
Преди броени дни на български език излезе една много акламирана и награждавана книга на австрийския историк на настоящето, професор Филип Тер (от Виенския университет): Новият ред на Стария континент: История на неолиберална Европа, издание на Издателска къща КХ – Критика и Хуманизъм, в превод на Силвия Василева.

Книгата се занимава колкото с процесите на трансформация в страните от Централна и Югоизточна Европа след 1989 г., толкова и – огледално – с процесите на котрансформация в западноевропейските държави.
От дефинициите на „трансформация“ и „неолиберален обрат“ през обяснителните принципи на революциите от 1989 до 1991 г., успоредното наблюдение на практиките на неолиберализма и периодите на трансформация, първата и втората вълна на неолиберализма, кризата и последиците ѝ, до търсенето на отговор на въпроса дали Югът на Европа днес не се превръща в новия ѝ „Изток“ и лъжливи или автентични са признаците за край на неолиберализма – така се движи книгата, която на много разбираем език и с огромни количества полезни данни може да служи както на специалистите, така и на всички любознателни читатели.
Филип Тер ще пристигне в България след няколко месеца, за да разговаря за продължението на книгата си, която непрекъснато обновява. За българските читатели той написа специален епилог, приключен преди броени седмици, който ви представяме тук, заедно с въведение към него.
Филип Тер
Новият ред на стария континент: история на неолиберална Европа
Механизмите на неолиберализма и историята на Европа от 80-те години насам могат да се разберат по-добре, ако се използва една метафора: неолиберализмът е бляскав експрес, който обещава ръст и благосъстояние. Всички държави на Европа искат в един момент да скочат на този влак, никой не може да се отскубне от водовъртежа, който влече към него. Освен това изглежда, че след края на конкуренцията на системите между Изтока и Запада само този влак предлага пътуване към бъдещето. Първите пътници, които се качват, са Полша, Чехословакия, Унгария и в определено отношение ГДР, макар и официално тя вече да не съществува. На пътниците им става лошо от време на време от скоростта и рецептите за реформи, които трябва да приемат, но от средата на 90-те години нататък започват да се чувстват по-добре. Шафнерите и оберкелнерите във вагон-ресторанта (международните икономически организации) викат радостно и високо: „Вижте, ‘шоковата терапия’ подейства!“. Може да се спори дали това е така, но кривите на растежа, преките чуждестранни инвестиции и други индикатори (неолибералният ред се основава не на последно място на своята фиксация върху цифрите) показват възходяща посока.
Затова в експреса сега искат да пътуват и онези страни, които са изпуснали влака по различни причини (късен момент на революцията при тях или постигане на независимост, вземане на властта от посткомунистите). Някои от тези пътници, конкретно балтийските държави, Словакия, а по-късно Румъния и България, се опитват да настигнат първите, като посягат към още по-радикални реформи (вж. Пета глава на книгата за втората вълна на неолиберализма). Това също причинява болка, но от посткомунистически страни те се превръщат, първо, в „нововъзникващи пазари“, а после в някои случаи – в „държави тигри“. Федералната република, която страда от затлачване на реформите и затова стои все още на стъпалото на влака, превъзмогва себе си, както много пъти се казва, и също се качва в неолибералния влак.
Пътниците се срещат многократно през деня във вагон-ресторанта. Там има само еднообразна храна, която се сервира от западните келнери (Световната банка, МВФ, ОИСР). Освен това менюто започва винаги с ястие, наречено Austerity, което, за съжаление, няма нищо общо с Austern[1]. Всъщност пътниците не винаги искат да ядат храната и въобще да я поглъщат, но усещат властта на келнерите, които по всяко време могат да поискат връщане на дълговете към тях, и изглежда, че са усвоили известна икономическа мъдрост. Истински обичан е келнерът от Брюксел, защото той сервира ордьоври (например във формата на програмата за подпомагане PHARE, вж. за това Пета глава) и обещава на много пътници, че винаги ще могат да се хранят при него, ако изпълнят редица условия. Вагон-ресторантът е страхотно място да се държат речи за реформи. Представители на „малките нации“ обичат да се представят като пътници за пример и говорят за пазарна икономика „без атрибути“; келнерите повтарят своята мантра „приватизация, либерализация, дерегулация“ като един вид молитва преди хранене.
