Начало Музика Концерти Музика за „Пилекадоне“
Концерти

Музика за „Пилекадоне“

Олга Шурбанова
09.06.2021
4614
„Музика за „ПИЛЕКАДОНЕ“

Той е „хорът“. На концертите на „ПИЛЕКАДОНЕ“ кларинетистът Венко не само свири, но и разказва, обяснява, разсмива с присъщата си лежерна сериозност, предразполага публиката към онова, което след малко ще прозвучи от виртуозните инструменти на петимата приятели – камеристи: Мила Павлова – флейта, Валентин Методиев – обой, Венелин Пиперов – кларинет, Евгений Тонев – фагот, Ясен Теодосиев – валдхорна, чиято дългогодишна взаимност на сцената и в живота, както и просвещенските им търсения на новото и неординерното, са направили от този квинтет това, което е – непреходно млад, буден, кипящ от иновативни идеи, готов за всякакви артистични предизвикателства.

И сегашната проява на състава в Софийската градска художествена галерия (29 май), назована „Музика за „ПИЛЕКАДОНЕ“, започна с един пролог – откровение, който, също като асоциативните картини на Андрей Даниел по стените, не можеше да не събуди отклик у всички, споделящи емоциите на днешния ден.

Каква година! Очаквал ли е някой от нас, че ще живеем в такова време? Мислехме, че на нас не може да ни се случи нищо лошо, че сме недосегаеми, че сме научили уроците на времето и историята. И изведнъж бяхме затворени по къщите си, не ни даваха да се виждаме с най-близките, не можехме да пътуваме, не можехме да свирим, да играем, даже да ходим в парка! Никой не очакваше, че ще продължи толкова дълго, а и явно още не е свършило. Заболели от вируса продължават да умират, бизнеси да спират съществуването си – много е апокалиптично! Дали светът ще се върне към това, което познаваме? Дали изкуството ще се промени? Дали въобще ще го има? Дали хората на изкуството – тези лесно раними души, ще са нужни на новия световен ред? Тези, които всяко управление в период на криза на първо място е готово да премахне!

В тази обстановка, през първия локдаун, когато изведнъж всичко мина онлайн – училище, бизнес срещи, пазаруване, социални контакти, – Мила предложи страхотната идея да приканим изявени български композитори да напишат произведения специално за „ПИЛЕКАДОНЕ“. Музика, вдъхновена от тази толкова необичайна ситуация. И за наша огромна радост на призива ни откликнаха незабавно четирима талантливи творци, които създадоха и ни посветиха четири чудесни оригинални опуса за духов квинтет.

Посвещенията по време на КОВИД… почти като „Любов по време на холера“… неизбежно настроиха слуха за нещо извънредно, донейде смущаващо, което в друг момент би изглеждало като чуждица, понятна най-вече за професионалисти. И каква изненада! Прочитът на четирите произведения с нова българска музика – четири световни премиери! – от неизкушения слушател не само не се препъна в липсата на навици, но, ако съдим по възторжения прием, отвори сетивата за други простори отвъд познатия хоризонт. И ако допуснем, че публиката малко или много се води, несъмнено щастливата идея на квинтета да провокира съзидателния дух на водачите творци с доказан креативен заряд, изтръгнати от руслото на застоя, е същностната победа в смелото начинание. Всички те посрещат със спонтанна радост поканата. И пренасят това си настроение, вярата, че животът продължава, в сътворената през 2020 г. за пилекадонци музика. Опусите на трима от откликналите творци, като по „уговорка“, черпят импулса си от естеството. Петте багатели на Явор Гайдов Forest Walk (Разходка в гората); Roots (Корени) на Пенка Кунева с названията на частите: Nature (Природа), Hope (Надежда), Roots (Корени); Vere Aeternum (Вечна пролет) на Албена Петрович-Врачанска, а в известен смисъл и непрограмното INTERMEZZO за духов квинтет на Васил Казанджиев, изразяват изконната ни връзка със земята, живителните сили на природата с нейното светло обещание, че винаги има „утре“ и че то непременно ще настъпи с цъфтежа на дърветата и гласа на птиците. Различните стилове и почерци – инструменталните хрумки на кларинетиста аранжор Явор Гайдов (вече интегриран сътрудник на квинтета), като аналогията с анаграмата BACH в последната багатела – COVID, със закодираните в акордовите построения смислови знаци; финият фолк-джаз привкус, повлиян и от сватбарските оркестри на 80-те, особено доловим във финалния „джем-сешън“ на „Корени“ в творбата на известната ни музикантка в Холивуд Пенка Кунева (композитор в прочутите видеоигри „Принцът на Персия“, „Трансформърс“ и „Мумията VR“, оркестратор и на звуковата картина към филмите „Трансформърс“, „Матрицата“, „Карибски пирати“, „Ангели и демони“, „Шерлок Холмс“), широкоспектърният талант Албена Петрович-Врачанска (жителка на Люксембург, жонглираща с жанрове и непривични изпълнителски конфигурации), и тук, в най-новите проявления на авторите разкриха отличителния чар на индивидуалния характер, закърмен от една обща отечествена принадлежност. Акцент в програмата безспорно постави блестящият опус на Казанджиев, изпълнен с „ритмични капани, хармонични главоблъсканици и увенчан с бравурен, виртуозен финал“. Възхитителното творческо дълголетие на Маестрото и днес, в осмото му десетилетие, се оказва точно толкова младолико, дръзко и откривателско, колкото е и вечно възраждащата се пролет. Вечната пролет, възпята от Албена Врачанска, чието трепетно, шушнещо с безброй неведоми устни в пробуждащата се природа тайнство: Пролет и малки потайни желания в градинките и душите ни бродят…, извикващо в съзнанието театралната магия на онзи вълшебен „Сън в лятна нощ“, бе изсвирена и „изиграна“ от квинтет „ПИЛЕКАДОНЕ“ с покоряващо проникновение.

Музикантите от ПИЛЕКАДОНЕ пред картината на Андрей Даниел „Оркестърът“

И след всичко това трябва ли да се питаме кое накара атрактивният и обичан квинтет да се заеме с щекотливата задача – нова българска музика в период на изолация. Изолация и на публиката от залите, от артистите, от изкуството, в момент, когато шоу-забавата с клоунските ковид-маски, през които да личи смехът, осребреният, режисиран смях, се радваше на най-масов успех.

Впрочем пилекадонци са се забавлявали също. Покрай отговорността към професията и високата си мяра. По време на репетициите, в изследователската работа върху взискателните партитури. И после, когато музиката им става толкова близка, сякаш е сътворена от тях самите. Защото в двустранния избор композитори – изпълнители няма нищо случайно. И защото четиримата автори – Васил Казанджиев, Пенка Кунева, Албена Петрович-Врачанска и Явор Гайдов не от вчера са гласували пълно доверие на прекрасните инструменталисти, вдъхновени от артистичната им класа, от образа им на музиканти, които винаги са търсели смисъла.

Олга Шурбанова
09.06.2021

Свързани статии