Начало Идеи Актуално Няколко реда за „Те, вълните“
Актуално

Няколко реда за „Те, вълните“

24707
„Те, вълните“

Не е работа на режисьора да пише за работата на други режисьори. Най-добре е да не го прави, а ако иска нещо да каже, да го казва със собствените си представления или филми. Знам, но си позволявам да напиша няколко реда за Неда Морфова и за сериала „Те, вълните“, чийто режисьор и съсценарист тя е.

Защо решавам да постъпя така? Защото смятам, че е важно да обърна внимание на едно събитие, което може да бъде отразено по-различни начини и някои от тях да му попречат да придобие същинско значение. Събитието е появата на един истински кинематографичен талант.

Предхождащата реклама на сериала беше изобилна. Поне в каналите, които стигат до мен, се появяваха много материали, които предварително обгръщаха творбата с великолепие и налагаха императивно необходимостта тя да бъде харесана. Тази маркетингова неизбежност е неприятна, но няма как – случва се на всеки.

Какво е неприятното? Неприятното е, че не би трябвало зрителската оценка да се манипулира и предпоставя, а точно това извършва рекламната кампания. Колкото по-изобретателна и изкусна, толкова по-лошо, защото вместо да изпише вежди. може да извади очи. Как?

Ако произведението има реални достойнства, то да им се помага с допълнителна декорация е опасно, тъй като такава помощ по-скоро вреди на съдържанието, банализира го, отнема присъщата му сила и го приравнява с останалото, което разчита на козметични ефекти, за да изглежда атрактивно.

Но както споменах, творческото усилие неизбежно се свързва с нуждата неговия продукт да бъде оповестен и рекламиран, като на въоръжение се взима всичко, с което творците разполагат – биографични предразположения, предварително налични професионални заслуги, чар и дух, любов и още нещо.

А екипът на „Те, вълните“ е богат на ресурси. В това се състои и опасността. Жалко е върху положителните отзиви да пада подозрението, че те са, както се казва, „вързани в кърпа“. Никак не е хубаво произведението да е „обречено на успех“. За медията, която го излъчва, сигурно има смисъл, но не и за твореца.

Употребявам думата творец, защото в случая тя е точна. Неда Морфова притежава качествата, които ѝ съответстват. И затова ми се иска да се отнесем към нейната дарба специфично, а не по инерция – имам предвид вече описаната инерция на предпоставеното одобрение. То само принизява собствената ѝ ценност.

Това, което видяхме на екрана, беше обещаващо. Наричам го така, за да избегна комплиментите, които предполагам, че ще прозвучат от страна на вече обработената и задължена на ръкопляска публика. Беше обещаващо и респектиращо, защото обещанието е за автентично творчество.

Освен дежурните похвали, най-вероятно ще се чуят и дежурните упреци. Едните ще говорят за новаторски похвати, другите – за маниерност, видимо взаимстване от известни филмови образци и вкопчване в рекламната естетика. Аз не бих подкрепил твърденията нито на едните, нито на другите.

Личните ми впечатления са за, както вече писах по-горе, истински кинематографичен талант. Долавят се влияния и следи от придобита в рекламата рутина, но много по-отчетлива за мен е автентичността на режисьорския ангажимент. За нейното опазваме става въпрос. От какво да я пазим?

У нас и поощренията, и критиките са обвързани с провинциалните ни предубеждения и комплекси – в техния капан, между суперлативите за уникалност и обвиненията в посредственост и плагиатство, се задушава оригиналния творчески акт. Иска ми се да вярвам, че този капан може да бъде избегнат.

Сериалът предлага възможност за надскачане на локалните ограничения, защото в него се открива посвещение и проблясва умение, характерно за творбите, които не се захранват с конюнктурни интриги и стимули, а разчитат на универсални стойности, стремят се към тях – затова и ги достигат.

Гледах само първи епизод, предстои показването и на следващите, но побързах да споделя опасения и надежди. Оказва се, че „Те, вълните“ вълнува, и то не на повърхността. Това е рядкост в нашите води. Пожелавам на Неда Морфова да не се страхува от дълбокото, потенциалът ѝ е като на най-добрите плувци.  

Стоян Радев завършва НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в класа по режисура за драматичен театър на проф. Красимир Спасов през 1998 г. Сред по-известните му спектакли са „Плач на ангел“ от Стефан Цанев, „Караконджул“ по Николай Хайтов, „Опит за летене“ от Йордан Радичков, „Ничия земя“ по филма на Данис Танович (Народен театър „Иван Вазов“), „Кой се бои от Вирджиния Улф“ от Едуард Олби (МГТ „Зад канала“), „Куклен дом“ от Хенрик Ибсен, „Жена без значение“ от Оскар Уайлд (Театър „Българска армия“), „Палачи“ от Мартин Макдона, „Развратникът“ от Ерик-Еманюел Шмит (Театър „София“), „Братя Карамазови“ по Достоевски (ДТ Пловдив), „Соларис“ по Станислав Лем (ТР „Сфумато“) и др. Има награда „Аскеер“ за най-добър режисьор, както и многобройни номинации за „Икар“ и „Аскеер“ в същата категория. Заснел е няколко документални филма и шест серии от тв сериала „Четвърта власт“, отличен с наградата за най-добър сериал от Българската филмова академия и от Асоциацията на европейските обществени телевизии CIRCOM.

Свързани статии