Освен това във вагон-ресторанта седят различни господа в бизнес костюми (мениджъри на фондове, банкери, изпълнителни директори на концерни). Те търсят възможност да олекотят пълните си куфарчета. Казват не така открито, че не раздават подаръци, а очакват високи приходи и печалби. Пътници, които приканват високо за свобода на икономиката, са особено ценени и хвалени от „костюмарите“. Дори най-бедните пътници получават по нещичко и им подаряват ПЧИ (преки чуждестранни инвестиции), един вид вълшебно средство, което, за съжаление, създава зависимост. Господата в бизнес костюми изискват влакът да се движи още по-бързо и наистина той така се ускорява, че стрелките и алтернативните релси напълно се изгубват от поглед. Заради скоростта влакът прегрява, пътниците събличат връхните си дрехи (т.е. и без това не особено добре изградената социална държава), защото келнерите им разказват, че ако са облечени по-леко, биха могли да се движат по-бързо. Това подвежда всички пътници да продължават да се събличат. Един слиза, казва се Владимир Владимирович, и се опитва да качи на релсите собствен влак, наречен „държавен капитализъм“. Първоначално не го вземат на сериозно. Това обаче се променя, когато той изразява намерение да вземе със сила своите съседи във влака си, на който междувременно има надпис „Евразийски икономически съюз“.
Неолибералният влак се движи с бясна скорост, въпреки тези пречки и различни кризи: така бързо, че въобще не може да се разбере кой го управлява. Ако се погледне отблизо, може да се предположи, че машинистите също носят бизнес костюми. Мислят си, че са рационални, но изведнъж през 2008 г. избухва паника, първо в локомотива, после във вагоните. Влакът за малко да дерайлира и със скърцащи спирачки спира. Едва избегнатата катастрофа по странен начин не навежда на мисълта влакът да поеме в нова посока.
Напротив, сега трябва да се качат нови пътници (южноевропейските държави), защото никой не иска да им заеме пари за ресторанта на гарата, в който те обичат да седят, за съжаление, на кредит. Мъжете в бизнес костюми се държат съвсем различно от преди. Известно време те не раздават вече ПЧИ, а все питат за рейтинги и изискват – най-вече от южноевропейските пътници – да затегнат колана.
Оскъдните ястия и горчивите хапчета променят настроението във влака. Преди 2008 г. всички са вярвали в едно розово бъдеще. Сега повечето групи пътници са разстроени и дори гневни. На някои изведнъж им става студено, предимно на онези, които особено кресливо са се застъпвали за пазара и са се съблекли почти напълно. Германският, полският и няколко други пътници виждат това и си позволяват едно меню а ла Кейнс, което ги стопля и в друго отношение им се отразява доста добре. Но германският пътник (една жена, някои дори мислят, че тя е новата машинистка) отказва да плаща дълговете на другите пътници или поне да ги управлява съвместно (например с помощта на еврооблигации). Напротив, онези източноевропейски пътници, които са изпили особено много хапчета и затова са отслабнали много, се представят пред южноевропейските гости като пример.
Всички пътници от Европа все още са заедно във влака, но никой не може да каже дали това ще остане така. Възможно е те да остават заедно само защото знаят, че подобни влакове, в други части на света, особено в Средното царство [Китай], се движат още по-бързо, като парадоксът е, че са управлявани от хора, които все още наричат себе си „комунисти“.
