Софийската опера представи на пресконференция новия сезон и гостите, които акад. Пламен Карталов е поканил за откриването на 27 и 29 септември с „Турандот“: един от най-уважаваните днес диригенти, Даниел Орен, както и звездите от световните сцени Анна Пироци – Турандот, Хорхе де Деон – Калаф, и Роза Феола – Лиу
Но преди това нека се върна към отминалите великолепни летни преживявания, с които националният оперен театър изкуши своите почитатели. Фестивалното лято предложи незабравими емоции на пет сцени. В парка на Военната академия в София бяха спектаклите, предназначени за най-малките зрители. Тази програма обхваща аудитория от най-ранна възраст с „Концерт за бебоци“ и подготвя малките палавници не само със специалните детски представления, но и с адаптирани за тях велики опуси като „Вълшебната флейта“ от Моцарт и „Рейнско злато“ от Вагнер. Този сезон беше петнайсети по ред.
Традиционният Вагнеров фестивал отново събра най-елитна публика, дошла от цял свят. В София пристигнаха не само известни музикални журналисти, представители на реномирани издания, но и групи от различни Вагнерови общества от Португалия, САЩ, Германия, Австрия, Бразилия, Белгия, Франция, Малайзия, Япония, Аржентина, Хърватия, Северна Македония, Италия, Румъния, Великобритания, Чехия, Шотландия. Тази година всички те аплодираха премиерните представления на „Лоенгрин“, осмата опера на германския майстор, включена в репертоара на операта, както и „Пръстенът на нибелунга“, определена от всички специалисти като една от най-добрите съвременни интерпретации на грандиозната тетралогия.
Фестивалът „Музи на водата“ на езерото Панчарево посрещна балетната публика, а трупата представи най-доброто от репертоара си – „Лебедово езеро“, „Зорба гъркът“, „Корсар“.
С музикалната поема „Рилският пустинник“ от отец Кирил Попов Националната опера се завърна на площада пред храм-паметника „Св. Александър Невски“, а абсолютно разпродадените представления потвърдиха огромния интерес към събитията от недалечното минало в сърцето на града.
Лятото завърши в Белоградчик с най-магичното от всички летни предложения. Тази година акцентът на „Опера на върховете“ беше върху творчеството на Джакомо Пучини с „Тоска“, „Турандот“ и „Мадам Бътерфлай“, както и върху премиерата на открито на „Медея“ от Керубини. Беше помислено и за почитателите на мюзикъла с вечните песни на АББА, представени атрактивно в „Мама миа!“, както и с премиерната за България постановка на „Звукът на музиката“.
Балетът на Софийската опера откри новия си сезон с две представления на последната си продукция „Великият Гетсби“ в хореографията на Лео Муич, за които бяха поканени двама световни танцьори – Такуя Сумитомо и Такафуми Тамагава. Те партнираха на нашите звезди – Марта Петкова, Катерина Петрова, Никола Хаджитанев, Фредерико Пинто, Цецо Иванов. В момента цялата трупа работи с хореографа Калоян Бояджиев и подготвя премиерата на „Ромео и Жулиета“ от Сергей Прокофиев, която ще бъде на 7 ноември.
На пресконференцията директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов обяви премиерните заглавия. Това са балетът „Ромео и Жулиета“, оперите „Адриана Лекуврьор“ от Франческо Чилеа, „Фалстаф“ от Джузепе Верди, „Танхойзер“ от Рихард Вагнер, „Селска чест“ от Пиетро Маскани и „Палячи“ от Руджеро Леонкавало, както и премиерата за България на мюзикъла „Матилда“ по Роалд Дал. За следващото лято той предвижда фестивалът „Опера на площада“ да предложи три заглавия. Като ръководител на национална институция той смята, че е важно да бъдат представяни творби на български композитори. През 2025 г. на площада ще гледаме музикалната поема „Рилският пустинник“, операта „Янините девет братя“ от Любомир Пипков и мюзикъла „Клетниците“ от Ален Бублил и Клод-Мишел Шьонберг.
Срещата с журналисти продължи много емоционално. В развълнуван и много подробен разказ Даниел Орен описа колко дълбоко е свързан с музиката на Пучини и се върна към срещите си с български певци. Райна Кабаиванска е певицата, с която е работил най-много. Още като 22-годишен диригент в Римската опера заедно с нея са представили „Манон Леско“ от Пучини, а тази първа среща е определила следващите им многобройни съвместни изяви. За него Райна е „единствена, уникална, божествена“. Другото голямо име е Гена Димитрова, с която също е работил много. „Тя имаше толкова могъщ глас, невероятен централен регистър, но винаги умееше да направи най-невероятните пианисими.“ За него няма друга по-велика Турандот. Разказа и за вълнението, което е изпитал, когато е имал спектакли на „Дон Карлос“ и Гена Димитрова е изваяла по неповторим начин образа на Елизабет. Не пропусна да спомене и за срещите си с Николай Гяуров и неговата интерпретация в няколко спектакъла на „Бохеми“. „Образът на философа Колин е малък, но когато Гяуров беше на сцената, тя се изпълваше с величие и онзи неповторим негов тембър. За един от спектаклите той беше болен и се наложи да бъде заместен, а ние нямахме Колин…“ От новите български певци Орен не пропусна да спомене Красимира Стоянова, „която пее като ангел“. „Усещам, че с нас са всички велики певци, които са пели тук“, заключи той. Даниел Орен е идвал и преди в България, но само за да прослуша и ангажира български музиканти. Не пропусна да отбележи колко добре работи с оркестъра и хора на Софийската опера и колко отзивчиви са музикантите към неговите изисквания. Маестро Орен е възхитен от постановката на „Турандот“ на Пламен Карталов, когото смята за един от малкото режисьори в световен мащаб, които уважават композитора, обичат и се грижат за певците, и се надява съвместната им работа да продължи. Двамата са представяли „Бохеми“ от Пучини и „Аида“ от Верди в театър „Верди“ в Салерно, чийто музикален директор е Даниел Орен. Интервю с диригента ще бъде публикувано в ноемврийски брой на списание „Култура“.
