Начало Музика Личности Между небето и морето
Личности

Между небето и морето

Цветан Цветанов
25.02.2023
6646
снимка личен архив

Корейско-японското ембиънт-рок семейство Tengger ще представи музиката си за първи път у нас на 25 февруари в НДК

Те се срещат преди повече от 15 години на фестивал за експериментална музика в Южна Корея, на който свирят на една сцена. Итта (глас, хармониум) е авангардистка от Сеул, а Марукидо е японски нойз-артист. Веднага се разпознават, а година по-късно вече обикалят света заедно с музиката си. До раждането на сина им РААИ (сега на 10 и пълноправен член на групата с глас, танц и клавиши), се казват Ten (но не просто „10“ на английски), а оттогава насам са Tengger (същото като „Тангра“ – б.а.) – монголска дума, обозначаваща небесната шир, която си има и своя унгарски двойник със значение „море“. Съвместната им музика е деликатна, задълбочена, търсеща връзка с вътрешния Аз, но на моменти и препускаща. „Ембиънт-рок“ е просто обозначение, което задава цялостния диапазон. А той съдържа какво ли още не – дори скрити фолклорни и ритуални мотиви.

Tengger, чието първо европейско турне след пандемията завършва днес в София, ще излязат на сцената на клуб „Сингълс“ (НДК, вход А4) тази вечер (събота, 25 февруари) малко след 21 часа, като преди тях ще са Миран Колев с проекта си E.U.E.R.P.I. (вече свирил с Tengger на творческа резиденция в Южна Корея през 2017г.) и специалната му гостенка – визуалната артистка Гергана Иванова-Гери, носителка на множество отличия като Наградата за млад автор в V форум „Малки графични форми“, на почетната специална награда за развитие на световното съвременно графично изкуство на Десетото международно триенале на графиката в Битола, както и един от избраните автори на фестивала Cubos de las Tentaciones 8th FIG Bilbao – Фестивал за хартиено изкуство в Испания. Събитието е част от азиатската серия на радиофестивала „Аларма Пънк Джаз“, който тази година чества 15-години от създаването си.

Започваме с името на групата – преди и сега – и с това как тя се промени с пристигането на РААИ.

Итта: Моето сценично име „Итта“ на корейски означава „съществуване“, „да съществуваш“, на японски пък „ичи“ е „едно“. Първата сричка на японски от името на Марукидо, „мару“, означава „кръгче“… Така че от моето име взехме единицата, а от неговото – нулата. И се получи „10“, което е игра и на думи, но и на символи от двата езика. Първоначално естествено всичко беше повече като съвместна работа между двама отделни творци, пътуващи заедно в различни страни и сред природата, докато днес вече сме едно. След като РААИ се роди, светът ни се разшири още повече и за да изразим това още по-голямо отваряне на възприятията ни към света и да обозначим разликата между предишните нас и нас днес, сменихме името от Ten (10) на Tengger.

РААИ, а за теб кой е най-интересният момент в това да правиш музика с родителите си?

РААИ: Публиката… Най-интересно ми е да гледам лицата на хората – как слушат концерта ни.

автор на плаката Иглика Коджакова

Природата заема важна част във вашата музика – не само в заглавията на отделните пиеси, които често са свързани с някоя стихия, но и във видеоклиповете ви, в семейните ви снимки дори… Кой е вашият идеален баланс между органичното и синтетичното, между природата и технологиите, които използвате в музиката си, тъй като тя в голяма степен е и електронна?

Марукидо: Във времената на хипитата също е имало два типа хора: едните – ориентирани повече към природата, другите – повече към новите технологии в звука за онова време. Нас ни привличаха и днес ни привличат и двете страни на тази музика. Всъщност технологиите и природата не са чак толкова раздалечени помежду си. Те даже са доста свързани и понякога се сливат.

Вашата музика по един много фин начин кара хората да се реят, „да левитират“ в залата. Какво обаче ви „заземява“, ако вземем името на най-новия ви албум Earthing („Заземяване“)?

Итта: Значението, което влагаме, е „да усетим повече земята“. По време на пандемията Марукидо беше в Япония, в планината, а аз и РААИ – в Сеул. Бяхме разделени и това сякаш ни тласкаше към по-задълбочено общуване с природата. Не можехме да се виждаме за година и половина по време на пандемията, когато границите бяха затворени, но когато отново се събрахме накрая, това беше за зимната ваканция на РААИ, после отидохме на море… По време на пандемията да отидеш сред природата беше и един от начините да не срещаш много хора. Беше период, в който успяхме наистина да се докоснем до природата. И посланието, което тогава усетихме, го изразихме в този албум.

Малко преди пандемията записахте и друг албум – Shikoku, който е по-документален и също отразява уединението на човека – не в природата, но в храма.

Итта: Да, Шикоку Хенро е известен поклоннически маршрут, който включва 108 будистки манастира в Япония и който ние изминахме два пъти, записвайки камбаните на тези манастири. Първото ни пътуване включваше 88 манастира, а второто – вече всичките 108. Когато човек влезе в будистки храм, той удря камбана и именно този (човешки) звук и отекването му записвахме ние по време на поклонението си.

Това е много интересно изследване на вътрешния свят на храмовете и обживяването им от човека. По какъв начин от него обаче се получи и музикален албум, защото работа с документални звуци изисква съвсем различна настройка, ако трябва да я сравним с композирането на музика, която после ще се свири на сцена?

Итта: Идеята на албума Shikoku беше да насложим един върху друг различните звукови слоеве от различните манастири и да го представим като едно цяло. Всеки звук беше отделен слой, а ние с натрупване представихме цялостната идея.

Във вашата музика я има изразена срещата между медитативната и динамичната страна на музиката. Тоест – има и ембиънт, но има и препускане. Разкаже ни за преливането между тези две страни на музиката ви.

Марукидо: В света съществуват – всякога и навсякъде – различни противоположности. Като различните сезони например. Така и в музиката ни се опитваме да постигнем баланс между тези противоположности…

Изненадвате ли се взаимно на сцената след толкова години съвместен музикален и семеен живот? Или РААИ ви изненадва основно?

Итта: Вече толкова години сме заедно, че май не успяваме чак да се изненадаме един друг на сцената, но понякога се изненадваме от РААИ. Понякога той импровизира нещо съвсем ново с глас – на репетиция или направо на концерт.

Природните стихии са с вас на сцената и като видеоизображения, както видяхме вчера в кино „Фросина“ в Скопие.
Итта: Да, изображенията на екрана (спокойна морска шир – б.а.) целят да постигнат ефекта на това дълго време да се взирате в морето. Това е и вътрешното ни усещане, докато свирим музиката си на сцена – то е същото като сливане с морето.

Превод на разговора Милица Минева

Вратите на клуб „Сингълс“ отварят за публика за концерта в 20 часа. А след концерта в клуба ще звучи музика и на следващите азиатски авангардни артисти, които ще участват на събития на „Аларма“ през годината – Алекс Хан Хунтай, Джунко Уеда (с френската прогресив-група Poil) и… Икуе Мори!

Цветан Цветанов
25.02.2023