ЕПИЛОГ [2]
Пет години по-късно – като се има предвид, че притчата за влака от края на предишния раздел ми хрумна през 2014 г. – ние знаем, че неолиберализмът дерайлира и вероятно дори се е движил срещу стена. Ставаше дума не толкова за конкурентите на Запада, преди всичко за Русия, чиято деструктивна роля подчертах в първото издание на моята книга[3], а за вътрешни явления на разпад. През 2016 г. едно крехко мнозинство от британските избиратели гласува за излизане от ЕС. Brexit обаче беше всъщност вот срещу новия ред, който Маргарет Тачър създаде, един опит за установяване на някакъв баланс спрямо богатството на лондонското Сити и скандалното разпределение на тежестите след кризата от 2008–2009 г.
Гласуването за Brexit беше най-голямо в онези части на Великобритания, които в най-голяма степен бяха пострадали от неолиберализма. Преди всичко жителите на някогашните индустриални райони, които бяха загубили работата си и вследствие на суровите програми за икономии след кризата от 2008–2009 г., вече не можеха да разчитат на социалната държава, станаха лесна плячка за десните националисти от UKIP и за британските консерватори (впрочем предпочитам това понятие, тъй като терминът „десен популизъм“ не посочва достатъчно точно идеологическото ядро на десния национализъм; въпреки това стопанският и социалнодържавният популизъм – както и по-рано в историята на Европа – принадлежат към рецептите за успех на десните националисти). Политолозите спорят дали онези, които гласуваха за Brexit, са по-скоро социално отпадащите, или това е долната средна класа, която се страхува от такова социално отпадане. Независимо от това кое становище ще надделее, остава изводът, че срещу новия неолиберален ред негодуват преди всичко онези, които именно поради него са изпаднали в състояние на особено голяма несигурност. Паралелно на разделението по класи в гласуването имаше и разделение по поколения и преди всичко – според образователното равнище. Това може да се сравни с подразделянето на Полша на „Полша А“ и „Полша Б“, само че във Великобритания „А“ се ограничава до района на Лондон, няколко от големите градове в благоденстващите острови на Средна и Северна Англия, както и Шотландия. Провинциалните райони и повечето от постиндустриалните средни и малки градове гласуваха за десните националисти, точно както през 2015 г. в Полша.
Не на последно място, причина за това беше фактът, че неолибералният ред загуби легитимност. До 2008 г. в Европа и САЩ с известна доза убеденост можеше да се твърди, че всички, или най-малкото голяма част от хората, ще се облагодетелстват от свободните неограничени пазари, че ефектът trickle-down[4], в който се кълняха, ще се проявява както в рамките на съответните общества, така и между отделните страни. Всъщност днес Полша вече не е бедна страна, Ирландия също е все по-просперираща в сравнение с 80-те години. До 2008 г. в Обединеното кралство, САЩ, Испания и други страни с балон на недвижимите имоти една част от средната класа можеше да се радва на покачването на цените на своите къщи и апартаменти и на тази база да взема нови кредити и да потребява все повече.
Но кризата започна да преобръща хода на развитие и даде началото на един, така да се каже, trickle-up[5] ефект. Докато заемащите най-високите позиции във финансовия сектор продължаваха да се радват на големи възнаграждения, и дори на бонуси, сякаш криза не съществува, милиони хора в САЩ, Великобритания, Испания и в посткомунистическите страни загубиха своя дом, новопридобитата си собственост, а често и работните си места. Когато през 2016 г. Великобритания подложи на гласуване своето членство в ЕС, а по-късно през есента САЩ избраха новия си президент, за големи части от обществото кризата още не беше преодоляна. Който имаше нова работа, често получаваше възнаграждение по-ниско отпреди, покупателната способност на долната средна класа, на работниците и на още по-многобройните представители на пролетариата от сферата на услугите все още не беше се възстановила.
