Десет прожекции ще видим на голям екран в София – на живо от сцената на Мет, сред тях пет съвсем нови постановки. Сезонът започва на 7 октомври в Синема Сити София.
Вече дванайсет сезона Метрополитън опера дава шанс на многомилионна аудитория да види нейни спектакли, без да присъства в залата на театъра. Често критикуват директора Питър Гелб за тази негова иновативна идея, защото публиката отива по-лесно в кварталното кино, отколкото в скъпоструващия салон. И все пак, постепенно държавите, в които програмата съществува, станаха над 70, киносалоните – стотици и дори се стигна до рекорд: Травиата от Верди със Соня Йончева в главната роля влезе в историята през март тази година като първата оперна прожекция, стигнала до десетката на американската бокс офис класация с приходи от 1 800 000 долара само за ден. „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“ защити позициите си и продължава да бъде най-мащабната подобна програма.
Рекорд е заложен и сега, при това отново със Соня Йончева. Тя ще влезе в историята като първата певица, която ще участва в три кинопрожекции на Мет в един сезон: Тоска, Бохеми и Луиза Милер.
„През този сезон ще попълним основния репертоар с нови продукции на Така правят всички жени от Моцарт, Норма от Белини и Тоска на Пучини. Освен това ще разширим хоризонтите със съвременната опера Ангелът унищожител от Томас Адес и с Пепеляшка от Масне (която никога досега не е била поставяна в Мет!) В календара на киноизлъчванията са и любими заглавия от репертоара, и интригуващи рядкости – по нещо както за новаците, така и за оперните меломани.“ Думите са на директора на театъра Питър Гелб.
Сезонът 2017/2018 започва с нова продукция на белкантовата трагедия на Винченцо Белини Норма, в която блести звездата Сондра Радвановски в главната роля. Американката я изпълнява с голям успех в Метрополитън още през 2013 г. и тогава я поставят наравно с големи изпълнителки като Роза Понсел, Джоан Съдърланд и, разбира се, Мария Калас. Като Норма Радвановски е била аплодирана също в Канадската оперна компания, в оперните театри в Сан Франциско и Чикаго, в Баварската опера и театър „Лисеу“ в Барселона. Затова тя е смятана за една от водещите съвременни интерпретаторки на тази героиня.
Операта Норма е по либрето на Феличе Романи, написано по едноименната трагедия на Александър Суме. Авторът на операта Винченцо Белини е едва 30-годишен по време на премиерата в Ла Скала на 26 декември 1831 г., когато легендарната певица Джудита Паста прави своя дебют. Наричан „Моцарт от Катания“, Белини създава 11 изключително красиви и мелодични произведения за оперната сцена. Неговата Норма – върховната жрица на друидите, е една от най-взискателните роли в сопрановия репертоар. Действието се развива в Галия по време на завладяването ѝ от Римската империя. Върховната жрица на друидите крие истината за това, че е нарушила свещения си обет и се е омъжила тайно за римския проконсул Полионе. (За разлика от повечето художествени произведения преди тази опера, които представят римляните като носители на цивилизацията, в творбата на Белини те са корумпирани експлоататори на галска земя.) Уязвима и гузна, скоро жрицата научава, че в сърцето на нейния любим са се зародили чувства към нейна подчинена – младата Адалджиза. Героите преминават през крайни настроения – вина, ревност, гняв, разкаяние.
Ролята на Норма, според голямата прима Рената Ското, е „Еверест в операта“. След премиерата на 25 септември в Метрополитън критиците не пестят суперлативите си: „Сондра Радвановски, с яркия си, силен глас и драматичен плам, изпъква в моментите на мъка и ярост – пише Антъни Томазини в „Ню Йорк Таймс“. А миговете на уязвимост са поднесени с плаха трогателност.“
„Радвановски, също като Калас, е изключително надарена актриса и певица; нейната Норма е колкото вокално, толкова и театрално чудо“, според изданието Globe and Mail.
Прочутият американски мецосопран Джойс ДиДонато е другата звезда в постановката като Адалджиза, младата жрица и съперница на Норма в любовта към Полионе. В мъжката роля е един от големите тенори на нашето време – малтиецът Джоузеф Калея, който партнираше и на Соня Йончева в Ковънт Гардън през миналия сезон. И ДиДонато, и Калея са прочути с майсторството си в белкантовия репертоар.
Опитният режисьор Дейвид МакВикар поставя действието дълбоко в друидските гори, за да добави драматизъм към трагичната история за любов и предателство. Постановката е в тъмни краски, с доста суровата като излъчване сценография на Робърт Джоунс, осветлението е на Поли Констабъл, костюмите – на Мориц Юнге.
Диригент-постановчик на новата Норма в Мет е маестро Карло Рици, който има енергичен маниер и умело помага на солистите да направят страстни и запомнящи се роли. Той успява да увлече певците и да нажежи до крайност хоровите сцени, в които друидите призовават за кървава разправа с окупаторите, но и съумява да постигне начело на чудесния оркестър лиризма, заложен в партитурата от младия ѝ автор, като връх на белкантовия стил.
Повторението на Норма е на 11 октомври, сряда, от 19 часа.
Сателитните прожекции в Cinema City Mall Sofia се осъществяват за четвърта година благодарение на фондациите „Америка за България“ и „Виа Фест“ с подкрепата на Столичната община и Британския съвет в България.