Начало Музика Личности Нов сезон с Метрополитън опера
Личности

Нов сезон с Метрополитън опера

Портал Култура
01.10.2015
1953
trovatore
Анна Нетребко като Леонора в „Трубадур”, Сн. Marty Sohl/Met Opera

Преди 10 години Метрополитън опера започва сателитни излъчвания на своя репертоар. От миналата година България е сред 70-те държави, където те могат да се видят. За равносметката и новия сезон – Асен Терзиев, главен координатор на фондация „МТФ Варненско лято”.

През 2006 г., точно преди 10 години, Метрополитън опера започва сателитни излъчвания на своя репертоар с програмата Метрополитън опера: на живо от Ню Йорк”. Днес публика от цял свят следи представленията на оперния театър в над 2000 киносалона в 70 държави. Новият юбилеен сезон, който започва на 3 октомври с „Трубадур“ (постановка Сър Дейвид МакВикар, диригент Марко Армилиато, в ролите Анна Нетребко, Дмитрий Хворостовски, Йонгхун Лий, Щефан Кочан, Долора Заджик). В България излъчванията се осъществяват благодарение на фондациите „Америка за България” и МТФ „Варненско лято” в партньорство със Столичната община, Британския съвет и Синема Сити.

Какво показа първият сезон в София на програмата На живо от Ню Йоркна Метрополитън?

Миналата година публиката в София имаше шанса да види за пръв път на живо директно от Ню Йорк десет заглавия от текущия репертоар на Метрополитън – безспорно една от най-престижните световни оперни сцени. Те бяха както съвършено нови продукции („Веселата вдовица” под режисурата на популярната режисьорка от Бродуей Сюзън Строман или „Йоланта/Замъкът на херцога Синята брада” във версията на режисьора Мариуш Трелински от Полската национална опера и др.), така и обичани от публиката и специалистите постановки с нови изпълнители в главните роли като Анита Рачвелишвили в „Кармен” или Хибла Герзмава в „Хофманови разкази” и др. Сезонът демонстрира много ефектно една от ярките черти на репертоарната политика на Метрополитън опера и нейния директор Питър Гелб – добър баланс от популярни оперни произведения, представени по оригинален и съвременен начин от утвърдени модерни режисьори („Сватбата на Фигаро”, реж. Ричард Еър; „Селска чест/Палячо”, реж. Дейвид МакВикар). И разбира се най-важни остават изпълнителите – на сцената на Метрополитън пеят най-големите оперни звезди – Анна Нетребко, Хуан Диего Флорес, Джойс ДиДонато, Рене Флеминг и др.

Каква е спецификата на публиката в София, кои заглавия се посрещнаха най-добре от нея?

Огромната част от публиката, естествено, е от софийските меломани, за които живите прожекции дават уникалната възможност не само да съпреживеят живото събитие, но и да надникнат зад кулисите на тези зашеметяващи и грандиозни оперни спектакли. Самото кино – Синема сити в София Мол успява да привлече към операта и много друга разнородна публика, която принципно няма навици да ходи на опера. Особено по отношение на младите хора, за някои от които това са първи срещи с оперното изкуство, ми се струва, че този проект дава уникален шанс. От личен опит знам, че едно е, когато като малък попаднеш на посредствена постановка, като онези, на които са те водили организирано от училище, и съвсем друго, когато видиш нещо от ранга на продукциите на Метрополитън. Интересът се оказа повече от очаквания и за няколко от постановките се наложи да направим повторения на запис – „Макбет”, „Кармен”, „Севилският бръснар”, „Веселата вдовица”, „Хофманови разкази”.

TURANDOT
„Турандот” е в програмата на новия сезон.

Свидетели сме на раждането на нов вид представления – благодарение на новите технологии. Вие имате опит с популяризирането на формата „на живо и в театъра, и в операта. Как той променя представата ни за сценичните изкуства?

Популярният и високотехнологичен формат за сателитни излъчвания „на живо” в момента се прави от наистина най-големите международни театрални и оперни сцени като Националния театър в Лондон (чиито спектакли също могат да се видят в Синема сити), Кралската опера в Лондон, Ла Скала и др. Също така голяма част от оперните сцени, като например La Monnaie в Брюксел, дават възможност на зрителите, които не могат да присъстват на място, да гледат представленията онлайн на компютрите си вкъщи. Най-важното е, разбира се, че по този начин зрителите получават пряк контакт с едни от най-високите художествени постижения, които до този момент са оставали недостъпни по различни причини – финансови и географски, най-вече. Живите изкуства по принцип са силно зависими и обвързани с мястото, в което се случват, но излъчванията на живо в известен смисъл прескачат физическите граници. Новите медиите са естествена част от съвременния свят и няма нужда от паника. Абсолютно съм убеден, че тези „сателитни” или „виртуални” спектакли не могат да изместят тръпката от преживяването на живото изпълнение, напротив, мисля, че са в състояние да отключат или засилят любопитството у хора, които до този момент не са имали специален интерес. Бих се обзаложил, че когато някой неизкушен от операта зрител се впечатли от оперен спектакъл на кино, то и желанието му да отиде на живо ще се засили.

Otelo_Sonya Yoncheva_Dezdemona1
Соня Йончева като Дездемона

Кои от представленията на Метрополитън са безспорните акценти през този сезон? Кои от тях ще бъдат повторени на запис?

Безспорният акцент за България през новия сезон е премиерната постановка на „Отело” от Джузепе Верди с участието на великолепната Соня Йончева, която е вече световна оперна знаменитост, а тази година дебютният й албум Paris, mon amour получи престижната награда Еcho Klassik. Тя пее за пръв път ролята на Дездемона, а като Отело ще можем да видим и чуем латвийския тенор Александърс Антоненко, който за пръв път в историята на Метрополитън ще се прояви в ролята на прочутия мавър без традиционната черна боя за лицето. Самото откриване на излъчванията на живо в Метрополитън е на 3 октомври отново с произведение от Верди – „Трубадур” с участието на звездите Анна Нетребко и Дмитрий Хворостовски.

Цели три произведения на Пучини са включени този сезон – „Турандот” в легендарната постановка на Франко Дзефирели, „Манон Леско” и „Мадам Бътерфлай”, която пък е поставена от носителя на Оскар (за „Английският пациент”) режисьор Антъни Мингела. Почитателите на по-модерните и авангардни търсения в музиката ще могат да видят нови постановки върху „Лулу” от Албан Берг и „Електра” на Рихард Щраус. Много са оперните звезди, които участват в представленията – Кристине Ополайс, Нина Стеме, Йонас Кауфман, Диана Дамрау и много други. На този етап сме заложили повторения за 5 от заглавията – „Трубадур”, „Отело”, „Турандот”, „Манон Леско” и „Мадам Бътерфлай”, но при по-голям зрителски интерес може да има повторения и на останалите заглавия.

Пълната програма с допълнителна информация за представленията може да се следи на блога www.metlivebg.com, а билети могат да се резервират чрез уебсайта и да се купуват на касите на Синема сити www.cinemacity.bg.

 

Портал Култура
01.10.2015

Свързани статии

Още от автора