Би било прекалено наивно да сведем всички тези проблеми до неолиберализма. Създаденият след 1989 г. порядък е твърде хетерогенен, за да го привеждаме към общ знаменател и после да го изправяме на позорния стълб като изкупителна жертва за всички проблеми на настоящето или на един определен исторически момент. Стопанските и социалните последици също бяха смесени. Някои градове в постиндустриална Англия направо процъфтяваха, защото съумяха да си създадат нови икономически опорни стълбове в сферите на културата и в услугите – съгласно Чикагската школа към тези сектори принадлежи и образованието. Но дори и там при вота за членство в ЕС се оказа, че твърде много хора са недоволни от статуквото.
Въпреки цялата неолиберална реторика на предишните програми и решения на ЕС – те се открояваха най-вече в приетата през 2000 г. Лисабонска стратегия, – би могло да се каже, че британският референдум от 2016 г. не засегна когото трябва, във всеки случай не и главните отговорници за финансовата и стопанската криза. Финансирането за регионите, идващо от ЕС, от което се ползваха преди всичко бедните региони на Обединеното кралство, субсидиите за земеделския сектор и културните програми не почиват на неолиберални принципи, а могат да се интерпретират по-скоро като прояви на социална държава. Все пак срещу участие в глобалния финансов капитализъм не може да се гласува; големите концерни също са невидими за избирателите. Затова най-логично беше разчистването на сметките с така наречения „бюрократичен октопод“ в Брюксел.
При това важна роля изиграха и културни фактори: и до днес Великобритания все още не е преглътнала упадъка си от империя до средна европейска сила; голяма част от по-старото поколение, което познава световната Британска империя от детството си, гласува срещу ЕС. По време на пътуванията ми по повод на лекции винаги ми е правело впечатление как в британските медии се пише за „Eвропа“ почти както в Русия: сякаш става дума за някакъв друг континент или за политически блок, към който британците не принадлежат. Дори имиграцията на около два и половина милиона граждани на ЕС, които се заселиха във Великобритания между 2004 и 2016 г., не промени особено това положение.
Напротив, на поддръжниците на Brexit се удаде възможността да клеветят мигрантите като конкуренция на трудовия пазар и като използвачи на социалната държава.
Неоспорим е фактът, че допълнителното предлагане на работна сила влияе върху трудовите доходи. Но според едно изчисление на Financial Times конкуренцията на мигрантите засяга преди всичко работниците с ниски доходи (долните 25% от скалата по доходи). Дори и в този сегмент на доходите повишенията на заплатите превишават загубите от състезанието с мигрантите.[6]
В дебата за емиграцията на източноевропейците към Великобритания се комбинираха два неблагоприятни фактора. На първо място, причина за това беше все по-сериозният срив на икономиката и налаганите мерки за ограничаване на разходите, които подтикваха към емиграция повече хора от когато и да било. На второ място, трудовите мигранти бяха персонифицирани представители на глобализацията и на нейния континентален вариант, европейската интеграция. Концерните и банките, както споменахме, оставаха невидими, така че неудовлетвореността и гневът, които се бяха трупали от 2008 г. и през целия четвърт век преди това, се изляха върху мигрантите. Сериозно въздействие върху вота имаше това, че противниците на Brexit се обявиха за силно намаляване на миграцията – макар че то бе също толкова малко удържимо, колкото и всички други обещания.
Парадоксално е, но от края на членството на Великобритания в ЕС ще пострадат най-много привържениците на Brexit от ниските слоеве. Управлението в Лондон няма да разполага със средства да замести регионалното финансиране и други програми на ЕС. Освен това имигрантите от ЕС правят в британската социална държава вноски, които са значително по-големи от плащанията, които получават от нея. Ако емиграцията отслабне и ремиграцията продължи да расте, тези нетни платци в бъдеще ще изчезнат. По този начин британското общество ще застарява по-бързо, което ще затрудни още повече удържането на и без това отслабената социална държава на сегашното ѝ ниво. Затова бунтът от 2016 г. ще има социалнополитически последици, различни от онези, които си представяха поддръжниците на Brexit от долните слоеве на средната класа. Освен това консервативното управление обяви, че ще примамва изплашените инвеститори с по-ниски данъци, които съответно ще имат като последица по-ниски държавни постъпления. В тази ситуация неолибералният влак на Великобритания може би не пътува към стена, а само дерайлира. Но все пак си остава изводът, че в Европа тъкмо родината на Маргарет Тачър, първопроходник на реформаторски ориентираната либералноикономическа социалдемокрация, се е отклонила от пътя.
