„Най-американската“ опера на Джакомо Пучини се завърна в театъра, където през 1910 г. е световната ѝ премиера. Прякото излъчване от Ню Йорк е на 27 октомври от 20 часа в Синема Сити София.
Когато преди 108 години „Момичето от златния Запад“ е представена за първи път, Енрико Карузо и Еми Дестин са в главните роли, на диригентския пулт – Артуро Тосканини, а Джакомо Пучини е в ложата на Мет и тръпне с надежда всички да харесат най-големия, по думите му, хит.
Сега ръководството на Мет връща под прожекторите постановката на Джанкарло дел Монако от 1991 г. Ще видим и дългоочакваното завръщане на големия тенор и актьор Йонас Кауфман на тази престижна сцена след 4-годишно отсъствие. Германецът вече изигра Дик Джонсън на 17 октомври, след като в последните три години няколко пъти приемаше и отхвърляше поканите от Америка. Директорът на Метрополитън опера Питър Гелб отбелязва, че когато един театър иска да привлече най-големите звезди, той се съобразява с техните изисквания, защото „по-добре да бъдат на сцената, дори и за кратко, отколкото никак.“ И така Йонас Кауфман ще изиграе само част от спектаклите на „Момичето от златия Запад“ тази есен, останалите са поверени на Юсиф Айвазов – съпруга на Анна Нетребко, поел риска да влиза все по-често в овакантените от прочутия му колега спектакли.
Зажаднялата публика със сигурност е във възторг от възможността да види Йонас Кауфман отново (преди спектаклите в Мет той изнесе и концерт в Карнеги хол в началото на месеца). „Ако си фен на Йонас Кауфман, трябва да свикнеш с малките разочарования“, пише в шеговит тон Джошуа Барон в „Ню Йорк Таймс“. И меломаните, и дирекцията на театъра със сигурност са въздъхнали с облекчение – този път пречки няма. Кауфман е в града!
В ролята на Дик Джонсън той може да се разгърне в целия блясък, който го прави звезда от такава величина – харизматичен, мъжествен, с прекрасен тъмен глас, който добавя страст и драматизъм, тенорът умее да вълнува зрителите. „Страхотно е да си каубой, лошото момче с черна шапка и дълго черно палто – липсва ми само конят – шегува се Кауфман в едно интервю и добавя: Имаме страхотни декори и постановката на Дел Монако е фантастична!“
Със сопрана Ева-Мария Вестбрук вече се е срещал на тази сцена през 2011 г. във Вагнеровата „Валкюра“. А „Момичето от златния Запад“ е взискателно заглавие – за него също трябват смели и издържливи певци. Критиката определя изпълнителката на главната роля като комбинация от сила и крехка женственост. „Това е нейната роля – добавя комплимент и Йонас Кауфман – като грабне пушката, и става друг човек“. Последната брънка в любовната интрига е добре познатият ни баритон Желко Лучич – влюбеният в Мини шериф Джак Рейнс.
Въпреки мнението на самия автор, че това е едно от най-добрите му произведения, „Момичето от златния Запад“ остава в сянката на другите му големи опери, завладели световните сцени през ХХ век. И все пак музикалните специалисти я определят като magnum opus, изтъквайки майсторството на композитора, което кара Тосканини да нарече творбата „голяма симфонична поема“.
Действието се развива в Америка по време на „златната треска“ в Калифорния в средата на XIX в. Мини – момичето от заглавието – е една от най-привлекателните героини на Пучини. Силна и независима, тя е готова на всичко, за да спечели мъжа, когото обича. Именитият оперен режисьор Джанкарло дел Монако, който започва кариерата си със спектакли в Италия с участието на легендарния си баща – тенора Марио дел Монако, прави умишлено традиционен и опростен прочит на тази „американска“ творба на Пучини, с декори, които пренасят публиката в суровите условия на тогавашния бит. Важна роля в изпълнението на неговия замисъл има и Марко Армилиато, който вече 20 години е един от най-предпочитаните диригенти в този театър. Според критиците, изпълнителите на поддържащи роли (основно мъже) и особено удивителният хор на Метрополитън опера имат могъщо присъствие – достойно за покоряването на Дивия запад.
Излъчванията от Метрополитън опера се случват благодарение на фондациите „Америка за България“ и „Виа Фест“.