, който ще ни пренесе от испанската романтика до съвремието с Enseic – ансамбъл на съвременна музика на Кантабрия, великолепни музиканти, които ще ни представят изключително интересна и пъстра програма с шедьоври на испанската класика.

Ансамбъл Enseic от Испания

Ангажиментът, който професор Хартмут Кронес е поел към нашия фестивал, продължава да бъде една много силна нишка в идеята, която провеждаме в последните вече 4–5 години, а именно да съчетаем високото научно ниво на педагози изследователи с широката аудитория и специализираните кръгове, да запознаем с тематиката бъдещите български музиколози, гостите и българската аудитория.

Подобни симпозиуми с научно-популярен характер са мост към класиката на бъдещето. Живеем в общество, което изцяло се базира на информационните канали, знаем, че информацията е този източник на знания, без който не можем в нашето всекидневие, и има нужда да запознаем с една непозната територия ценителите и слушателите – както гостите на ММФ „Варненско лято“, така и слушателите на БНР, с тези изключително интересни теми не само за фестивала, но и за нашето музикознание. Гост-лекторите са светила на музикознанието, които в досега с българските си колеги и в разговорите, които провеждат по време на симпозиума и на неформалните срещи, ще могат да стигат до изводи, решения, открития.

Няма да забравя срещата през 2019 г. в разговор с Хартмут Кронес и Адриан Йотикер, които стигнаха до интересни заключения на базата на писмата между Роберт Шуман, Клара Вик и Йоханес Брамс. Те бяха повод за един голям симпозиум впоследствие и във Виена.

Това, което беше коментирано, впоследствие се оказа, че води до сериозни изследвания и до открития, които дават светлина за начина, по който определени композитори са били мотивирани да композират произведения, които до ден днешен са шедьоври в музикалната съкровищница, произведенията на Берг, Малер или на Брамс и Шуман и на тяхната муза Клара Вик. 

Такива срещи на големи светила вдъхновяват хората, Варна е енергийно място, което се усеща от всеки гост на града, и няма нищо по-хубаво от това на един такъв симпозиум човешкият разум, окрилен от вдъхновението и природата, да стига до откровения, които реално имат своето отражение в историята на музиката. 

Променя ли се възприемането на „Варненско лято“ в Европа и света? Какво бихте споделили за кръга от поддръжници и приятели на форума, кои гости ще очакваме тази година?

Изключително съм щастлив, че фестивалът „Варненско лято“ става все по-популярна марка сред любителите на класиката и на сериозното изкуство от цяла Европа и света. Както знаете, вече културен посланик на „Варненско лято“ в Германия и по света е принц Виктор фон Изенбург. Тази година той ще бъде няколко пъти гост на Варна, винаги с различна група меценати и културтрегери, хора, които искат да се запознаят с България, историята ни, нашето Черноморие и с възможностите, които крайбрежието и Варна предоставят за развитието на културния туризъм – който, аз съм убеден, че е бъдещето на европейския туризъм като цяло.

Очакваме гости от Китай и Япония, които не знаят много за страната ни. За тях това ще е голяма изненада – да открият едни от най-старите културни пластове въобще в човешката история, и то точно на Българското Черноморие, във Варна. Освен това имаме вече потвърдени не една, а няколко много сериозни групи от меценати, които ще дойдат за определени концерти, ще има три или четири групи, които ще посетят събития от основната програма в края на юни – началото на юли. Гости от чужбина ще пристигнат специално от Германия и Испания за бароковия модул, ще имаме посетители от балканските държави, които ще пътуват специално за големите концерти на Джон Малкович с Виенската академия и на Лондонския госпъл комюнити хор.

Проектите, които инициираме с Варненската община и ММФ „Варненско лято“, предлагат все повече възможности за стойностни срещи с музиката на ценители, които са израснали с тази култура. Откривайки България, те откриват продължение на своята собствена традиция, обогатена през призмата на българската вековна история. Мисля, че това е бъдещето както на културните ни връзки и сътрудничество с цял свят, така и на българския културен туризъм.

Разговаря Нина Локмаджиева

МАРИО ХОСЕН е цигулар, солист и диригент. Водещ, световно признат интерпретатор и експерт по творчеството на Николо Паганини. Репертоарът му е богат и стилово разнообразен, включва творби от италиански и немски барок до съвременна класическа музика, танго и джаз. Сред оркестрите, на които е солист, са Лондонската филхармония, Симфоничен оркестър „Чайковски“ на Московското радио, Виенският симфоничен оркестър, Academy St. Martin in the Fields, English Chamber Orchestra, Симфоничният оркестър на БНР, Оркестър Брукнер-Линц, I Solisti Veneti, Wiener Akademie, Софийската филхармония.
Виртуозът Марио Хосен е роден в Пловдив. На 8 години дебютира като солист на Пловдивската филхармония. Получава образованието си в София, Виена и Париж. Сред преподавателите му са Дарина Данкова, проф. Михаел Фришеншлагер (ученик на Йехуди Менухин), проф. Жерар Пуле (ученик на Хенрик Шеринг). Има издадени 22 албума за италианската звукозаписна компания Dynamic и за Doron Music Швейцария. Дискографията му включва интеграли с квартетите на Паганини, сонатите за цигулка на Бетовен, Бах и Хендел, концертите за цигулка и оркестър на Паганини, Брух, Менделсон, Брамс, както и световни премиерни записи на неиздавани творби на Паганини, Моцарт, Тартини, Рола, Меркаданте и Крайслер. Сред композиторите, които му посвещават творби, са Райнер Бишоф, Георги Арнаудов, Валтер Бер, Томас Марко, Алесандро Солбиати, Франсоа Пиер Декон. Основател на Паганини ансамбъл Виена и артистичен директор на международната академия и музикален фестивал „Орфеус“, провеждани ежегодно във Виена.

Портал Култура
16.06.2023

Свързани статии

Още от автора