С това параболата за неолибералния влак вече е изчерпана. Тя беше поклон пред хумора на дисидентите и тяхната способност да пишат между редовете. Но историята не се движи по стабилно положени релси. Противно на това, което мислеха някои западни интелектуалци през 1989 г., краят на историята винаги е отворен.
Непредвиденият в допитванията Brexit бе накарал демоскопите и все още управляващите по онова време в САЩ демократи да се отнасят с недоверие към изхода от президентските избори. Въпреки това изборът на Доналд Тръмп беше голяма изненада и се основаваше преди всичко на неговите резултати в т.нар. Rust Belt[7], т.е. в така да се каже, еквивалента на Средна и Северна Англия. Деиндустриализацията на САЩ също толкова малко, както и във Великобритания може да се обясни само с неолиберални икономически политики. Но либерализацията на външната търговия, засилената международна конкуренция и преместването на производства в рамките на NAFTA и към Китай доведоха до катастрофален спад в „старите“ индустриални региони по Източното крайбрежие и край Големите езера (етикетът „стар“ бе част от техния проблем, независимо дали в посткомунистическа Европа, или на Запад). Както в Северна Англия, някои големи градове като Питсбърг и Кливланд със собствени сили успяха да намерят по-широка или нова основа за съществуване. Тук, както и там, това бе свързано с местни фактори като добри университети и заедно с това, индиректно, с държавни разходи и приоритети за развитие. Като цяло обаче това малко промени съдбата на тези региони, които могат да бъдат обобщени и като Rest of the West, останалото от Запада.
Намекът в триумфалното заглавие на книгата на Найл Фъргюсън Западът и останалото[8] очевидно няма как да не се забележи. Тази триумфалност, която започна през 1989 г. с тезата на Фукуяма за „края на историята“ и имаше като резултат нови и нови научни книги за изключителността на Запада, също е част от съпътстващите времето на неолиберализма ефекти. На политическо равнище тази триумфалност може да бъде причислена към дългосрочните причини за кризата от 2008–2009 г. Някои грешки в реформите от 90-те години, и преди всичко по време на втората вълна на неолиберализма, можеха да бъдат избегнати, ако се бяхме питали за слабостите, а не все за силните страни на собствената ни система, например за причините за намаляващо участие в изборите и за нарастващо неравенство между регионите. Просто ни липсваха скромност и способност за критическа саморефлексия.
Ако „останалото“ спрямо Запада бе получило повече политическо внимание и публични инвестиции, може би изборите за президент през 2016 г. биха завършили по друг начин. Тръмп и крайнодесните съумяха да припишат на демократите някакъв заговор срещу белите американски работници. В действителност, както Адам Тууз обяснява в своята книга за Голямата криза, спасени бяха банките, които бяха вкарали много хора в непоносима задлъжнялост, а не самите длъжници.[9] Приблизително три милиона американци загубиха своите домове поради свръхзадлъжнялост и възбрана над собствеността им, а ако вземем предвид и членовете на техните семейства, броят им ще се окаже далеч по-голям. Това беше идеален момент за атака от страна на „Чаената партия“, на която се удаде да изправи демократите и Хилари Клинтън на позорния стълб като съучастници на Уолстрийт.
