Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ отпразнува 95 години от създаването си с тържествен концерт на 5 декември в София и на 6 декември в Стара Загора, в рамките на Фестивала на оперното и балетното изкуство.
Въпреки израстването и немалкото успехи през годините, родното ни професионално музикално образование има нужда от подкрепа и самочувствие, а какво по-добро от това да се похвали – с действащия вече 60 години Академичен симфоничен оркестър, с ярки таланти, както сред студентите, така и сред техните преподаватели, и с новата придобивка – концертния роял, който пристигна преди броени дни и вече е на разположение на пианистите. Всичко това публиката видя на една сцена на 5 декември, когато с тържествен концерт бе отбелязана 95-годишнината от създаването на Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“.
Както често се случва, концертната зала на Академията беше изпълнена до краен предел, имаше правостоящи и хора, които не успяха да си намерят място като зрители. В приветственото си слово новоизбраният ректор проф. Димитър Цанев поздрави всички бивши и настоящи възпитаници, отбеляза победите, но се спря и на нещо много важно – трудния път за постигането на високо ниво от крехка детска възраст с отговорност и дисциплина, за да разцъфне един талант и да удържи на всички препятствия, за да се покаже пред света, в който да остави своя диря. На проф. Цанев и неговия екип се пада отговорната задача да изведат НМА към нейния вековен юбилей, да върнат доверието на младите хора, за които светът вече е отворен. Убедихме се в този празничен концерт, че учебното заведение, което наскоро получи награда за най-висок рейтинг в областта на музиката и танца в България, отглежда достойно поколение – млади хора, които са избрали да останат и да се борят за признание тук. Беше интересно да се видят както техните постижения на сцената, така и блесналите погледи на техните преподаватели в залата – окуражаващи, преживяващи със своите студенти.
Едно от най-ценните качества на празничния концерт беше преобладаващото присъствие на български автори в програмата. Началото беше с Тържествени фанфари, пиеса, специално написана и посветена на Академията от акад. Васил Казанджиев. Въздействието беше подсилено и от присъствието на композитора в залата. Последва част от Клавирното трио на Любомир Пипков в изпълнение Симеон Златков – пиано, Филип Филипов – цигулка, и Теодора Атанасова – виолончело. Във време, когато камерната музика не може да се смята за начин музикантите да си изкарват прехраната, е особено приятно да се чуе добре изработено и представено с отношение и дълбочина българско творчество. Трима бяха и студентите солисти във втора и трета част на Триптих от Александър Райчев: Мирослав Димов – ударни инструменти, Мартин Савелиев – кларинет, и Дария Йовчева – пиано. Творбата, писана през 1989 г., би могла да заема далеч по-видимо място в репертоара на оркестрите ни, а вместо това тъне в забрава. Райчев, също както и Пипков, е използвал фолклорни мотиви, добавил е сложни метроритмични елементи, които е вплел в на моменти приказните музикални импресии. Взискателната партитура беше разчетена и поднесена на публиката достойно, за което заслуга имаше и Академичният симфоничен оркестър, воден от проф. Пламен Джуров. Сред трите оперни арии в програмата, представени от млади гласове от Вокалния факултет, също имаше българско произведение – след Глория Кънева с Ария на Леонора из операта Фаворитката от Доницети и Жана Костова, която чухме като Мюзета от Бохеми на Пучини, басът Боян Савов изпълни мрачната и въздействаща Ария из Хан Крум Ювиги и така беше отдадена почит към отишлия си на 25 ноември 2016 г. диригент и композитор проф. Александър Йосифов.
Своя принос към тържествената атмосфера дадоха и студентите от хора към Теоретико-композиторския и диригентски факултет, подготвени от проф. д-р Адриана Благоева. Заедно с Академичния симфоничен оркестър те изпяха Кирие и Глория из Меса в сол мажор от Шуберт. Като солисти се изявиха Мирела Александрова и Иван Пенчев.
В своеобразен празничен апотеоз се превърна изпълнението на първа част от Концерт за цигулка и оркестър №1 на Панчо Владигеров – патрон на Националната музикална академия. Пред Академичния симфоничен оркестър като солистка застана цигуларката Сара Паносян и под палката на проф. Пламен Джуров тази нелека творба прозвуча като истинска гордост на музикантите от няколко поколения да бъдат наследници на достойна за опазване традиция.