На пресконференцията бяха и изпълнителите на централните партии Анна Пироци и Хорхе де Леон. Анна Пироци пристигна в София след концертно изпълнение на „Атила“ от Верди в Токио под диригентството на Рикардо Мути. За нея постановката на маестро Карталов на „Турандот“ е магична, защото героинята Турандот не е особено обичана от публиката, но тук тя е представена в по-човешки образ. „Надявам се така да получа малко повече аплодисменти“, пошегува се певицата и благодари на режисьора за вълнуващия и красив финал. Пироци не пропусна да отбележи, че слушайки записите на Гена Димитрова, е подготвила някои от най-трудните си партии, сред които Абигаиле. „Не я имитирах, но начинът, по който тя водеше гласа си, фразите, богатството на цветове ми помогнаха много. Невероятно е да бъда тук и да участвам в постановка, в която и тя е пяла.“ Тя сподели, че е имала срещи и с други български певци, сред които Владимир Стоянов, Орлин Анастасов и „незабравимия Камен Чанев“.
Хорхе де Леон днес е сред търсените тенори по света. Както каза Даниел Орен, Хорхе има най-подходящия тембър за ролята на Калаф. Роденият в Тенерифе певец сподели, че образът на Калаф е много специален за него, защото на световната премиера на „Турандот“ в Милано е пял испанският тенор Мигел Флета, който е бил преподавател на бащата на неговия преподавател. „Така сякаш се докосвам до самия Пучини“.
Светозар Рангелов подчерта, че пее ролята на Тимур повече от 20 години и продължава дълбоко да се възхищава на музиката на Пучини. Според него всеки спектакъл добавя нови открития в една толкова позната творба, а работата с маестро Орен и неговите колеги е от различно измерение.
Даниел Орен ще се завърне в София, за да дирижира Реквием от Джузепе Верди със също толкова звезден солистичен състав – сопрана Марианджела Сичилия, мецосопрана Екатерина Семенчук, тенора Фабио Сартори и баса Дмитрий Улянов.
„Музиката е една молитва, която се надявам да ни обедини във време на огромно разделение“ – каза на края на срещата маестро Даниел Орен.
Целият сезон на Софийската опера и балет е обявен на сайта, както и в специален каталог. Публиката отново ще може да гледа оперите „Кармен“ от Бизе, „Пепеляшка“ и „Жената от езерото“ от Росини, „Лоенгрин“ от Вагнер, „Травиата“ и „Риголето“ от Верди, „Бохеми“ и „Мадам Бътерфлай“ от Пучини, „Вълшебната флейта“ от Моцарт, „Пръстенът на нибелунга“ от Вагнер, балетите „Зорба гъркът“ от Теодоракис, „Лешникотрошачката“, „Лебедово езеро“, „Ана Каренина“, „Спящата красавица“ от Чайковски, „Жизел“ от Адам, „Кармина Бурана“ от Орф, „Баядерка“ и „Дон Кихот“ от Минкус, мюзикъла „Звукът на музиката“ от Роджърс и Хамърстайн II.
На 9 октомври ще бъде отбелязана 100-годишнината от рождението на Константин Илиев, а на 22 декември – 90-годишнината на Васил Казанджиев. Марта Петкова, Десислава Стоева, Елена Петрова и Надежда Цанова ще представят камерния концерт за три балерини и пиано „Надежда за балет“. Предстои премиера на музикалната приказка „Зелената птица“ от Добрин Векилов-Дони на 27 ноември.
На камерна сцена ще има и концерти, подготвени от музиканти от оркестъра и певци, които намират време освен в мащабните оперни продукции да представят камерни опуси.
През този сезон предстоят и няколко гастрола. На 4 декември на Фестивала на оперното и балетно изкуство в Стара Загора ще бъде представена първата част от тетралогията „Пръстенът на нибелунга“ – „Рейнско злато“. Балетът ще има турне в Полша със „Зорба гъркът“ от 11 до 24 ноември и ще пътува до Салерно за спектакли на „Лешникотрошачката“ от 4 до 8 декември. Операта ще се завърне с „Електра“ от Р. Щраус за трети път на Фестивала за опера и балет в Битгошч, Полша.