През 2016 г. Доналд Тръмп постигна мнозинство във всички щати на Rust Belt с изключение на Илинойс. Неговата стратегия беше комбинация от национализъм – резюмиран чрез лозунга America First, – отричане от глобализацията и свободната търговия, защита срещу мигрантите, както и известна доза социалпопулизъм. Разгледано по-абстрактно (вж. по този въпрос Пета глава, втори раздел в нея), подобно на привържениците на Brexit и на всички дяснонационалистически партии в Европа, Тръмп даде набор от обещания за защита: защита от международната конкуренция, защита на трудовия пазар, преди всичко срещу конкуренцията от страна на мигрантите, защита от престъпността и тероризма, както и защита на националните ценности.
На пръв поглед този идеологически конгломерат е много убедителен, във всеки случай по-убедителен, отколкото опонентите на десните националисти биха искали да си признаят. Виктор Орбан, който използва кризата за изграждане на авторитарна система, обобщи многобройните обещания за защита с понятието „илиберален“. Дали съобразно с това нелиберализмът не е контратезата на неолиберализма?
В заключение тук трябва да се подчертае близкото родство между неолиберализма и нелиберализма. Двете идеологии (доколкото ги смятаме за достатъчно консистентни, за да ги обозначим като такива) имат като общо място това, че отхвърлят публичния дискурс и критика. Тук е налице ярко противоречие с либерализма от XIX век и със социалдемокрацията, които ценяха и подпомагаха една култура на резонанса и на публичния дебат. В стопанската си политика нелиберализмът по принцип е настроен пазарнолиберално, доколкото предприемачите не се месят в политиката. В Източна Европа това означава, че те трябва да се подчиняват на правителството, и в този смисъл обозначението „държава на мафията“ за Русия или Унгария не е преувеличено.
Данъчната политика на десните националисти е толкова благоприятна за предприемачеството, колкото е била по време на втората вълна на неолиберализма от началото на новото хилядолетие. Това има като последица или нарастваща задлъжнялост на държавата, или последващи мерки за ограничаване на разходите. Затова в обещаваната от тях социална политика всъщност остава ограничено поле за действие – поради което и изследователят няма достатъчно основания да прави всеобхватни обобщения за нея. С драстичното увеличение на детските добавки полското правителство на „Право и справедливост“ например предприе най-всеобхватната социалнополитическа инициатива след 1989 г. Независимо от дозата социален популизъм обаче, от социални плащания се ползват само членовете на титулярната нация. Всички други групи (чужденци, мигранти, стигматизирани малцинства) получават по-малко или нищо в собствената си страна. За да изпълнят обещанието за повече сигурност, десните националисти увеличават полицията и армията. По този начин тенденцията към „отслабена държава“ е прекъсната, при което разширяването на апарата за сигурност се компенсира от ограничаване на разходите в културната политика и други сфери.
Рамката на тези мерки, които в хода на прилагането им стават вече не толкова убедителни и често противоречиви, е етнически и ксенофобски национализъм. В сферата на икономиката може да се говори за стопански национализъм – той вече е съществувал през XIX век и през междувоенния период на ХХ век. Можем да упрекваме Чикагската школа за много неща, но нейните изтъкнати представители не са били националисти. Както беше споменато, радикалните реформи от 1989 г. – широко прилаганото раздържавяване, както и плоският данък, а и други мерки след началото на новото хилядолетие – почиваха на международни мрежи. Колкото и иронично да звучи, неолиберализмът беше почти толкова международен, колкото и левицата през ХХ век. Възраждането на десния национализъм сложи край на този интернационализъм.
Освен това в своето конститутивно отграничаване десният национализъм се концентрира навън най-вече върху мигранти и бежанци. Те трябва да бъдат използвани за тази маневра по отграничаване, тъй като въплъщават интернационализма, както и глобализацията, в нейния по-тесен вариант на европейска почва, и защото в политиката изглежда по-лесно да се върви надолу, към низините, отколкото да се променя нещо горе. Но в миналото убедените националисти се разграничаваха и от международния капитал, глобалните концерни и т.нар. „космополитни елити“, като активно се бореха срещу тях. Всичко това ставаше в името на „национални интереси“, зад които, разбира се, стояха специфични интереси на съответните политически и икономически елити.
Поради това ЕС има право, когато отстоява свободния избор на местоживеене и месторабота на своите граждани. Ако в някакъв момент това право бъде пожертвано, то някой ден и свободата на търговията и на капитала може да приключи. В случая това следва да бъде казано най-вече по адрес на германските предприемачи, които продължават да инвестират в Унгария на Орбан, сякаш там нищо не се случва. Нелибералната, а отгоре на всичко и антисемитска стигматизация на Джордж Сорос в Унгария като някакъв архикапиталист и покровител на нелегалната миграция е също такова нарушаване на табу, каквото е и отношението на унгарската държава към Централноевропейския университет (CEU). Не на последно място стои отказът от защита за инвеститорите – мярка, чието развитие средно големите фирми трябва внимателно да следят.
Тези посоки на развитие същевременно показват колко опасно е възраждането на десния национализъм за ЕС. За известно време след победата на Еманюел Макрон на президентските избори във Франция изглеждаше сякаш либералните сили в Европа отново ще се наложат. Но поражението на реформаторски ориентираната социалдемокрация в Италия, нанесено от левите популисти и десните националисти, отново постави това под въпрос. „Лигата“ (всъщност по-малкият коалиционен партньор) също обеща данъчни облекчения и плосък данък, независимо дали държавата може да си го позволи и колко висок ще бъде бюджетният дефицит. С това смяната на ролите е абсолютна: докато умерената левица съблюдаваше бюджетна дисциплина и рационално, устойчиво управление на стопанството (както по-рано Блеър, Шрьодер и Бил Клинтън в САЩ) и по този начин бе влязла в обувките на либералите, десните националисти се представят като поборници за малките хора, на които е все едно какво казват рейтинговите агенции за задлъжнялостта на държавата им.
Трябва ли следователно умерената левица или либералите, ако отново се върнат на власт, да намалят натрупаните преди това дългове, подновявайки политиката на строги икономии? От политическа гледна точка това не е приемлив вариант, затова и има малко стимули за някогашните поддръжници на неолибералните реформи да се върнат към политиката си отпреди 2016 и съответно отпреди 2008 г. Така че въпреки малката времева дистанция спрямо annus horribilis[10], 2016-а, е ясно: през изминалите години една историческа епоха, ерата на неолиберализма и на Голямата трансформация, приключи.
превод Силвия Василева, редакция Нина Николова
[1] нем. – стрида; бел.пр.
[2] Текстът е написан в средата на ноември 2018 г. специално за подготвяното българско издание на книгата; бел.изд.
[3] Първото издание е от октомври 2014 г., второто актуализирано издание – от май 2016 г., актуализации са внесени и за англоезичното издание през пролетта на 2018 г.; бел.изд.
[4] Trickle-down – термин за икономическа политика на намаляване на данъците за богатите с убеждението, че това ще се отрази и „надолу“ като стимул за цялостната икономическа дейност. А теорията за trickle-up смята, че мерки, които облагодетелстват средната класа, на свой ред пряко позитивно повлияват производителността на обществото като цяло, а по този начин – и богатите класи; бел.р.
[5] Вж. предишната бележка; бел.р.
[6] За въздействията на миграцията върху доходите срв.: Giles, Chris, „The effects of EU migration on Britain in 5 charts“, във: Financial Times, 18.09.2018, онлайн на: https://www.ft.com/content/797f7b42-bb44-11e8-94b2-17176fbf93f5 (посетена през ноември 2018).
[7] Ръждивия пояс – част от Средния запад и североизточното крайбрежие на САЩ, район на някога добре развита тежка индустрия, западнал изключително много след изнасяне на основни производства извън САЩ в търсене на по-евтина работна ръка; бел.р.
[8] Подзаглавие на книгата (2011); бел.р.
[9] Срв.: Tooze, Adam, Crashed: How a Decade of Financial Crises Changed the World, New York, Viking, 2018, 291-317.
[10] лат. – ужасната година; бел.р